DOI QR코드

DOI QR Code

The Study on the Lighting Directing of Animation - Focusing on the Emotional Vocabulary that Appears in the 3D Animation Scene

애니메이션의 조명 연출에 대한 연구 - 3D 애니메이션 장면에서 나타나는 정서적 어휘를 중심으로

  • 이종한 (호서대학교 애니메이션학과)
  • Received : 2014.08.10
  • Accepted : 2014.09.05
  • Published : 2014.09.30

Abstract

The light is the language. Directors have to describe the scene component effectively his intention to configure the scene as an appropriately. After this act of the character, the layout of the props and scene lights will enter to the scene components. Those things help to audiences can understand narrative of work and emotion that producer want to send. Expressing their emotions especially using the lights by adjusting the colors and contrast makes audience to concentrate on work and understand naturally. This lighting technique clearly appears on early year theaters stage of England and Rembrandt's paintings. Properly dividing and controlling the lights dramatically increases the beauty of the work elements to express a variety of emotions such as worries and fear. Therefore, it can be evolve depending on director's intent of using lights on his work. Lights can increase involvement of human emotion through basic features that cognition of object, visualization of space-time and by artistic method in the product. This study will examine the role and how to use lighting to express the proper sentiment based on the narrative of the work. Making research named "Lighting Research of 3D animated film which applying light features to express emotion" previous study and have to combine emotional vocabulary and emotion-based theory for classifying the emotional language that can be applied on 3D animation. And choosing most emotional scene from 3D animation for analyze how they used lighting to expressing emotions. Directors trying to show up about the light role through light method that matched perfectly with an emotional language. Expecting this research work of directing 3D animations light for expressing emotional feelings will be continue successfully.

빛은 언어이다. 연출자가 애니메이션의 장면을 구성할 때 자신의 의도를 효과적으로 표현하기 위해 장면구성요소를 적절하게 사용해야 한다. 캐릭터의 연기, 장면의소품의 배치 그리고 빛이 장면구성요소에 들어갈 수 있다. 이러한 것들은 관객이 작품의 내러티브를 이해하고 연출자가 전달하고자 하는 정서를 이해하는데 도움을 준다. 특히 빛을 이용하여 색이나 명암을 조절하여 장면에서 전달하고자 하는 정서를 표현하므로 관객들이 자연스럽게 정서를 이해하고 작품에 집중하게 할 수 있도록 한다. 이러한 조명 연출은 초기 연극 무대나 렘브란트와 같은 회화작가의 작품에서도 쉽게 찾아볼 수 있다. 부분적으로 빛을 조절하여 장면이 가지고 있는 신성, 고민, 두려움 등 여러 가지 정서를 표현하여 작품의 극적 요소와 아름다움을 증가시킨다. 따라서 연출자가 어떠한 의도를 가지고 빛을 이용하느냐에 따라 장면의 의미는 여러 가지로 변화할 수 있다. 조명은 대상의 인식과 시공간의 시각화라는 기본적인 기능 외에도 예술적 방식을 통해 인간의 정서에 자극을 주어 작품의 몰입도를 높일 수 있다. 본 연구에서는 작품의 내러티브에 기초를 둔 장면의 정서적 표현을 하기 보조하기 위해 조명이 어떤 역할을 하며 적절한 정서를 표현하기 위해 조명을 어떻게 사용해야 하는지 알아볼 것이다. "영화 조명의 정서 표현 기능을 적용한 3D애니메이션 조명 연구"를 선행연구로 하여 3D 애니메이션에 적용할 수 있는 정서적인 언어의 표현을 분류하여 기존의 정서 이론에 기반을 둔 정서적 어휘와 결합한다. 그리고 3D 애니메이션에서 나타난 정서적 장면을 선택하여 정서를 표현하기 위한 조명의 연출을 분석하여 정리한다. 이것으로 연출자가 장면의 의미를 전달하기 위해 정서적인 언어에 맞는 조명 연출법을 정리하고자 한다. 이것은 장면의 정서를 표현을 위한 3D 애니메이션 조명 연출의 기준을 제시할 연구가 계속 되어지길 기대한다.

Keywords

References

  1. 하버트 제틀 저, 박덕춘, 정우근 옮김 영상제작의 미학적 원리와 방법 커뮤니케이션북스(주), 2002
  2. 브르스 블록 저, 민경원 옮김, 비주얼 스토리 영상구조의 연출-영화, 방송, 애니메이션, 디지털 미디어를 위하여, 커뮤니케이션 북스 (주), 2010
  3. 블레인 브라운 저, 김창유 옮김, 영화 조명 핸드북 책과길미디어, 1992
  4. 마이클 랭포드. 안나 폭스. 리처드 S 스미스 저, 장일암 옮김 랭 포드의 사진 강의 북스힐(주), 2009
  5. 루이스 자네티 저, 박만준. 진기행 역 영화의 이해 K-books, 2008
  6. 버나드 F 딕, 영화의 해부, 김사무 역, 시각과 언어, 1994,
  7. 랄프 스티븐슨, 예술로서의 영화, 송도익 역, 열화당, 1994
  8. 조정래, 애니메이션 이해와 감상, 중앙대학교 첨단영상대학원 애니메이션이론 연구 논문집, 중앙대학교, 2007
  9. 신화현, "3D 캐릭터의 표정변화요인에 관한 연구", 서울산업대 산업대학원, 2006;
  10. 홍순구, "애니메이션 캐릭터의 표정연출 유형연구", 한국콘텐츠학회논문지 제6권 제 8호, 2006;
  11. 김지애, 조동민, "2D 애니메이션 캐릭터의 표정표현 연구", 한국기초조형학회 기초조형학연구, 2005
  12. 손주락, "애니메이션 캐릭터의 감정 표현에 따른 배경설정에 관한 연구:그 남자 그 여장의 사정, 케로로, 슈렉을 중심으로", 홍익대학교 산업대학원, 2006 ;
  13. 최유리, "3차원 컴퓨터 애니메이션의 조명방법에 대한 연구 : 색의 형용사적 표현을 중심으로", 아주대학교, 2004 ;
  14. 백성실, "3D 애니메이션에서 감정연출을 취한 조명 방법에 대한 연구", 홍익대학교 산업대학원, 2002