Abstract
This study aims at presenting the educational model for the effective application of probability and statistics to the H/W curriculum. In order to do this, this paper conducts a survey with H/W major college students, and then analyzes how probability and statistics can be correlated with other H/W core subjects and how the knowledge of probability and statistics can affect the understanding of H/W majors through the actual class experiment. Consequently this study suggests probability and statistics as a prerequisite subject in the H/W curriculum.
본 연구에서는 향후 H/W 교과과정에서 효과적인 확률 및 통계 교육 방안을 제시하기 위한 목적으로, 첫째 H/W 교과과정에서 전공 선수교과목으로서 확률 및 통계 교과목의 필요성 인식을 전공교과목과의 관련성을 통해 파악하였다. 둘째, 확률 및 통계와 관련된 H/W 전공교과목들은 연계하여 교수-학습을 병행하면 H/W 전공교과목에 대한 이해도를 향상시킬 수 있으므로, 실제 교육현장 적용을 통해 확률 및 통계를 연계한 H/W 교과목의 연구 및 개발과 그에 따른 교육효과를 분석하였다. 또한 본 연구에서는 설문조사와 교육사례를 실시하여 통계적으로 분석하고 H/W 교과과정에서 확률 및 통계의 연계성을 통한 바람직한 교육의 한 방법을 제시하였다.