노동시장의 구조 변화에 따른 성인 대상 사교육 시장의 성장과 공간적 함의

Expansion of Private Tutoring Market for Adults according to Labor Market Changes and the Geographical Characteristics

  • 투고 : 2014.04.30
  • 심사 : 2014.05.28
  • 발행 : 2014.06.30

초록

본 연구의 목적은 우리나라 노동시장의 구조 변화에 따라 급속히 성장한 성인을 대상으로 하는 사교육 시장의 공간적 분포 특성을 분석하는 것이다. 이를 위하여 사교육의 대표적 기관인 사설학원의 수강생 중 성인을 대상으로 직업별(대학생, 직업인, 무직), 학력수준별(초졸, 중 고졸, 대졸)로 범주를 세분화하여 각 범주의 카테고리에 속하는 성인 학원수강생의 분포 특징을 분석하였다. 또한 이들의 지역별 분포 패턴에서 나타나는 공간적 함의를 파악하고자 Moran's I 값을 통해 공간적 자기상관성을 판별하였고, $G^*$통계량을 통한 핫스팟(Hot spot) 분석을 실시하여 공간적 군집 여부를 확인하였다. 아울러 학원유형별 성인 학원수강생의 분포와 인구 및 사회 경제적 설명변수와의 관계 도출을 위해 다중회귀분석을 수행하였다. 본 연구는 다양한 노동통계, 교육통계 지표를 제시함으로써 노동시장의 구조 변화와 성인을 대상으로 하는 사교육 시장의 관계에 대한 이해를 도모하였다.

This study attempts to investigate the spatial characteristics of private tutoring markets for adults which have been expanded rapidly with labor market changes in Korea. In particular, For the purpose, we examine thoroughly various indies of labor markets and private tutoring markets for adults in Korea in first and then analyze the spatial characteristics. We classify private tutoring institutes for adults into two categories by job-statuses and education levels, and analyze the spatial distribution patterns of the attendants of the classes. In order to understand the spatial characteristic of their distributions, we distinguish whether there exist the spatial autocorrelation or not by applying Moran's I values for each categories in first. We also examine the spatial cluster patterns by Hot spots analysis utilizing $G^*$ statistics. Multiple linear regression models are developed for each category to explain the relationships between the spatial distributions of private tutoring institutes and geographical variables.

키워드