The Effects of the Performance-Oriented Culture of Community Welfare Centers on the Job Performance of Social Workers

사회복지관의 성과지향적 문화가 사회복지사의 직무수행에 미치는 영향

  • 문영주 (동아대학교 사회복지학과)
  • Received : 2014.07.29
  • Accepted : 2014.08.26
  • Published : 2014.09.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of the performance-oriented culture of a community welfare center on the job performance of its social workers. For that purpose, the study conducted a survey by mail with 1,162 social workers working for community welfare centers around Busan and Gyeongnam Province from January 4 to 31, 2013. Of the collected questionnaires, a total of 755 from 81 community welfare centers were used in the final analysis. This study used the SPSS 21.0, AMOS 21.0, and HLM 6.02 statistical software packages to perform data analysis for each hypothesis. The analysis results of the unconditional model of the hierarchical linear model, the unconditional random coefficient model, and the conditional model show that the job satisfaction and organizational commitment of social workers had positive (+) effects on their job performance. Secondly, customer orientation, one of the sub-elements of performance-oriented culture, had positive (+) effects on the job performance of social workers, whereas the result orientation had negative (-) effects on it. In addition, innovation orientation had no impacts on their job performance. Based on those findings, the study proposed management plans for organizational culture to enhance the job performance of social workers.

본 연구는 사회복지관의 성과지향적 문화가 사회복지사의 직무수행에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보는데 연구의 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 2013년 1월 4일부터 1월 31일까지 부산 경남 지역의 사회복지관에 근무하는 사회복지사 1,162명을 대상으로 우편설문을 실시하였다. 그리고 회수된 설문 가운데 81개 사회복지관의 755명 자료를 최종 분석하였으며, 분석을 위해서는 SPSS 21.0, AMOS 21.0, 그리고 HLM 6.02 통계 패키지를 활용하였다. 다층모형의 기초모형, 무조건기울기모형, 조건모형 분석결과, 사회복지사의 직무만족도와 조직몰입도는 직무수행에 정적(+) 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 성과지향적 문화의 하위 요인 중 고객지향성은 직무수행에 정적(+) 영향을 미치는 것으로 나타난 반면, 실적지향성은 직무수행에 부적(-) 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 혁신지향성은 직무수행에 아무런 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 바탕으로 사회복지사의 직무수행도를 높이기 위한 조직문화 관리 방안을 도출하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 동아대학교