Analysis on Connection of Curriculum and Textbooks in Elementary School Mathematics : Focused on 3~4 Grades

초등학교 수학과 교육과정과 교과서의 연계 분석 - 2009 개정 교육과정 초등학교 3~4학년군을 중심으로

  • Received : 2014.04.08
  • Accepted : 2014.05.07
  • Published : 2014.05.31

Abstract

This research aims to have some implications for revision of curriculum and textbooks by analysing connections between the 2009 revised national curriculum and its textbooks in elementary school mathematics. The results of analyses for 3~4 grades can be summarized in four aspects: Firstly, we noticed that the reconstructed achievement criteria were reflected properly in the textbooks except for use of calculators in 'Numbers and Operations'. Secondly, the analysis of connections between unit objectives of textbooks and the reconstructed achievement criteria suggests that 10 units must receive attention. Especially, the range of decimal numbers for adding and subtracting needs to be corrected. Thirdly, mathematical terms and symbols excluding 'unit fraction' were found in the textbooks. Finally, mathematical processes were also fully reflected in the textbooks. However 'simplifying' as a strategy for problem solving was only missing. This result shows good or poor connections between the curriculum and its textbooks, therefore it is expected to be used effectively to revise the national curriculum for mathematics and its textbooks.

본 연구는 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교과서의 현장 적용 시점에서 교육과정과 교과서의 연계성을 분석하여 향후 교육과정 개정 및 교과서 집필 수정을 위한 시사점을 얻는 것을 목적으로 한다. 1~2학년군을 대상으로 한 선행 연구에 이어 본 연구는 3, 4학년 교과서를 대상으로 하며, 교육과정 성취기준을 재구성한 재구성 성취기준에 따른 교과서 분석, 교과서 차시별 학습목표에 따른 재구성 성취기준과의 연계 분석, 용어와 기호와 관련한 교과서 분석, 수학적 과정과 관련한 교과서 분석의 네 가지 측면에서 이루어졌다. 각각에 대한 분석 결과를 제시하고, 그에 기초한 교수학적 논의로부터 교육과정 개정 및 교과서 개발을 위한 시사점을 제안한다.

Keywords