DOI QR코드

DOI QR Code

Developing English Communicative Ability for Science Gifted Students through Project-based Learning of Publishing English Newspapers

프로젝트 기반 학습의 영자 신문 발간을 통한 과학 영재 학생의 영어 의사소통능력 향상

  • 김영미 (한국과학영재학교 인문예술학부)
  • Received : 2014.04.14
  • Accepted : 2014.05.19
  • Published : 2014.05.28

Abstract

This study aims to assure the positive influence of publishing English newspapers on improving English communicative ability and explores possibilities of enforcing an explicitly collaborative and independent learning atmosphere through a cooperative project-based publishing process. The project of publishing first KSA English newspapers has completed with a series of processes adopted from project-based learning and teaching strategies. The project involves the initiative process of selecting student editors based on their English abilities and commitment levels followed by planning subjects, themes and materials, distributing tasks and articles, and integrating and editing the outcome. Throughout the whole process volunteers participated independently and collaboratively with minimum supervision. The survey shows that the successfully published English Newspaper resulted in facilitating volunteers' positive self awareness and independent learning attitude as well as improving general English ability. The study discusses possibilities and advantages of publishing newspapers and magazines not for limited language education only, but for integrated project-based learning and teaching with suggestions for further related studies.

본 연구는 영자 신문 발간 활동이 영어 의사소통 능력 향상에 미치는 긍정적인 영향을 확인하며 프로젝트 기반의 출판 과정을 통한 독립적이면서도 협동적인 학습 환경의 구현가능성을 탐색한다. 한국과학영재학교의 첫 번째 영자 신문 발간 기획은 프로젝트 기반의 교수학습 방법을 적용한 일련의 단계를 거쳐서 완성되었다. 영어 능력과 참여도에 따른 학생 편집자 선발 과정을 시작으로 분야와 주제 및 제재를 선택하고 역할과 기사를 배분하며 결과물을 통합 편집하는 과정을 거친다. 전 과정에 걸쳐 참여자들은 최소한의 지도 감독 아래서 독립적이면서도 협력적으로 활동에 참여하였다. 사후 설문조사에 따르면 성공적인 영자신문의 발간이 전반적 영어 능력을 향상 시켰을 뿐만 아니라 긍정적인 학습자 자아인식과 주도적인 학습 태도를 키웠다고 나타났다. 본 연구는 언어 교육 뿐 아니라 통합적인 프로젝트 기반 교수 학습에 있어 신문 잡지 등의 출판 활동이 주는 장점을 논하는 한편, 향후 프로젝트 교수 학습 방법과 영어 의사소통능력 향상과 관련된 보다 심화된 연구가능성을 제시한다.

Keywords

References

  1. J. C. Richards, J. Platt, and H. Platt, Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics, London: Longman, 1985.
  2. J. Munby, Communicative Syllabus Design, Cambridge: CUP, 1978.
  3. D. Nunan (Ed.), Collaborative Language Learning and Teaching, Cambridge: CUP, 1992.
  4. J. C. Richards, The Language Teaching Matrix, Cambridge: CUP, 1990.
  5. M. H. Long and G. Crookes, "Three approaches to task-based syllabus design, "TESOL Quarterly, Vol.26, No.1, pp.27-55, 1992. https://doi.org/10.2307/3587368
  6. J. Willis, A framework for Task-based Learning, London: Longman, 1996.
  7. D. Nunan, Design Tasks for the Communicative Classroom, Cambridge: CUP, 1989.
  8. M. Long, Task-based Learning, Oxford: Blackwell, 1996.
  9. N. Prabhu, Second Language Pedagogy, Oxford: OUP, 1987.
  10. K. Kim, "Improving English Reading Competence for Middle School Students through Newspapers in Education," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제4호, pp.477-484, 2011 https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.4.477