DOI QR코드

DOI QR Code

방사선과 교수의 멘토링 프로그램이 학생들의 대학생활적응과 만족도에 미치는 영향

The Effects of Mentoring Program by Professer on Adaptation to Campus Life and Satisfaction for Students

  • 정채린 (조선대학교 보건대학원) ;
  • 문일봉 (광주보건대학교 방사선과) ;
  • 김영근 (광주보건대학교 방사선과) ;
  • 최성우 (조선대학교 의과대학 예방의학교실)
  • 투고 : 2014.05.15
  • 심사 : 2014.07.09
  • 발행 : 2014.09.28

초록

본 연구는 2013년 3월 5일부터 2013년 6월 21일까지를 기준으로 멘토링 프로그램에 참여하고 있는 G광역시에 소재한 G보건대학교 방사선과 재학생 362명을 대상으로 설문지를 배부, 315부를 회수하여 멘토링 프로그램에 대학생활적응과 만족도에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 본 연구의 결과 대학생활 적응에는 멘토에 대한 신뢰(p<0.001), 멘토링 기능(p<0.001), 멘토링 기능의 하위영역에서 경력개발 기능(p=0.002), 맞춤인재육성 기능(p<0.001)이 긍정적인 영향을 주었다. 대학생활 만족에 영향에는 동아리 활동 여부와 학기당 멘토링 프로그램 참여횟수, 멘토에 대한 신뢰(p<0.001), 멘토링 기능(p<0.001), 멘토링 기능의 하위영역에서는 경력개발 기능(p=0.002), 맞춤인재육성 기능(p<0.001)이 긍정적인 영향을 주었다. 따라서 본 연구는 방사선과 교수의 멘토링 프로그램이 대학생활적응과 만족도에 주는 영향을 살펴봄으로써, 향후 보건대학교 학생들과 관련된 멘토링 연구의 기초자료로 사용하여 멘토링 프로그램을 이용 개발하는데 활용할 수 있을 것이다. 또한 졸업과 동시에 취업으로 연계되는 방사선과 특성상 준 사회인 과정에 있는 대학생들이 사회로 나가기 전 멘토링을 경험함으로 취업 후 성공적인 직장생활에 긍정적인 역할을 할 수 있을 것이라 기대된다.

This study conducted a questionnaire survey with 362 students at department of radiology of college of public health located at G city, who had participated in mentoring program from Mar. 5 to Jun. 21, 2013. Out of 362 questionnaire copies, 315 copies were collected. The students' satisfaction with campus life was significantly affected by whether or not they joined a club, the number of participation into mentoring program per semester, reliability of mentors and mentoring functions. According to the study result, More specifically in terms of the mentoring functions(p<0.001), career development function(p=0.002) and tailored human-resource raising function(p<0.001) gave statistically significant effects on the satisfaction. It is considered that the study results will be used as a fundamental material to research mentoring for college and university students, and will be implemental in using and developing mentoring program as a direct way of preventing the student's dropout. Also it is expected that mentoring program helps college and university students in the transitional period to adulthood experience mentoring before they work at society, therefore playing a positive role for their successful work life as they get employed.

키워드

참고문헌

  1. 김준곤, 성한기, 이춘회, 방경자, "대학생활만족의 구성요인과 예언요인", 한국 산업 및 조직 심리학회지, 제4권, 제1호, pp.154-168, 1991.
  2. J. E. Kim, "Effect of College Students' Mentoring on Adaptation to Campus Life and Satisfaction: with Focus on Difference Comparison by Trust on Mentor of Students with Food Service Major," Journal of Foodservice Management, Vol.11, No.2, pp.77-79, 2008.
  3. 김영치, "멘토링의 문제점과 활성화방안에 관한 연구: 여성관리자에 대한 멘토링의 문제점을 중심으로", 산업경영지, 제22권, pp.23-48, 1998.
  4. S. J. Armstrong, C. W. Allison, and J. Hayes, "Formal Mentoring Systems: An Examination of the Effects of Mentor/Protege Cognitive Styles on the Mentoring Process," The Journal of management studies, Vol.39, No.8, pp.1111-1138, 2002. https://doi.org/10.1111/1467-6486.00326
  5. 이준표, 대학의 멘토링 시스템이 자기효능감과 대학생활 만족도에 미치는 영향에 관한 연구, 대전대학교 대학원, 석사학위 논문, 2012.
  6. S. H. Lee, "Influences of Mentoring Program on Adjustment to College Life and Self-esteem in Nursing College Students," The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society, Vol.12, No.2, pp.247-254, 2006.
  7. 김선희, "전문대학의 실천적 직업교육개선을 위한 구성주의적 접근방법", Andragogy Today, 제3권, 제3호, pp.99-126, 2000.
  8. 유윤희, 학교적응 불안, 학업성취간의 관계분석. 석사학위논문, 고려대학교 대학원, 1994.
  9. V. Tinto, Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition(2nd ed), Chicago: University of Chicago Press, 1993.
  10. 윤영미, 석민현, "간호대학생의 학과적응과 진로 정체감 향상을 위한 멘토링 프로그램 개발 및 효과", 경영컨설팅연구지, 제12권, 제1호, pp.185-203, 2012.
  11. M. H. Jeong, G. S. Shin, and S. M. Park, "The effect of mentoring program for increasing of major adjustment in college students," Korean journal of educational research, Vol.43, No.1, pp.1-24, 2005.
  12. H. Y. Jang and M. J. Noh, "An Effect of Mentoring Functions on the Undergraduate' Involvement and Adaptation: Focused on the Moderating Effect of Trust and Fairness," Korea asssociation business education, Vol.26, No.4, pp.23-52, 2011.