DOI QR코드

DOI QR Code

동바리 되세우기를 실시한 다층 건축구조물 바닥판의 시공하중 평가

Evaluation of Construction Loads of Slabs and Shores with Removing Shores and Placing Reshores

  • 천성철 (목포대학교 건축공학과, 건축기술융합연구소) ;
  • 탁소영 (대우건설기술연구원) ;
  • 이성호 (대우건설기술연구원) ;
  • 소광호 (원광대학교 건축공학과) ;
  • 하태훈 (대우건설기술연구원)
  • 투고 : 2014.04.18
  • 심사 : 2014.06.02
  • 발행 : 2014.06.30

초록

동바리 되세우기 공법은, 타설되는 층의 바로 아래 바닥판을 지지하는 동바리를 임시 제거한 후 다시 동바리를 설치하는 방법으로, 각 층의 바닥판이 자신의 하중을 스스로 지지하게 유도함으로써 아래 층 바닥판의 시공 하중을 경감시켜 시공 중 안전성을 향상시킬 수 있다. ACI 347.2R-05에서 제안한 단순 해석 결과, 되세우기를 하지 않은 경우에 비해 바닥판과 동바리 시공하중은 각각 40%와 23% 저감되고, 동바리와 거푸집 물량은 각각 40%, 50% 절감 가능한 것으로 평가되었다. 현장 계측 결과, 되세우기를 실시한 층의 바로 아래 층의 동바리에는 상부 층 되세우기 작업 전에 비해 50%의 하중 저감이 발생하였다. 또한 되세우기를 실시하지 않은 영역의 동바리 하중에 비해 되세우기 작업 후 35%의 하중 저감이 발생되었다. 동바리 되세우기를 실시한 층의 상부 보 처짐은 최대 L/5000이 발생하였으며, 주철근의 변형률은 항복변형률 대비 3.6%가 발생하였다. 따라서 N+1층 콘크리트 타설 직전에 동바리 되세우기를 실시하는 것은 구조물의 안전성과 사용성에 문제를 야기하지 않을 것으로 판단된다. 계측된 동바리 하중을 통해 바닥판에 작용되는 최대 시공하중을 예측하면 1.52D로 ACI 347.2R-05의 단순 해석 결과인 1.38D와 유사하다.

Reshoring makes slab deflect and support its own weight. The construction loads on the slabs in lower levels decrease using the reshoring. Simplified analysis proposed by ACI 347.2R-05 showed that if the reshoring is applied, construction loads on slabs and shores, and quantities of forms and shores decreased by 40%, 23%, 40%, and 50%, respectively. Shores' loads were comparatively measured on site. The measured reshore load was half of the load before removing the shores and was also lower than the measured shore load by 35%. To verify the safety of the reshoring, deflections of beams and strains of beam longitudinal bars were also measured. The maximum deflection was only L/5000 and the maximum bar strain was only 3.6% of the yield strain. Consequently, reshoring neither cause problems on the safety nor serviceability. In addition, the beam load was expected from the measured shores' loads and it coincides well with the predicted value by the simplified analysis of ACI 347.2R-05.

키워드

참고문헌

  1. Standard Specification on Building Construction, Architectural Institute of Korea, 2013, pp. 187-200.
  2. ACI Committee 347, Guide for Shoring/Reshoring of Concrete Multistory Buildings (ACI 347.2R-05), ACI, Farmington Hills, Mich., USA, 2005, 18 pp.
  3. Kim, J. Y., "Calculation of Slab Construction Loads in Multistory Shored RC Structure by Considering Construction Conditions," Computational Structural Engineering, Vol. 23, No. 4, 2010, pp. 44-54.
  4. Standard Specification on Building Construction, Architectural Institute of Korea, 2006, pp. 146-151.
  5. Grundy, P. and Kabaila, A., "Consturction Loads on Slab with Shored Formwork in Multistory Buildings," ACI Journal, Vol. 60, No. 12, 1963, pp. 1729-1738. (doi: http://dx.doi.org/10.14359/7911)
  6. Hwang, H. J., Park, H. G., Hong, G. H., Im, J. H., and Kim, J. Y., "Effects of Shore Stiffness and Concrete Cracking on Slab Construction Load I: Theory," Journal of the Korea Concrete Institute, Vol. 22, No. 1, 2010, pp. 41-50. (doi: http://dx.doi.org/10.4334/JKCI.2010.22.1.041)
  7. Gardner, N. J. and Fu, H. C., "Effects of High Construction Loads on the Long-Term Deflections of Flat Slabs," ACI Structural Journal, Vol. 84, No. 3, 1987, pp. 349-360. (doi: http://dx.doi.org/10.14359/1641)
  8. Kang, S. M., Eom, T. S., and Kim, J. Y., "Reshoring Effects on Deflections of Multi-Shored Flat Plate Systems under Construction," Structural Engineering and Mechanics, Vol. 45, No., 4, 2013, pp. 455-470. (doi: http://dx.doi.org/10.12989/sem.2013.45.4.455)
  9. Kim, O. J., Kang, S. M., and Oh, J. K., "Field Instrumentation of Load Variation of Shoring in Apartment under Construction According to Construction Stage," Daelim Technical Review, No. 1, 2008, pp. 67-75.
  10. Hwang, H. J., Hong, G. H., Park, H. G., Kim, Y. N., and Kim, J. Y., "Effects of Shore Stiffness and Concrete Cracking on Slab Construction Load II: Measurements and Comparisons," Journal of the Korea Concrete Institute, Vol. 22, No. 1, 2010, pp. 51-58. (doi: http://dx.doi.org/10.4334/JKCI.2010.22.1.051)