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온라인 게임 활성화를 위한 지원책 연구

A Study for Supporting Plan to Revitalizing of Online-Game

  • 김재하 (서울예술대학교 디지털아트학과) ;
  • 김정석 (서울예술대학교 디지털아트학과)
  • Kim, Jae-Ha (Dept. of Digital Art, Seoul Institute Of The Arts) ;
  • Kim, Jung-Suk (Dept. of Digital Art, Seoul Institute Of The Arts)
  • 투고 : 2014.06.16
  • 심사 : 2014.07.09
  • 발행 : 2014.08.20

초록

게임을 하지 않던 신규 이용자들의 모바일 게임시장 진입으로 인해 전체 게임시장은 확대되었음에도 불구하고 온라인게임 시장은 정체국면에 처해 있다. 게다가 외산 온라인게임의 국내 점유율이 높아지면서 국내 온라인게임 시장은 급속도로 성장이 저하될 수밖에 없었다. 아직까지 해외 시장에서는 온라인게임의 성장 가능성이 점쳐지고 있고 국내 온라인게임도 꾸준히 인기를 얻고 있다. 하지만 국내에서의 문제가 극복되지 않는다면 해외 게임들과의 경쟁에서 뒤쳐지는 것은 시간문제에 불과하다. 가장 큰 문제점은 경쟁력의 저하와 지원책의 부재이다. 이에 본 연구는 현재 온라인게임 시장의 현황을 분석하고, 소비자들의 이용 실태와 전문가들의 의견을 분석해 온라인게임 활성화 방안을 제시하였다.

Despite the game market's expanding results from the increase of new users of mobile-game market, online-game market is faced with a stagnation. And the increase of income online-game's market share leads to decline of growth of the domestic online-game market. Online-game's growth potential is still valid, and the domestic online-games are still popular in foreign markets. But if the problem of domestic game market is not overcome, the falling behind in the competition is only a matter of time. The major problem is the lack of support measures and reduced competitiveness. On these issues, this research presents a plan to revitalizing of the online-game.

키워드

참고문헌

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