DOI QR코드

DOI QR Code

A Six-Year Study of Relationship between Academic Performance in Dental Hygiene School and Performance on the Korean Dental Hygiene Licensing Examination at Yonsei University

Y-대학교 치위생학과 졸업생의 학교 성적과 국가시험 성적의 상관성

  • Mun, So-Jung (Department of Dental Hygiene, Yonsei University Wonju College of Medicine) ;
  • Noh, Hie-Jin (Department of Dental Hygiene, Yonsei University Wonju College of Medicine) ;
  • Jeon, Hyun-Sun (Department of Dental Hygiene, Yonsei University Wonju College of Medicine) ;
  • Heo, Ji-Eun (Department of Dental Hygiene, Yonsei University Wonju College of Medicine) ;
  • Chung, Won-Gyun (Department of Dental Hygiene, Yonsei University Wonju College of Medicine)
  • 문소정 (연세대학교 원주의과대학 치위생학과) ;
  • 노희진 (연세대학교 원주의과대학 치위생학과) ;
  • 전현선 (연세대학교 원주의과대학 치위생학과) ;
  • 허지은 (연세대학교 원주의과대학 치위생학과) ;
  • 정원균 (연세대학교 원주의과대학 치위생학과)
  • Received : 2014.07.04
  • Accepted : 2014.08.14
  • Published : 2014.09.30

Abstract

This study was aimed to define the predicting factor account for the Korean Dental Hygienist Licensing Examination (KDHLE) by analyzing the academic grade score and the KDHLE score. The subjects included 185 graduates (2007, 2009, 2011~2014 graduates). The ratio of successful applicants of the subjects was 99.2%. The academic grade scores were calculated to grade point average, the KDHLE was scoring marks out of 300 (200 of written examination score and 100 of performance evaluation score) for correlation and regression analysis. The graduation grades and comprehensive examination scores correlated significantly with the KDHLE written examination scores (correlation coefficient=0.612), and KDHLE total score (correlation coefficient=0.258). First~third grade score and comprehensive examination scores correlated significantly with KDHLE total scores (p<0.05). Especially, there are the highest correlated between second comprehensive examination scores and KDHLE total scores (correlation coefficient=0.455), the last score in time sequence is the important factors account for the KDHLE total score. But there is no correlation between academic grade score and KDHLE performance evaluation scores, therefore it is necessary to study for determine the reason. The results of multiple linear regression analysis, second grade score and the average score of comprehensive examination were the main predicting factors account for the KDHLE total score, the explanatory power was 31.6%. Our results show that KDHLE total and written examination scores are predicted by the academic grade score reliably, but not the KDHLE performance evaluation scores. Further studies are needed to determine relationship between dental hygiene education and KDHLE.

이 연구는 본 학과 졸업생의 학교 성적과 국시 성적을 비교하여 분석하고자 하였다. 즉 본 학과의 6개 연도 졸업생 185명의 학교 성적과 국시 성적의 상관관계를 파악하고, 성별과 졸업 연령 등에 따라 학교 성적과 국시 성적에 차이가 있는지 평가하며, 학교 성적의 여러 세부항목 가운데 국시성적을 가장 적절히 예측할 수 있는 주요 요인이 무엇인지 밝히고자 하였다. 본 학과 졸업생의 학년 평점 및 종합시험 점수는 국시 필기 점수와, 1~3학년의 학년 평점 및 종합시험 점수는 국시총점수와 유의한 양의 상관관계가 있었다. 특히 2학년의 학년 평점이 국시 필기 점수와, 2차 종합시험 점수가 국시 총 점수와 상관성이 가장 높았다. 졸업 총평점이 높거나, 여학생이거나, 졸업 연령이 낮은 졸업생이 국시 필기 점수가 의미 있게 높았으나 국시 실기 점수에는 유의한 차이가 없었다. 2차 종합시험 점수가 국시 총점수와 상관성이 가장 높게 나타난 바, 4학년 2학기에 최종적으로 시행하는 종합시험 점수가 국시 성적을 예측할 수 있는 가장 주된 요인으로 판단된다. 그러나 4년 전체의 졸업 평점이 우수하더라도 국시실기 점수에는 그 영향이 없었으며, 국시 실기와 직접 관련이 있는 4학년의 학년 평점은 오히려 국시 실기 점수와 반대의 양상을 보였다. 또한 국시 실기 점수와 이에 해당하는 학교 교과목 평점도 유의한 상관관계가 없었다. 결론적으로, 학교 성적으로 국시 필기 점수는 신뢰성있게 예측할 수 있으나 국시 필기 점수는 그렇지 못하였다. 이 연구는 일개 학교의 사례라는 한계가 있다. 그러나 학교 교육과 국시가 상치되지 않아야 한다면 치위생학 교육과 치과위생사 국시의 연계성에 관련하여 심층적인 연구가 더욱 활발히 수행되어야 할 것으로 생각된다.

Keywords

References

  1. National Hralth Personnel Licensing Examination Board. Retrieved July 1, 2014, from http://www.kuksiwon.or.kr/ OccuLicense/OccuLicenseMain.aspx?Menu_JJ_CODE=12( 2014, July 1).
  2. Kim MS, Kim CB, Cha BH, et al.: A score of trial examination is closely correlated with a score of Korean medical licensing examination 2002. J Educ Eval Health Prof 1: 87-98, 2004. https://doi.org/10.3352/jeehp.2004.1.1.87
  3. Ahn SS, Seo YK, Baek SE, et al.: The correlation of grade point average of medical school and the score of Korean medical licensing examination. Korean J Med Educ 16: 25- 32, 2004. https://doi.org/10.3946/kjme.2004.16.1.25
  4. Lee HY, Kim CJ, Lee SJ, et al.: A study of the validity of the Korean nurses' licensing examination. J Educ Eval Health Prof 2: 31-42, 2005. https://doi.org/10.3352/jeehp.2005.2.1.31
  5. Lee SH: A study on the variables of success in the national dental hygienist licence examination at D college. J Korea Acad Industr Coop Soc 13: 3486-3491, 2012. https://doi.org/10.5762/KAIS.2012.13.8.3486
  6. Kim SH: A study for reform of the Korean dental hygienist national licensing examination. National Health Personnel Licensing Examination Board, Seoul, 2008.
  7. Nam YO: A study on the long-term improvement of the national dental hygienist practical examination. National Health Personnel Licensing Examination Board, Seoul, 2011.
  8. Ahn DS, Im H, Kim KS: Correlation study of the scores of entrance examination and national licensure examination at Korea university medical college. Korean J Med Educ 12: 91-96, 2000.
  9. Hwangbo Y: Correlation of grade point average of medical school and the score of Korean Medical Licensing Exami- Nation at Soonchunhyang University. J Soonchunhyang Med Coll 10: 1997-2002, 2004.
  10. Kwon SS, Han SJ: A study of the increasing rate and the state of sex ratio in each specific fields of medical technicians in Korea. J Dent Hyg Sci 6: 65-77, 2006.
  11. Ministry of Health and Werfare: Ministry of Health and Welfare Statistical. Year book, Seoul, p.159, 2013.
  12. Lee MS, Kim S, Ohrr HC, Chung MH, Yang EB: A study on the correlation of student achievement and medical licensure examination at Yonsei University, College of Medicine. Korean J Med Educ 9: 159-171, 1997.

Cited by

  1. 치과위생사의 국가 실기시험에 대한 인식 vol.16, pp.6, 2016, https://doi.org/10.17135/jdhs.2016.16.6.488
  2. 치과의사의 남자치과위생사에 대한 이미지 및 업무수행 관련 인식도 vol.20, pp.1, 2014, https://doi.org/10.13065/jksdh.20200009