DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Non-narratives of Comics - With Emphasis on the Characters and Events of 『The Texture of Memory』 -

만화의 비(非)서사성 연구 -『기억의 촉감』의 인물과 사건을 중심으로 -

  • 안소라 (공주대학교 일반대학원 만화학과) ;
  • 이원석 (공주대학교 만화애니메이션학부)
  • Received : 2014.08.10
  • Accepted : 2014.09.05
  • Published : 2014.09.30

Abstract

Stories have existed with the history of mankind along with drawings. Any genre of art that discusses the flow of time, such as literature, film, and play, cannot be free from narratives. The comics are not an exception. The comics tell the narratives with drawings from the cartoons in single blocks to the full-length series in tens of volumes. Nevertheless, there are not many studies that discuss the narratives in the comics. They may have been overlooked because they have been studied in the field of literature. However, I am envious of the field of film, which unravels the narratives with the same visual images, profoundly explores its own narratives and experimentally modifies and expands them into various levels. Therefore, I would like to make a narrative approach to the comics in this study. This study will discuss the non-narratives. It may sound ironic that the study of narratives will discuss the non-narratives, but the narratives cannot exist without the non-narratives. The non-narratives in the narratives compose the narratives in various ways. Therefore, Chapter II will discuss how the theory of narratives in literature classifies the narratives and the non-narratives as a theoretical background. Then, Chapter III will analyze the forms of non-narratives in Han Jo Kim's "The Texture of Memory" to discuss how the non-narratives of comics are composed, while Chapter IV will summarize the preceding studies. Finally, the narratives should be actively studied as it is an essential component of comics. I hope that this study can lay the foundation for more in-depth discussions of the narratives in the comics.

그림과 더불어 인간의 역사와 함께한 것은 이야기이다. 문학, 영화, 연극 등 시간의 흐름을 다룬 예술의 경우 서사에서 자유로울 수 있는 장르는 없다. 만화 또한 그러하다. 만화는 짧게는 한 칸짜리 카툰에서부터 길게는 수십 편에 이르는 장편만화까지 그림으로 서사를 진행한다. 그럼에도 불구하고 만화에서 서사를 다루는 연구는 미비한 실정이다. 어쩌면 문학이라는 장르에서 이미 연구되어진 바가 있기 때문에 소홀히 다루었을 지도 모른다. 하지만 같은 시각적 이미지를 가지고 서사를 풀어가는 영화는 영화서사에 대하여 심도 있는 고찰을 하고, 그것을 또다시 실험적으로 변형, 확대하여 그 층위가 다양하게 형성되어 있는 것을 보면 한편으로는 부럽기도 하다. 따라서 부족하나마 만화의 서사적 접근을 시도해 보려고 한다. 이 연구논문에서 다루게 될 서사는 비(非)서사 이다. 서사를 다루는 연구논문에서 비서사를 다룬다는 것이 아이러니 해 보일 수도 있겠지만 비서사 없이는 서사물이 존재할 수가 없다. 서사물 안에서 비서사는 다양한 방식으로 나타나며 서사를 구성하기 때문이다. 따라서 II장에서 이론적 배경으로 문학이론 즉 서사이론에서 서사와 비서사에 대하여 어떻게 구분하고 있는지 살펴볼 것이다. 그리고 그것을 토대로 III장은 김한조의 "기억의 촉감"속에서 나타나는 비서사의 양식들을 분석하면서 만화의 비서사가 어떻게 이루어지고 있는지 알아 볼 것이며, IV장은 제시했던 연구들에 대하여 정리하고 마무리를 할 것이다. 마지막으로, 서사는 만화에서 빠질 수 없는 구성요소이므로 그에 대한 연구가 활발히 이루어 져야 될 것이다. 이 연구논문이 만화의 서사에 대하여 심도 있는 논의가 이루어 질 수 있도록 하는 초석이 되길 바란다.

Keywords

References

  1. S.채트먼, 한용환 역, 이야기와 담론, 푸른사상, 2003.
  2. 제레미 M. 호손, 현대 문학이론 용어사전, 도서출판 동인, 2003.
  3. 김병욱 편, 최상규 역, 현대 소설의 이론, 예림기획, 1997.
  4. 김용석, 서사철학, 휴머니스트, 2009.
  5. 스티븐 코헨, 린다 샤이어스, 임병권 외 역, 이야기하기의 이론, 한나래, 1996.
  6. 최용호, 서사로 읽는 서사학, 한국외국어대학교출판부, 2009.
  7. 제랄드 프랭스, 최상규 역, 서사학이란 무엇인가, 예림기획, 1999.
  8. 한일섭, 서사의 이론, 한국문화사, 2009.
  9. 한용한, 소설학 사전, 문예출판사, 2009.
  10. 박영욱, 매체, 매체예술 그리고 철학, 향연, 2008.
  11. 스콧 맥클라우드, 김낙호 역 만화의 이해, 비즈앤비즈, 2008.
  12. 김한조, 기억의 촉감, 새만화책, 2012.
  13. 브리태니커, http://www.britannica.co.kr/, 검색어; 서사, 2014. 7. 4
  14. 다음, http://dic.daum.net/search.do?q=%E8%A8%98%E8%BF%B0&dic=%7BDIC_TYPE%7D
  15. 네이버, http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=1530299&cid=272&categoryId=272