DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on the Characteristics of Good Teaching Perceived by Junior College Student : Based on a Case Study of K College

전문대학생이 인식하는 좋은 수업의 특성 분석 -K 대학 사례를 중심으로

  • 최석현 (경남정보대학교 경영계열)
  • Received : 2014.05.07
  • Accepted : 2014.06.12
  • Published : 2014.08.28

Abstract

Universities are increasing every year, supporting the university's teaching and learning center, among subjects which recently retake a good teaching or the most memorable teaching through an essay competitions. This contributed to the development of students' academic skills taught a good teaching know-how to identify and spread the 'good teaching' what has provided opportunity to look back. This study analyzed the characteristics of good teaching, as perceived by Junior College students. We did content analysis to elicit the characteristics of professor from qualitative comments of 75 college essay competitions. According to the content analysis, the most essential characteristics of good teaching as perceived by Junior College students are the following: 1. the professor's enthusiasm for teaching; 2. students' interest for teaching; 3. providing clear explanation; 4. caring professors; 5. good communication with students; 6. sharing professor's experiences.

각 대학의 교수학습지원센터를 중심으로 최근 수강했던 과목들 중에서 다시 듣고 싶은 좋은 수업이나 가장 기억에 남는 강의를 에세이 형태로 공모전을 매년 실시하는 대학이 늘고 있다. 이는 학생들의 학문역량 개발에 기여하는 좋은 강의를 발굴하여 수업노하우를 확산하고 '좋은 수업'이란 어떤 것인지 되돌아보는 계기를 마련하고 있다. 본 연구는 전문대학 학생들이 인식하는 좋은 수업의 특성에 대해 분석하였다. 75편의 에세이에 대한 내용 분석을 통하여 학생들이 인식하는 좋은 수업의 특성을 키워드 추출 방법으로 조사 분석하였다. 연구결과, 전문대학 학생들이 인식하는 좋은 수업 특성은 '교수자의 열정이 느껴지는 수업', '흥미로운 수업', '강의내용을 쉽게 이해할 수 있는 수업', '학생들을 배려하는 수업', '교수자와 학습자간의 상호작용이 활발한 수업', '교수자의 경험을 공유할 수 있는 수업'으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 이정표, 김수연, 박윤희, 손경옥, "전문대학생의 학습과정 분석 연구", 한국전문대학교육협의회 부설 고등직업연구소, 연구 제2013-20호, p.82, 2013.
  2. 박미정, 함영림, 오두남, "전문대학 신입생의 의사결정역량, 대학생활적응, 대학생활만족도 정도 및 상관성 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제4호, p.333, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.04.327
  3. 최길성, 이승희, "전문대학 기초학습능력 향상 방안: D 대학 사례를 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제4호, p.474, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.4.468
  4. 차갑부, 박해미, 이승희, 이해선, "전문대학 교수 학습연구대회(2002-2011)", 한국전문대학교육협의회, 자료 제2012-25호, p.1, 2012.
  5. 안지혜, 좋은 대학수업의 특성 분석 연구: 인문 사회계열 우수 수업 사례 관찰 연구를 중심으로, 연세대학교 박사학위논문, p.23, 2012.
  6. 장지현, "학습자의 관점에서 본 대학의 우수 강의 핵심요소 분석", 한국자치행정학보, 제27권, 제1호, p.271, 2013.
  7. 조벽, 조벽 교수의 수업 컨설팅, 서울: 해냄, 2012.
  8. G. D. Borich, Observational Skills for effective teaching, Ohio: Merril Publishing Company, 1990.
  9. 이은화, 김회용, "좋은 대학수업의 특징과 그 의미 : 한국 대학생의 관점에서", 교육사상연구, 제22권, 제1호, pp.123-146, 2008.
  10. 박민정, "대학에서의 좋은 수업에 대한 학생의 인식",인문학연구 통권 제75호, pp.230-231, 2008.
  11. 윤소정, 이유나, 이상수, "대학에서의 좋은 수업에 대한 학생들의 에세이 분석", 한국교육, 제36권, 제4호, pp.125-149, 2009.
  12. 김수연, "전문대학교육 현장에서의 '좋은 수업'에 대한 학습자 인식- 강의평가 주관식 문항 분석 중심으로", 2011년 한국산학기술학회 춘계학술발표논문집, pp.646-647, 2011.
  13. 장지현, "학습자의 관점에서 본 대학의 우수 강의 핵심요소 분석", 한국자치행정학보, 제27권, 제1호, pp.269-291, 2013.
  14. K. Krippendorff, Content analysis: an introduction to its methodology, 2nd ed. Thousand Oaks, USA: Sage Publications, 2004.
  15. B. Berelson, Content analysis in communication research, New York, USA: Hafner, 1952.
  16. E. J. Sass, "Motivation in the College Classroom: What Students Tell Us," Teaching of Psychology, Vol.16, No.2, pp.86-88, 1989. https://doi.org/10.1207/s15328023top1602_15
  17. 켈러, 송상호, 매력적인 수업설계, 서울:교육과학사, 1999.
  18. M. A. Gray, An Interpretive Analysis of Elementary Conception of Caring, Unpublished doctoral dissertation, University of North Carolina at Greensboro, 1986.
  19. 이정표, 김수연, 박윤희, 손경옥, "전문대학생의 학습과정 분석 연구", 한국전문대학교육협의회 부설고등직업연구소, 연구 제2013-20호, p.45, 2013.
  20. http://ctl.kcu.ac/professor/pro4.asp?id=professor_03&mode=view&idx=31&page=2