DOI QR코드

DOI QR Code

Difference between Information Security Education Demand of Information Security Employees and Curriculum of Information Security Education Center

교육기관 정보보호 담당자의 정보보호 교육수요와 정보보호 교육센터의 교육과정과의 차이

  • Kang, Mi-Hwa (Department of Information Security Management, Chungbuk National University) ;
  • Jun, Hyo-Jung (Department of Management Information Systems, Chungbuk National University) ;
  • Kim, Tae-Sung (Department of Management Information Systems/BK21 Plus Project Team, Chungbuk National University)
  • 강미화 (충북대학교 정보보호경영학과) ;
  • 전효정 (충북대학교 경영정보학과) ;
  • 김태성 (충북대학교 경영정보학과, BK21 플러스 사업팀)
  • Received : 2014.10.21
  • Accepted : 2014.12.19
  • Published : 2014.12.31

Abstract

Because personal information files held by educational institutions include sensitive information such as personal school affairs information or health information, damages resulted from personal information leakage of educational institutions are expected to be serious. In order to respond to this problem, the Ministry of Education has expanded information security education targeting (personal) information security officers in educational institutions. However, a number of personal information leakage cases of public institutions occurred at educational institutions. Thus, this study, targeting information security education centers, through an empirical research, tries to confirm whether information security education supply is being properly provided for (personal) information security officers in educational institutions, and suggest the appropriate balance between education supply and education demand as the implication for the educational direction of information security education centers.

교육기관이 보유한 개인정보 파일의 상당수는 개인의 학사정보, 건강정보 등 민감한 정보를 포함한다. 따라서 교육기관의 개인정보유출 사건이 발생할 경우 그 피해가 클 것으로 예상된다. 이러한 피해를 막기 위해 교육부는 2012년부터 교육기관의 (개인)정보보호 담당자를 대상으로 보안인식제고 및 보안기술능력 향상을 목표로 하는 정보보호 교육센터를 설립하여 운영하는 등 다양한 노력을 하고 있지만 여전히 공공기관에서 발생한 개인정보유출 사건의 상당수는 교육기관에서 발생하고 있다. 본 연구는 정보보호 교육센터의 교육과정이 교육대상의 교육수요에 적합하게 운영되고 있는지 확인하기 위해 다음과 같이 진행하였다. 대학의 정보보호 관련 전공 커리큘럼을 조사하여 정보보호 분야의 지식 및 기술 11개를 도출하였고, 정보보호 교육센터의 교육대상인 교육기관의 (개인)정보보호 담당자를 대상으로 정보보호 분야의 지식 및 기술 11개에 대한 교육수요를 조사하였다. 또한, 정보보호 교육센터의 교육과정을 조사하였으며, 이를 교육대상의 교육수요와 비교해보았다.

Keywords

Cited by

  1. IS 분야 연계전공의 교육만족도 : 사례연구요 vol.26, pp.3, 2019, https://doi.org/10.21219/jitam.2019.26.3.001