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Cyclic Loading Test on Connection of SRC Column-Composite Beam Consisting of H-Section and U-Section Members

SRC기둥-H형단면과 U형단면으로 구성된 합성보 접합부의 반복가력실험

  • Kim, Young Ju (Construction Engineering Center, DRB Holding Co., Ltd.) ;
  • Bae, Jae Hoon (Construction Engineering Center, DRB Holding Co., Ltd.) ;
  • Ahn, Tae Sang (Construction Engineering Center, DRB Holding Co., Ltd.) ;
  • Kim, Jin Won (Building Structure & Material Research Dept., POSCO Steel Solution Center) ;
  • Ryu, Hong Sik (Building Structure & Material Research Dept., POSCO Steel Solution Center)
  • 김영주 (DRB동일, 건설기술연구소) ;
  • 배재훈 (DRB동일, 건설기술연구소) ;
  • 안태상 (DRB동일, 건설기술연구소) ;
  • 김진원 (포스코, 철강솔루션센터 건축건자재연구그룹) ;
  • 유홍식 (포스코, 철강솔루션센터 건축건자재연구그룹)
  • Received : 2014.02.19
  • Accepted : 2014.06.23
  • Published : 2014.08.27

Abstract

In this study, connection of steel reinforced concrete(SRC) column and composite beam which consists of H-section and U-section members were tested under cyclic loading. An essential point of the composite beam is the structural performance of welded joint between the H-section and the U-section members. To improve the structural performance of joint of two beam members, vertical stiffeners, trapezoidal stiffeners, and top bars were used. Five full-scaled specimens were designed to study the effect of a number of parameters on cyclic performance of connections such as H-section beam size($H-500{\times}200{\times}10{\times}16$, $H-600{\times}200{\times}11{\times}17$), the presence of stiffeners and top bars, and the presence of no weld access hole(WAH) method. Based on the test results, deformation capacity of the specimens with H-500 series beam and H-600 series beam were 4% and 3% rotation angle, which is the requirement for the Special Moment Frame and Intermediate Moment Frame(IMF), respectively. Test result showed that deformation capacity of connection with stiffeners and top bars is greater than that of connection without stiffeners and top bars. Finally, energy dissipation capacity and strain profile of specimens were summarized.

본 연구에서는 SRC 기둥-H형단면과 U형단면으로 구성된 합성보 접합부에 관해서 반복가력실험을 실시하였다. 합성보에 관한 핵심요소는 H형단면과 U형단면 간 용접접합부의 구조적 성능이다. 이 두 부재 접합부의 성능을 향상시키기 위해서는 수직스티프너와 사다리꼴 스티프너가 필요하다. 접합부의 반복적인 성능을 평가하기 위해서 5개의 실대형 실험체를 계획하였으며, 실험변수는 H형단면의 크기($H-500{\times}200{\times}10{\times}16$, $H-600{\times}200{\times}11{\times}17$), 스티프너와 상부근의 유무 및 용접접근공(WAH)의 유무 등이다. 실험결과, H-500 시리즈 및 H-600 시리즈 보가 있는 실험체의 회전각은 각각 4%와 3%로 나타났으며, 이는 특수모멘트골조와 중간모멘트골조에 요구되는 값이다. 실험결과는 스티프너와 상부근이 있는 실험체의 변형능력이 그렇지 않은 실험체에 비해서 우수한 결과를 보였다. 끝으로, 실험체의 에너지소산능력과 변형도 분포를 요약하였다.

Keywords

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