DOI QR코드

DOI QR Code

Status of Brain-based Artistic Education Fusion Study - Basic Study for Animation Drawing Education

뇌기반 예술교육 융합연구의 현황 - 애니메이션 드로잉 교육을 위한 기초연구

  • 이선주 (청강문화산업대학교 애니메이션학과) ;
  • 박성원 (청강문화산업대학교 애니메이션학과)
  • Received : 2014.08.10
  • Accepted : 2014.09.05
  • Published : 2014.09.30

Abstract

This study is the process of performing the interdisciplinary fusion study between multiple fields by identifying the status on the previous artistic education considering the brain scientific mechanism of image creativity and brain-based learning principles. In recent years, producing the educational methods of each field as the fusion study activities are emerging as the trend and thanks to such, the results of brain-based educational fusion studies are being presented for each field. It includes artistic fields such as music, art and dance. In other words, the perspective is that by understanding the operating principles of the brain while creativity and learning is taking place, when applying various principles that can develop the corresponding functions as a teaching method, it can effectively increase the artistic performance ability and creativity. Since the animation drawing should be able to intuitively recognize the elements of movement and produce the communication with the target beyond the delineative perspective of simply drawing the objects to look the same, it requires the development of systematic educational method including the methods of communication, elements of higher cognitive senses as well as the cognitive perspective of form implementation. Therefore, this study proposes a literature study results on the artistic education applied with brain-based principles in order to design the educational model considering the professional characteristics of animation drawing. Therefore, the overseas and domestic trends of the cases of brain-based artistic education were extracted and analyzed. In addition, the cases of artistic education studies applied with brain-based principles and study results from cases of drawing related education were analyzed. According to the analyzed results, the brain-based learning related to the drawing has shown a common effect of promoting the creativity and changes of positive emotion related to the observation, concentration and image expression through the training of the right brain. In addition, there was a case of overseas educational application through the brain wave training where the timing ability and artistic expression have shown an enhancement effect through the HRV training, SMR, Beta 1 and neuro feedback training that strengthens the alpha/seta wave and it was proposing that slow brain wave neuro feedback training contributes significantly in overcoming the stress and enhancing the creative artistic performance ability. The meaning of this study result is significant in the fact that it was the case that have shown the successful application of neuro feedback training in the environment of artistic live education beyond the range of laboratory but the use of the machine was shown to have limitations for being applied to the teaching methods so its significance can be found in providing the analytical foundation for applying and designing the brain-based learning principles for future animation drawing teaching methods.

본 연구는 다분야간의 학제적 융합연구를 진행하는 과정으로 뇌기반 학습 원리와 이미지 창작의 뇌과학적 기제를 고려한 예술교육의 선행 연구현황을 알아보는 과정이다. 최근에 이르러 각 분야의 교육방법을 타 분야와의 웅합적 연구 활동으로 생산해 내는 것이 트렌드로 부상하고 있고, 이에 힘입어 뇌기반 교육 융합연구의 결과들이 각 분야마다 발표되고 있다. 음악, 미술, 무용과 같은 예술 분야 또한 해당된다. 즉, 창작과 학습이 이루어지는 동안 뇌의 작동원리를 이해하고 해당 기능을 발달시킬 수 있는 여러 원리를 교수법으로 적용하면 예술적 수행 능력과 창의성이 효율적으로 신장된다는 관점이다. 애니메이션 드로잉은 단순히 사물을 똑같이 그리는 소묘적 관점에서 벗어나 움직임의 요소를 직감적으로 인식하고 대상과의 소통을 통해 연출할 수 있어야 하기에 형태구현의 인지적 관점 뿐만 아니라 고차원적 인지감각의 요소, 소통의 방법까지를 포함한 체계적인 교육방법을 개발할 필요성이 요구된다. 이에 본 연구는 애니메이션 드로잉의 전문적인 특성을 고려한 교육모형을 설계하기 위해 뇌기반 원리를 적용한 예술교육에 대한 문헌 연구결과를 제시한다. 이에 뇌기반 예술교육의 적용사례를 해외의 흐름과 국내의 흐름을 추출 분석하였다. 또한 뇌기반 원리를 적용한 미술교육연구의 사례와 드로잉관련 교육의 사례의 연구결과를 분석하였다. 분석된 결과에 따르면 드로잉관련 뇌기반 학습은 우뇌 트레이닝을 통한 관찰력과 집중력, 이미지표현과 관계된 창의력, 긍정정서의 변화에 증진 효과를 공통적으로 드러났다. 그 외에도 뇌파훈련을 통한 해외의 학습적용 사례가 있었는데 타이밍능력과 예술표현력은 HRV 훈련과 SMR, 베타1, 알파/세타파를 강화하는 뉴로피드백 훈련으로 증진 효과를 보았으며, 느린 뇌파 뉴로피드백 훈련이 스트레스를 극복하고 창의적 미술 수행능력을 향상시키는데 큰 기여를 하고 있음을 제시하고 있다. 이 연구결과가 의미하는 것은 뉴로피드백 훈련이 실험실 범위를 벗어난 예술적 실교육의 환경에서도 성공적으로 적용될 수 있다는 것을 보여준 사례라는 점에서 의미가 크지만 기계를 사용해야하는 것은 교수법으로 적용하기엔 한계가 있음이 드러남으로 인해 추후 애니메이션 드로잉 교육법에 뇌기반 학습원리를 적용, 설계하기위한 분석적 토대를 마련하기에 의의가 있다 하겠다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부. 뇌과학에 기반한 학생, 창의, 인성 함양 및 학습력 증진 방안 연구, 2010.
  2. 교육과학기술부, 애니메이션 전문 인력 양성을 위한 트랙별 모듈화 교육 과정, 2009, p.3.
  3. 임정기 외, 미술교육의 이해와 방법, 예경, 2006.
  4. 김선현, 좌뇌, 우뇌 활성화를 위한 미술치료 프로그램, 이담, 2011, p.9.
  5. Claudia Betti, Teel Sale, 하영식 역. 현대 드로잉 기법, 미진사, 1998.
  6. 고영희, "한국인의 뇌", 아주대학교 논문집, 제11집, 1989, pp.141-174.
  7. 강호감, 두뇌의 기능 분화에 따른 교수전략이 창의력 및 자연과 학업성취에 미치는 영향. 서울대학교대학원 박사학위논문.1991.
  8. 김황기. 오른쪽 뇌를 활용한 드로잉 능력 신장. 한국교원대학교 석사학위논문, 1993.
  9. 문희숙, 뇌기반 유아무용프로그램 연구. 경성대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2009.
  10. 신종호, 조영환, 이규민, 이현주. 신경과학, 교육심리, 인지심리 연구를 통해 본 뇌기반 교육의 타당성 아시아교육연구, 7(4), 2006.
  11. 조성제, 유아의 뇌발달 훈련이 뇌기능과 사고력, 다중지능에 미치는 효과, 국제뇌교육종합대학원대학교 박사학위논문, 2011.
  12. 조주연, 뇌과학에 기초한 창의성 교육의 원리와 방향. 서울교육대학교 학생 생활연구소. 학생생할연구, 27, 2001, pp.115-141.
  13. 백중열. 右腦機能에 基礎한 美術프로그램이 兒童의 腦 選好度와 情緖知能에 미치는 效果, 중앙대학교 교육학과 교육심리학전공 박사학위논문, 2004.
  14. Caine, G, & Caine, R. N., Making connections : Teaching and the human brain. NJ :Dale Seymour Publication, 1994.
  15. Enger, T., & Gruzelier, J. H. Ecological validity of neurofeedback: modulation of slow wave EEG enhances musical performance. Neuroreport, 14(1), 2003, pp.1221-1224. https://doi.org/10.1097/00001756-200307010-00006
  16. 이화 뇌융합과학연구원 개원, http://today.ewha.ac.kr/20185601683, 2013.4.12.
  17. 이나경. (2012). 이화투데이. Retrieved from, http://today.ewha.ac.kr/20185601683