DOI QR코드

DOI QR Code

Industrialization of Augmented Reality Contents : Focusing on the 21st Century's Films and Augmented Reality Arts

증강현실 콘텐츠의 산업화 : 21세기 영화와 증강현실 예술을 중심으로

  • Received : 2014.05.01
  • Accepted : 2014.06.04
  • Published : 2014.06.30

Abstract

The aim of this article is to consider the future of industrialization of Augmented Reality contents focusing on cinematic imagination of films that used Augmented Reality techniques and artistic imagination of Augmented Reality Arts in the 21st century. The film showing future technology through cinematic imagination plays an role in the presentation of future vision important. Augmented Reality Arts show the big picture of future arts, future aspect of society, and future culture by using technically possible present technology. I classified the researched films according to Augmented Reality technique. It is expected that Gesture Recognition will develop with transparent display device techniques, Hologram techniques will be changed into individualized communication styles, Biometrics will be able to evolve into multi-Biometrics, and Wearable Computer will develop in the aspect of physical body augmentation and then industrialize. In Augmented Reality Arts, it seems that the various utilization of avatar will be related to Hologram, the utilization of the physiological phenomenon of the human body will be related to Biometrics, the mixture of reality and virtual reality will utilize display devices through Gesture Recognition, and a new experiment of HMD(Head-Mounted Display) will industrialize with the diversification of Wearable Computer. Augmented Reality contents created through the imagination and representation in the films and arts take a role in helping human life, and, at the same time, show the future image industrialized in the way of combination between human and environment without a medium.

본 논문은 증강현실 기술을 사용한 21C 영화들의 영화적 상상과 증강현실 예술의 예술적 상상을 중심으로 증강현실 콘텐츠 산업화의 미래에 관하여 연구하였다. 영화에서는 영화적 상상을 통해 미래의 기술을 보여주는 동시에 미래상을 제시하는 역할을 하고, 증강현실 예술은 기술적으로 구현할 수 있는 현재의 기술을 통해 미래 예술과 사회의 거시적인 문화를 포착하는 역할을 하고 있다. 조사된 영화들을 증강현실 기술별로 분류한 결과, 제스처 인식은 투명 디스플레이어 관련 기술과 연계하여 발전하고, 홀로그램 기술은 개별화된 커뮤니케이션 방식으로 변화되며, 생체인식은 다중 생체인식으로의 발전 가능성이 있고, 웨어러블 컴퓨터는 물리적인 신체증강 측면으로도 발전하여 산업화될 것으로 전망된다. 증강현실 예술에서 아바타의 다양한 활용은 홀로그램과 관련이 있고, 인체의 생체 현상의 활용은 생체인식으로 연계되며, 현실세계와 가상세계의 혼합은 제스처 인식을 통해 디스플레이어를 활용하고, HMD의 새로운 시도는 웨어러블 컴퓨터의 다변화와 함께 산업화될 것으로 보인다. 영화와 예술에서 상상과 구현을 통해 나타난 증강현실 콘텐츠는 인간 생활의 조력자 역할을 담당하고, 동시에 인간과 환경 간에 매개 없이 융화되는 방식으로 산업화되는 미래상을 제시한다.

Keywords

References

  1. 대한간호학회 편저, "간호대사전", 한국사전연구사, 1996.
  2. 미래와 경영연구소, "NEW 경제 용어사전", 미래와경영, 2006.
  3. 일본통산성, "첨단산업기술사전", 겸지사, 1992.
  4. 전산용어사전편찬위원회, "컴퓨터인터넷IT용어대사전", 일진사, 2011.
  5. 고바야시 아키히토, 이정아 옮김, "알기 쉬운 증강현실", e비즈북스, 2011.
  6. 디터 메르쉬 지음, 문화학연구회 옮김, "매체이론", 연세대학교 출판부, 2009.
  7. 루이스 멈퍼드, 박홍규 옮김, "예술과 기술", 텍스트, 2011.
  8. 마이클 하임, 여명숙 옮김, "가상현실의 철학적 의미", 책세상, 1997.
  9. 유원준, "뉴미디어 아트와 게임 예술", 커뮤니케이션북스, 2013.
  10. 재러드 다이아몬드 외, 강주헌 옮김, "컬쳐 쇼크", 와이즈 베리, 2013.
  11. 피에르 레비, 권수경 옮김, "집단지성-사이버 공간의 인류학을 위하여", 문학과 지성사, 2002.
  12. 줄리아나 브루노, 정용도 옮김, "퍼블릭 인티머시: 시각예술의 공간적 확장", 픽셀하우스, 2011.
  13. 김영용, "인터랙티브 미디어와 놀이", 커뮤니케이션북스, 2007.
  14. MEDIALAB, CT 기반 미디어 아트 전시를 위한 저작도구 기술 및 지능형 전시 공간 구현 기술 개발, 국내외 CT 기반 미디어 아트 통합 사례조사보고서, 2009년 한국콘텐츠진흥원 문화콘텐츠산업 기술지원사업, 2010(2),
  15. 강창구, 하태진, 오유수, 우운택, 유비쿼터스 가상현실 구현을 위한 증강현실 콘텐츠 기술과 응용, "전자공학회지", 제38권, 제6호, (2011, 6). pp. 25-30.
  16. 윤수인, 로트 저메키스와 제임스 카메론의 캐릭터 애니메이션 이용, "한국콘텐츠학회논문지", 제11권, 제5호, (2011, 5), 157-171. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.5.157
  17. 이진천, 증강 현실, "설비저널", 제40권, 제1호, 2011.
  18. 강병준, "대한민국 대표 미래학자 차원용 아스펙연구소 소장", "전자신문", 2014년 2월 15일, http://www.etnews.com/201402140264
  19. 구본혁, "외골격 로봇과의 휄체어 탈출", "파퓨러사이언스", 2013년 6월 7일.
  20. 권효순, [다큐 사이언스] 인체인식기술, 국립과천과학관 자료제공, 네이버캐스트 다큐사이언스, 2014년 3월 6일 검색.
  21. 김 제임스 우 한국마이크로소프트 대표, "영화 '아바타'의 IT 기술 이젠 집으로 들어온다", "중앙일보", 2010년 01월 26일.
  22. 김충태, "미션 임파서블 : 고스트 프로토콜(Mission: Impossible - Ghost Protocol, 2011)", "에너지 데일리", 2012년 5월 17일.
  23. 서동욱, "아이언맨'처럼... 하지 근력 증강로봇 만든다." "머니투데이", 2014년 1월 21일.
  24. 조호진, "손가락 열 감지로…무 터치스크린 기술 개발", "조선일보", 2010년 5월 13일. 참고
  25. Lev Manovich. The Language of New Media. Cambridge: The MIT Press, 2003.
  26. P.Milgram and F. Keshino, "A taxonomy of mixed Reality Visual Displays", IEICE Transactions on Information Systems, Vol E77-D, pp.1-15, No.12 December 1994.
  27. Alexei Shulgin http://www.electroboutique.com/works/0/zoom/?p=1 http://www.youtube.com/watch?v=dayucS-DsL8
  28. Bjorn Carey, 'Stanford engineers design video game controller that can sense players' emotions', Stanford Report, April 7, 2014, http://news.stanford.edu/news/2014/april/game-controller-excitement-040714.html
  29. Jan-Lewe Torpus, 'life Clipper3', Basel, June 2010, http://lifeclipper3.torpus.com/lc3_inhalte/lc3_documents/script.pdf
  30. Mari Sester http://www.sester.net/beam/ http://ilikethisart.net/?s=beam
  31. Pablo Valbuena http://www.pablovalbuena.com/selectedwork/augmented-sculpture-v1/
  32. Scott snibbe http://www.snibbe.com/projects/interactive/blowup
  33. http://www.leiadisplay.com/
  34. http://blog.samsungdisplay.com/408
  35. http://www.tovi.co.kr/
  36. http://www.orcam.com/
  37. http://www.thenews.pl/1/12/Artykul/158042,Leia-Display-Systems-designs-Star-Wars-hologram-phone
  38. <마이너리티 리포트> (Minority Report, 2002)
  39. <아바타> (Avatar, 2009)
  40. <아이언맨 2> (Iron Man 2, 2010)
  41. <미션임파서블: 고스트프로토콜> (Missin Impossible: Ghost Protocol, 2011)