Introduction of SPAC and It's Effects

기업인수목적회사(SPAC) 제도 도입의 효과

  • Lee, Ho-Sun (Dept. of Business Administration, Catholic University of Pusan)
  • 이호선 (부산가톨릭대학교 경영학과)
  • Received : 2014.05.29
  • Accepted : 2014.06.26
  • Published : 2014.06.30

Abstract

SPAC(Special Purpose Acquisition Company) is the paper company that aims the merger of private company only, and introduced in Korea at 2009. Until 2013, 22 SPACs were listed, and 10 of them made successful mergers but rest were delisted. When IPO, range of the volume of public offerings were 20~30 billion won. After IPO, some SPACs showed extreme price movements, but on average their prices were below IPO prices 1 year later and near IPO prices 2 years later. Successful SPACs showed positive and significant 2.94% 25 days Cumulative Average Abnormal Return(CAAR) before the public announcements of merger and also showed positive and significant 10.60% 45 days CAAR around the general meetings of shareholders. I concluded that SPAC market were constrained by several regulations, so deregulation is needed for SPAC market activation.

기업인수목적회사(SPAC)는 기업합병만을 목적으로 하는 페이퍼 컴퍼니로 우회상장을 대신하여 투자자를 보호하려는 목적으로 2009년 우리 증시에 처음 도입되었다. 이후 2013년까지 국내 증시에 상장된 1기 SPAC은 총 22개로 이중 10개가 합병에 성공하였고, 나머지 12개는 기업합병을 하지 못하고 상장폐지되었다. SPAC의 상장에 앞서 공모규모는 약 200~300억원 정도였으며, 상장 초기 일부 SPAC은 주가 급등락을 겪기도 하였으나, 평균적으로 상장 이후 1년 시점에는 주가가 모집가격을 하회하다가 2년 시점에서는 모집가격 근처로 회복되는 패턴을 보였다. 기업합병에 성공한 SPAC의 경우 합병공시 이전 25일간의 공시효과를 살펴보면 누적평균초과수익률(CAAR)이 2.94%로 유의하게 나타났으며, 주주총회 전 25일부터 이후 20일까지의 CAAR도 10.60%로 유의한 주주 부의 증가를 나타냈다. 1기 SPAC을 통해 볼 때 SPAC에 대한 과다한 규제가 SPAC시장의 활성화를 저해한 측면이 있으며, 향후 SPAC의 활성화를 위해서는 이러한 규제들을 완화할 필요성이 있다.

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