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자동차 차체의 형상에 따른 공기 유동해석에 관한 연구

A Study on Air Flow Analysis due to the Shape of Automotive Body

  • 이현창 (강원대학교 자동차공학과) ;
  • 조재웅 (공주대학교 기계자동차공학부)
  • Lee, Hyun-Chang (Department of of Vehicle Engineering, Kangwon University) ;
  • Cho, Jae-Ung (Division of Mechanical & Automotive Engineering, Kongju University)
  • 투고 : 2014.03.17
  • 심사 : 2014.05.24
  • 발행 : 2014.06.30

초록

본 연구에서는 자동차 차체의 형상에 따른 차체 주위의 유동해석을 이용하여 공기 저항을 연구하였다. 입구평면에서 들어가는 공기 유동 속도가 70km/h과 100km/h인 2가지 경우이다. 승용차의 고속 주행 시(100km/h) 정속 주행(70km/h)보다 큰 항력이 나타나는 것을 알 수 있고 차체의 전방 단면적이 넓은 차가 단면적이 좁은 차보다 항력이 더 크게 나타나는 것을 알 수 있다. 본 해석 결과를 이용하여 공기 저항을 줄일 수 있는 자동차 차체의 형상 설계를 효율적으로 할 수 있다고 사료된다.

In this study, the air resistance is studied by using flow analysis near automotive body due to the its shape. Flow velocities of airs entering into inlet plane are two kinds of 70 km/h and 100 km/h. Air resistance in case of high speed driving(100 km/h) becomes higher than regular speed driving(70 km/h) and the resistance in case of the car with wider cross section at front side becomes higher than narrower cross section. By using this analysis result, the shape of automotive body can be effectively designed in order to reduce the air resistance.

키워드

참고문헌

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