DOI QR코드

DOI QR Code

Trends of Mathematics Education Research and Mixed Methods - Focusing on Domestic Mathematics Education Journals for the Last 10 years

수학교육연구 및 혼합 연구방법 동향 - 최근 10년간 발표된 국내 학술지 논문을 중심으로 -

  • Kim, Dong-Joong (Dept. of Mathematics Education, Korea University) ;
  • Bae, Sung-Chul (Dept. of Mathematics Education, Korea University) ;
  • Kim, Won (Dept. of Mathematics Education, Korea University) ;
  • Lee, Da-Hee (Dept. of Mathematics Education, Korea University) ;
  • Choi, Sang-Ho (Dept. of Mathematics Education, Korea University)
  • Received : 2014.04.10
  • Accepted : 2014.06.16
  • Published : 2014.09.30

Abstract

The purpose of research is to analyze research trends and methods in a total of 709 studies published in five domestic mathematics education journals issued by Korea Citation Index (KCI) for the last 10 years (2003-2013) and strands in stages of research methods among mixed methods studies. As a result, the majority of articles in the five journals used either qualitative or quantitative methods and mixed methods research was less than 10 % of the total number of studies. The majority of mixed methods was research equally mixing qualitative and quantitative methods. The mixed methods research consisted primarily of quantitative with descriptive statistics and very little qualitative with conceptual framework based on theoretical background. Our results provide not only trends of the current research methods, but also implications for various future research paradigms in mathematics education.

본 연구는 2003년 1월부터 2013년 9월까지 국내 등재(후보) 학술지에 발표된 문헌 연구를 제외한 총 709편의 논문을 대상으로 연구 동향과 연구방법의 동향을 분석하고, 그 중에서 혼합 연구방법을 사용한 논문 중에서 연구단계별 혼합유형을 좀 더 면밀히 조사하였다. 그 결과, 연구방법의 동향은 질적 연구와 양적 연구가 대부분이고 혼합 연구가 10%미만으로 적었다. 또한 혼합 연구방법을 사용한 논문들을 조사한 결과, 혼합유형은 양적 연구방법과 질적 연구방법이 동등하게 사용된 논문이 대부분이었고 혼합 연구에 사용된 양적 연구방법의 동향은 기술통계가 가장 많았으며 질적 연구방법의 동향은 이론 기반 개념적 틀의 사용이 매우 저조했다. 이러한 연구 결과를 통해 본 논문은 수학교육논문에 연구방법이 어떻게 사용되었으며 앞으로 수학교육 연구에서의 연구방법의 다양성에 대한 시사점을 제공하고자 한다.

Keywords

References

  1. 강윤수.전성아 (2006). 수학과 예비교사들의 교수학적 지식 형성 탐구. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 45(2), 217-230.
  2. 권오남.주미경 (2003). 대학 수학교육 연구의 동향과 과제. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 42(2), 229-245.
  3. 권정은.최재호 (2008). 우리나라 초등수학교육 연구의 동향 분석. 한국초등수학교육학회지, 12(2), 149-163.
  4. 김남희 (2010). 예비 수학 교사 교육에서 시각적 자료를 이용한 문제 해결 지도 사례. 학교수학, 12(4), 494-506.
  5. 김래영.김구연.권나영 (2012). 연구 설계 및 연구 방법의 최근 동향. 학교수학, 14(3), 395-408.
  6. 김영록.김수연.장재덕 (2009). 논문집 시리지 A <수학교육>에 게재된 논문들의 분류와 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 23(3), 683-705.
  7. 김응태.박한식.우정호 (1984). 수학교육학개론. 서울: 서울대학교 출판부.
  8. 류희찬 (2011). 역동적 기하 환경에서 비례를 이용한 중학교 함수의 작도. 학교수학, 13(1), 19-36.
  9. 민경아.유미현.고호경 (2011). 수학영재교육 관련 국내 연구 동향 분석. 한국학교수학회논문집, 14(3), 389-413.
  10. 박경미 (2003). 중등 수학교육 연구의 경향 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 42(2), 219-228.
  11. 박선영.김원경 (2011). 국내외 수학교육 연구 동향 비교 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 50(3), 285-308. https://doi.org/10.7468/mathedu.2011.50.3.285
  12. 성태제.시기자 (2006). 연구방법론. 서울: 학지사.
  13. 송근영.방정숙 (2013). 수학과 교사지식에 관한 국내 연구의 동향 분석. 한국학교수학회논문집, 16(1), 265-287.
  14. 이명희.김은주 (2011). 학술지 내용분석법에 의한 교육학 연구동향 분석. 한국비블리아학회지, 22(2), 81-100.
  15. 이중권 (2003). 수학교육에서 질적 연구 방법. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 42(2), 111-119.
  16. 장선영.고은현.박인우 (2013). 교육방법 연구의 동향과 과제. 교육방법연구, 25(3), 603-621.
  17. 최병훈.방정숙 (2012). 수학적 창의성 교육에 관한 연구 동향 분석. 영재교육연구, 22(1), 197-215. https://doi.org/10.9722/JGTE.2012.22.1.197
  18. 최승현.황혜정 (2007). 수학 수업평가 기준 개발에 관한 기초 연구. 대한수학교육학회지 학교수학, 9(3), 327-352.
  19. 하수현.방정숙.주미경 (2010). 초등수학교육 연구동향. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 49(1), 67-83.
  20. Cresswell, J. W. (2003). 연구설계: 정성연구, 정량연구 및 혼합 연구에 대한 실제적인 접근. 강윤수 외 8인 역. 서울: 교우사.
  21. Greene, J. C., Benjamin, L., & Goodyear, L. K. (2001). The merits of mixing methods in evaluation. Evaluation, 7(1), 25-44. https://doi.org/10.1177/13563890122209504
  22. Hart, L. C., Smith, S. Z., Swars, S. L. & Smith, M. E. (2009). An examination of research methods in mathematics education(1995-2005). Journal of Mixed Methods Research., 3(1), 26-41. https://doi.org/10.1177/1558689808325771
  23. Howe, K. R. (1988). Against the quantitative-qualitative incompatibility thesis or dogmas die hard. Educational Researcher, 17, 10-16.
  24. Johnson, R. B. & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: a research paradigm whose time has come. Educational Research, 33(7), 14-26.
  25. Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J. & Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Method Research, 1(2), 112-133. https://doi.org/10.1177/1558689806298224
  26. Moschkovich, J. N., & Brenner, M.. (2000). Integrating a naturalistic paradigm into research on mathematics and science cognition and learning. In R. Lesh & A. Kelly(Eds.). Handbook of Research Design in Mathematics & Science Education(pp. 457-486). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  27. Schoenfeld, A. H. (2007). Method. In F. K. Lester Jr. (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning(pp. 69-107). Charlotte, NC: Information Age, for the National Council of Teachers of Mathematics.
  28. Tashakkori, A., & Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: Combining qualitative and quantitative approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
  29. Tashakkori, A., & Teddlie, C. (Eds.). (2003). Handbook of mixed methods in social & behavioral research. Thousand Oaks, CA: Sage.

Cited by

  1. 국내외 통계교육 연구동향 비교 분석 vol.54, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7468/mathedu.2015.54.3.241
  2. 초등 수학교육 관련 혼합 연구에서 적용된 질적 연구 방법에 대한 분석 vol.19, pp.1, 2016, https://doi.org/10.7468/jksmec.2016.19.1.47
  3. 수업 설계 및 실연의 자기평가 기준에 대한 고찰 vol.55, pp.2, 2016, https://doi.org/10.7468/mathedu.2016.55.2.171
  4. 수학교사의 전문성 개발영역 관련 연구 동향 분석 vol.32, pp.4, 2016, https://doi.org/10.7858/eamj.2016.034
  5. 초등수학교육에 적용된 혼합연구법의 특성 및 시사점에 대한 연구 vol.20, pp.2, 2014, https://doi.org/10.7468/jksmec.2017.20.2.177
  6. Exploring Trends in Mixed Methods Research in Social Welfare vol.70, pp.2, 2014, https://doi.org/10.20970/kasw.2018.70.2.011
  7. The History of the Korean Society of Biology Education and Research Trends of Biology Education in Korea vol.46, pp.4, 2014, https://doi.org/10.15717/bioedu.2018.46.4.543
  8. Domestic Research Trends of Mathematics Education: An Analysis of Journals Published from 1963 to 2019 vol.29, pp.4, 2014, https://doi.org/10.29275/jerm.2019.11.29.4.709