DOI QR코드

DOI QR Code

Study on Guidelines for Selecting Traditional Games in Relation to Multiple Intelligence Development

다중지능발달을 위한 민속놀이 선정기준 연구

  • 김은경 (동국대학교 유아교육과) ;
  • 권대원 (동국대학교 유아교육과)
  • Received : 2014.08.15
  • Accepted : 2014.10.05
  • Published : 2014.10.31

Abstract

The purpose of this study is to draw guidelines on how to select traditional games that would efficiently help and develop multiple intelligences in children. Guidelines standard of section inquiries were prepared through a Delphi survey targeting twenty experts in early childhood education and traditional games. As a result, linguistic intelligence questions regarding writing, listening, speaking and vocabulary acquisition were selected. logical-mathematical intelligence questions regarding strategy, counting, patterns, hypothesis, verification, and comparing, contrasting, calculating ability were selected. Spatial intelligence questions regarding drawing, coloring, representation activities, operating and creating were selected, physical performance intelligence questions regarding global muscles, eye-hand coordination, flexibility, accommodation force, balance, agility and muscular strength were selected. Musical intelligence included questions about singing, and playing musical instruments. Interpersonal intelligence included perspective-taking, role-sharing, cooperation and discussion. For intrapersonal intelligence questions regarding personal significance-ties, planning-decision making, emotional expression and problem solving were selected. Finally, in relation to naturalist intelligence, questions regarding living organisms, inanimate objects and seasons were selected. In addition, traditional games were analyzed based on the finalized guidelines, and the results showed that each of the traditional games would not only work with one intelligence at a time but with other different intelligence as well. In the light of that, the study confirmed the validity of the guidelines on how to select traditional games that would develop multiple intelligences in children.

본 연구는 유아 다중지능발달에 있어 민속놀이가 효율적으로 활용되고자 하는데 목적을 두고, 유아교육 및 민속놀이 관련 전문가 20명을 대상으로 델파이 조사를 통해 다중지능발달을 위한 민속놀이의 선정기준을 마련한 것이다. 연구결과 언어지능에는 쓰기 듣기 말하기 단어습득-활용, 논리수학지능에는 전략 수세기 패턴 가설-검증 비교-대조 계산능력, 공간지능에는 그리기 색칠 표상활동 조작-만들기, 신체-운동지능에는 대근육 눈과 손의 협응 유연성 조절력 균형 순발력 근력, 음악지능에는 노래 악기연주, 대인관계지능에는 조망수용 역할분담 협동 토의, 개인이해지능에는 개인적 의미-연계 계획-결정 정서표현 문제해결 이타심, 자연탐구지능에는 생물 무생물 계절 일기 천체가 주요 요소로 포함된 문항들이 선정되었다. 또한 선정기준에 따라 민속놀이를 분석한 결과 각각의 민속놀이는 여러 지능에 해당되는 것을 알 수 있었다. 이는 민속놀이가 유아의 다중지능발달을 도모하는데 있어 활용가치가 높다는 것을 시사하는 것이라 할 수 있다.

Keywords

References

  1. 고려대학교민족문화연구소 (1982). 한국 민속대관 제 4권 세시풍속.전승놀이. 서울: 고려대학교 민족문화연구소 출판부.
  2. 공진희 (2005). 국악을 통한 동작활동이 유아의 운동능력과 다중지능에 미치는 효과. 전남대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  3. 김나래, 김진경 (2009). 유아의 국악능력과 다중지능간의 관계. 아동학회지, 30(2), 195-209.
  4. 김명희, 안영진 (2011). 다중지능에 의한 유아교육 프로그램 평가. 서울: 창지사.
  5. 김미애 (2006). 전래동요 놀이 활동이 유아의 언어능력과 자아개념에 미치는 영향. 한국유아교육.보육행정연구, 10(4), 25-46.
  6. 김미자, 최병연 (2011). 전통놀이 프로그램이 초등학생의 창의성 및 정서지능에 미치는 영향. 창의력교육연구, 11(2), 49-65.
  7. 김은경 (2013). 한국 민속놀이의 생태학적 분석 및 유아교육적 가치연구. 동국대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  8. 김정아 (2009). 전래놀이가 유아의 또래 유능성과 친사회적 행동에 미치는 영향. 영유아교육연구, 12, 31-43.
  9. 김준호, 이동규 (2010). 다중지능 민속놀이 프로그램이 초등학생의 내적동기와 체육수업 만족도에 미치는 영향. 한국초등체육학회지, 16(3), 39-50.
  10. 손원경, 전주영 (2011). 자연친화적 실외 환경 놀이에서의 영아의 경험 세계, 한국보육지원학회지, 7(3), 143-164.
  11. 신인숙, 김지영 (2008). 전래놀이동요 활동이 유아의 스트레스에 미치는 효과. 교육과학연구, 39(3), 171-194.
  12. 심우성 (2000). 우리나라 민속놀이. 서울 : 동문선.
  13. 안영진 (2010). 다중지능에 의한 유아교육 프로그램. 서울: 창지사.
  14. 양수영 (2009). 다중지능이론에 기초한 칠교놀이의 이해. 가톨릭대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  15. 오영희, 김주현 (2005). 전래놀이 동요를 활용한 집단 놀이가 유아의 대인문제 해결 사고에 미치는 영향. 인문논총, 22, 1-26.
  16. 이기숙, 정미라, 엄정애 (2010), 전통유아놀이의 연구와 실제. 서울: 창지사.
  17. 이자현 (2013). 다중지능이론을 적용한 사물놀이 지도방안연구: 중학교 1학년을 중심으로. 중앙대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  18. 이종만 (2007). 아이들 민속놀이 100가지. 서울: 바보새.
  19. 임동권, 정병호, 김선풍 (1997). 민속놀이론. 서울: 민속원.
  20. 임동권, 정형호, 임장혁 (2007). 청양의 전통오락과 놀이문화. 충남: 청양문화원.
  21. 임재해 (2008). 마을 공동체문화로서 민속놀이의 전승과 기원. 한국 민속학, 48, 213-260.
  22. 최충환 (2000). 민속놀이의 사회 심리적 기능에 관한 소고. 한국여가레크레이션학회지, 19, 313-329.
  23. 편해문 (2005). 어린이 민속과 놀이문화. 서울: 민속원
  24. 한유미 (2007). 영유아 수.과학교육. 서울: 창지사.
  25. 村山智順 (1992). 朝鮮の鄕土娛樂, 조선의 향토오락(박전열 역). 서울: 민속원(원판 1941).
  26. Armstrong, T. (2014). Multiple Intelligences in the Classroom, 다중지능과 교육(김동일 역). 서울: 학지사(원판 2009).
  27. Campbell, L., Campbell, B., & Dickinson, D. (2006). Teaching and Learning Through Multiple Intelligences, 다중지능과 교수-학습(이신동.정종진.이화진.이정규.김태은 옮김). 서울: 시그마프레스(원판 2004).
  28. Gardner, H. (2007). Howard Gardner Multiple Intelligences, 하워드가드너 다중지능(문용린, 유경재 옮김). 서울: 웅진지식하우스(원판 2006).