Abstract
On the subjects of elementary 3-rd grade three child prodigies who learned primary concept of division, this study explored how they could compose schema and transformed schema through recognition of precise concepts and linking with the contents of division of fraction. That is to say, this study examined in depth what schema and transformed schema as primary concept of division they composed to get relational understanding of division of fraction, and how they used the schema and transformed schema composed by themselves to approach problem solving as well as how they transformed the schema in their concept composition and problem solving competence. As a result, it was found that learning of primary concept of division played a key role of composing schema and transformed schema needed for coping with division of fraction, and that at this time, composition of the transformed schema and transformed schema derived from the recognition of primary concept of division could play the inevitable role of problem solving for division of fraction.
본 연구에서는 나눗셈의 1차적 개념을 학습한 초등학교 3학년 영재아 3명을 대상으로 분수의 나눗셈을 내용으로 하였을 때, 정확한 개념의 인지와 개념의 연결로 스키마와 변형된 스키마를 어떻게 구성을 하는지에 대해 질적 사례연구를 통하여 알아보았다. 즉 나눗셈의 1차적 개념으로 어떠한 스키마와 변형된 스키마를 형성하여 분수의 나눗셈에 대한 관계적 이해를 하는지, 그리고 연구대상자들이 스스로 형성한 스키마와 변형된 스키마를 어떻게 이용하여 문제 해결에 접근을 하는지, 또한 연구대상자들의 개념구성과 문제해결력에서의 스키마는 어떻게 변형을 이루어 나가는지를 심도 있게 조사하였다. 그 결과 나눗셈의 1차적 개념에 대한 학습이 분수의 나눗셈을 해결하는데 필요한 스키마와 변형된 스키마를 형성하는데 중요한 역할을 한다는 것을 알 수 있었고 이 때, 나눗셈의 1차적 개념에 대한 인지로 인해서 만들어지는 변형된 1차적 개념과 변형된 스키마의 형성이 분수의 나눗셈에 대한 문제 해결에 무엇보다도 중요한 역할을 한다는 것을 알 수 있었다.