DOI QR코드

DOI QR Code

Relationships among Hope, Empathy and Happiness of Middle School Student

중학생의 희망 및 공감과 행복감과의 관계

  • Received : 2014.09.02
  • Accepted : 2014.09.30
  • Published : 2014.10.28

Abstract

This study investigated the relationships among hope, empathy and happiness of middle school students. The participants were 383 second year middle school students. The data were analyzed using t-test, Pearson's Correlation Analysis and Stepwise Multiple Regression Analysis with SPSS WINDOWS 18.0. The results of this study were as follows: (1) There were significant differences in middle school students' happiness according to the level of hope and empathy. That is, the students who had high levels of hope and empathy had higher happiness than those with a low level of hope and empathy. (2) There were significant positive correlations among hope, empathy and happiness of middle school students. (3) Agency thinking, empathic concern, perspective-taking were significant variables in predicting the happiness of middle school students. The results of this study suggest the need to consider methods to increase a middle school students' hope and empathy, which are examples of an individual's positive inner variables, that enhance the middle school students' happiness.

본 연구에서는 중학생의 희망 및 공감과 행복감 간의 관계를 분석하고자 하였다. 중학교 2학년 남녀 학생 383명을 연구대상으로 하였으며, 수집된 자료는 SPSS WINDOWS 18.0 프로그램을 이용하여 t검증, Pearson의 상관분석과 단계적 분석방법을 이용한 회귀분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다, 첫째, 중학생의 행복감은 희망과 공감 수준에 따라 유의미한 차이가 있었다. 즉 희망 및 공감 수준이 높은 중학생이 희망과 공감 수준이 낮은 중학생보다 높은 행복감을 나타냈다. 둘째, 중학생의 행복감은 희망 및 공감과 정적인 상관관계가 있었다. 셋째, 주도사고, 공감적 관심, 관점취하기가 중학생의 행복감을 설명하는 유의한 예측변인이었다. 본 연구결과는 중학생의 행복감을 증진시키기 위해 개인의 긍정적인 내적 변인인 희망과 공감 수준을 높이기 위한 방안을 고려해야 함을 시사하고 있다.

Keywords

References

  1. 김연화, "아동청소년의 일상 스트레스 및 자아탄력성과 행복감과의 관계", 청소년학연구, 제17권, 제12호, pp.287-307, 2010.
  2. http://stdweb2.korean.go.kr/search/List_dic.jsp
  3. M. Argyle, The Psychology of Happiness, New York: Routledge Press, 2001.
  4. E. Diener and M. E. P. Seligman, "Very Happy People," Psychological Science, Vol.13, No.1, pp.81-84, 2002. https://doi.org/10.1111/1467-9280.00415
  5. R. Veenhoven, "Is Happiness Relative?," Social Indicators Research, Vol.24, pp.1-34, 1991. https://doi.org/10.1007/BF00292648
  6. http://news.donga.com/3/all/20130504/54898670/1
  7. 윤종대, 정철규, 윤필규, 노미라, "중학생의 여가활동 참여유형이 학교생활 적응과 심리적 행복감에 미치는 영향", 한국여가레크리에이션학회지, 제33권, 제2호, pp.125-134, 2009.
  8. 김예진, 중학생의 부모-자녀관계와 행복감의 관계에서 감사성향의 매개효과, 숙명여자대학교 석사학위논문, 2012.
  9. 김청송, "청소년의 행복결정요인에 관한 연구", 한국심리학회지: 건강, 제14권, 제3호, pp.649-665, 2009.
  10. 이은경, "청소년의 행복관련 요인에 대한 연구: 정신건강 측면을 중심으로", 한국청소년복지학회 춘계학술대회 자료집, pp.71-95, 2007.
  11. 허승연, 청소년의 행복에 영향을 미치는 생태체계 변인, 숙명여자대학교 박사학위논문, 2009.
  12. M. E. P. Seligman, Authentic Happiness. New York: Fress Press, 2002.
  13. E. Diener, E. M. Suh, R. E. Lucas, and H. L. Smith, "Subjective Well-being: Three Decades of Progress," Psychological Bulletin, Vol.125, pp.276-302, 1999.
  14. 조현주, "희망이 생활스트레스와 정신병리, 삶의 만족도에 미치는 영향", 한국심리학회지: 임상, 제29권, 제3호, pp.839-852, 2010.
  15. 김진희, 초기 청소년이 지각하는 가족기능과 희망의 관계-부자유친성정의 조절효과를 중심으로, 고려대학교 석사학위논문, 2013.
  16. C. R. Snyder, C. Harris, J. R. Anderson, S. A. Holleran, L. M. Irving, S. T. Sigmon, L. Yoshinobu, J. Gibb, C. Langelle, and P. Harney, "The Will and the Ways: Development and Validation of an Individual -differences Measure of Hope," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.60, pp.570-585, 1991. https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.4.570
  17. C. R. Snyder, B. Hoza, W. E. Pelham, M. Rapoff, L. Ware, M. Danovsky, L. Highberger, H. Rubinstein, and K. J. Stahl, "The Development and Validation of the Children's Hope Scale," Journal of Pediatric Psychology, Vol.22, pp.399-421, 1997. https://doi.org/10.1093/jpepsy/22.3.399
  18. S. E. Taylor and D. A. Armour, "Positive Illusions and Coping with Adversity," Journal of Personality, Vol.64, pp.873-898, 1996. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1996.tb00947.x
  19. C. R. Snyder, J. Cheavens, and S. T. Michael, Hoping, In C. R. Snyder(Ed.), Coping: The Psychology of What Works (pp.205-231), New York: Oxford University Press, 1999.
  20. 김남희, 희망과 사회적지지, 대처방식이 심리적 안녕감에 미치는 영향, 가톨릭대학교 석사학위논문, 2006.
  21. 이용철, 희망, 공감, 사회적 지지가 저소득 가정 아동의 심리적 안녕감에 미치는 영향, 계명대학교 석사학위논문, 2009.
  22. 이현진, 희망과 공감이 청소년의 심리적 안녕감에 미치는 영향: 또래관계를 중심으로, 가톨릭대학교 석사학위논문, 2007.
  23. 김택호, 김재환, "청소년의 탄력성 발달과정에서 희망과 삶의 의미의 효과", 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 제16권, 제3호, pp.465-490, 2004.
  24. 이옥형, 청소년심리학, 집문당, 2006.
  25. 김여흠, 이윤주, "대학생의 행복감에 영향을 미치는 사회불안, 공감, 사회적 기술, 분노표현양식, 대인관계만족에 대한 구조 방정식 모델검증", 상담학연구, 제14권, 제3호, pp.1587-1604, 2013.
  26. 조훈미, 초등학생의 공감능력, 친사회적 행동 및 행복감의 관계, 충남대학교 석사학위논문, 2012.
  27. 최영아, 아동의 공감 능력과 의사소통 능력이 또 래관계와 행복감에 미치는 영향, 대전대학교 석사학위논문, 2012.
  28. 강이영, 상담과정 희망척도의 개발과 적용, 성균관대학교 박사학위논문, 2002.
  29. 김택호, 희망과 삶의 의미가 청소년의 탄력성에 미치는 영향, 한양대학교 박사학위논문, 2004.
  30. M. H. Davis, "A Multidimensional Approach to Individual Differences in Empathy," JSAS Catalog of Selected Documents in Psycology, Vol.10, p.85, 1980.
  31. 김성은, 학생의 감정공명과 학업성적, 학급내 사회성, 학교에 대한 태도와의 관계에 관한 연구, 중앙대학교 석사학위논문, 1997.
  32. M. Argyle, M. Martin, and J. Crossland, Happiness as a Function of Personality and Social Encounters, In J. P. Forgas and J. M. Innes(Eds), Recent Advances in Social Psychology; An International Perspective (pp.189-203), Noth-Holland: Elsevier, 1989.
  33. P. Hills and M. Argyle, "The Oxford Happiness Questionnaire: An Compact Scale for the Measurement of Psychological Well-being," Personality and Individual Differences, Vol.33, pp.1073-1082, 2002. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(01)00213-6
  34. 이희경, "중학생의 희망과 공감 하위집단에 따른 심리적 안녕감의 차이", 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 제19권, 제3호, pp.751-766, 2007.
  35. J. L. Kurtz and S. Lyubomirsky, Towards a Durable Happiness, In S. J. Lopez and J. G. Rettew(Eds.), The Positive Psychology Perspective Series(4)(pp.21-36), Westport, CT. Greenwood Publishing Group, 2008.
  36. M. F. Scheier and C. S. Carver, "On the Power of Positive Thinking: The Benefits of Being Optimistic," Current Directions in Psychological Science, Vol.2, pp.26-30, 1993. https://doi.org/10.1111/1467-8721.ep10770572
  37. C. R. Snyder, "Hope and Other Strengths: Lessons from Animal Farm," Journal of Social and Clinical Psychology, Vol.23, No.5, pp.624-627, 2004. https://doi.org/10.1521/jscp.23.5.624.50751
  38. K. M. Cramer and L. Dyrkacz, "Differential Prediction of Maladjustment Scores with the Snyder Hope Subscales," Psychological Reports, Vol.83, pp.1035-1041, 1998. https://doi.org/10.2466/pr0.1998.83.3.1035
  39. N. Park, C. Peterson, and M. E. P. Seligman, "Strengths of Character and Well-being," Journal of Social and Clinical Psychology, Vol.23, No.5, pp.603-619, 2004. https://doi.org/10.1521/jscp.23.5.603.50748
  40. S. Lyubomirsky, The How of Happiness: A Scientific Approach to Getting the Life You Want, New York: Pinguin Press, 2007.
  41. 이기범, "한국의 교육문화와 아동.청소년의 행복", 한국청소년연구, 제20권, 제1호, pp.365-392, 2009.
  42. 정은선, 이자영, "부모 양육태도, 사회적 지지 및 강인성이 자녀의 주관적 행복감에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제9호, pp.204-215, 2013.