References
- BARRON B. J. S. et al, The Cognition and Technology Group at Vanderbilt (1998), Doing with understanding: Lessons from research on problem- and project-based learning, The Journal of the Learning Sciences 7(3-4), 271-311. https://doi.org/10.1207/s15327809jls0703
- CAPRARO R. M., CAPRARO M. M., MORGAN J. R. (Eds.), STEM project-based learning: An integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) approach, Springer Science & Business Media, 2013.
- CHANG H., Diversity of Problem Solving Methods about a Problem of Area from the History of Mathematics by High Achieving Elementary School Students, The Korean Journal for History of Mathematics 21(4) (2008),153-168.(장혜원, 수학사의 한 넓이 문제에 대한 초등수학 우수아의 풀이 다양성 탐색, 한국수학사학회지 21(4) (2008),153-168.)
- CHOI H., PAIK S., An Analysis on the Mathematical Communication and Attitudes in the Process of Solving Mathematical Project Problems, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 10(1) (2006), 43-66.(최혜령, 백석윤, 프로젝트형 문제 해결 과정에서 보이는 수학적 의사소통 활동과 수학적 태도 분석, 한국초등수학교육학회지 10(1) (2006), 43-66.)
- DEWEY J., Experience and education, New York, NY: Macmillan, 1938.
- HAN S. et al, In-service teachers' implementation and understanding of STEM project based learning, Eurasia Journal of Mathematics, Science, and Technology Education 11(1) (2015), 63-76.
- JEON Y., Teaching Mathematically Gifted Students Through Mentor-Project Studying, Journal of the Korean School Mathematics Society 9(2) (2013), 163-177.(전영주, 사사프로젝트 학습을 통한 수학영재 지도, 한국학교수학회논문집 9(2) (2013), 163-177.)
- JUNG M., JANG S., The Effect of the Project-Learning for Gifted Student on Improvement of Creativity, The Journal of the Korean Society for the Gifted and Talented 12(2) (2013), 69-91.(정민수, 장성민, 프로젝트 학습이 영재의 창의성 향상에 미치는 효과, 영재와 영재교육 12(2) (2013), 69-91.)
- KANTOWSKI M. G., Some thoughts on teaching for problem solving, NCTM Yearbook, 1980, 195-203.
- KATZ L., CHARD S., Engaging children's mind: The project approach(2nd Ed.), Standford, CT: Aplex Publishing Co, 1995.
- KILPATRICK W. H., The Project Method, Teachers College Record, 1918.
- KIM B., The Effect of Group Projects in College Mathematics Teaching, Communications of Mathematical Education 23(4) (2009), 1043-1058.(김병무, 대학수학 학습에서 그룹 프로젝트의 효과, 수학교육논문집 23(4) (2009), 1043-1058.)
- KIM B., Jung H. A Case Study of an Arts-Based STEAM Education Program Through Making a Symbolic Mobile Project, Art Education Research Review 27(3) (2013), 23-48.(김보람, 정현일, Mobile을 활용한 미술중심의 STEAM 교육프로그램 사례연구 : 학교 상징물 제작 프로젝트를 중심으로, 미술교육논총, 27(3) (2013), 23-48.)
- KIM J., Ancient Greece Mathematics and Oriental Mathematics, The Korean Journal for History of Mathematics 20(2) (2007), 47-58.(김종명, 고대 그리스 수학과 동양수학, 한국수학사학회지 20(2) (2007), 47-58.)
- KIM J., The Effect of Project Activity Based on Role Play on 5-Year-Olds' Mathematical Ability, Journal of Korean Home Management Association 30(6) (2012), 115-127.(김지현, 역할놀이를 활용한 프로젝트 활동이 유아의 수학적 능력에 미치는 효과, 한국가정관리학회지 30(6) (2012), 115-127.) https://doi.org/10.7466/JKHMA.2012.30.6.115
- KIM S., HONG S., Developing Mathematical Learning Project Using Pyramid, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 17(2) (2013), 245-263.(김상룡, 홍성민, 피라미드를 소재로 한 수학 학습 프로젝트 개발, 한국초등수학교육학회지 17(2) (2013), 245-263.)
- LEE D., SEO K., The History of Mathematical Problem Solving, The Korean Journal for History of Mathematics 17(4) (2004),123-132.(이대현, 서관석, 수학 문제해결의 역사와 모델링 관점, 한국수학사학회지 17(4) (2004),123-132.)
- LEE J., Knowledge Construction on Mathematics Problem Solving, The Korean Journal for History of Mathematics 17(3) (2004),109-120.(이중권, 수학탐구학습에서 지식 형성에 대한 연구, 한국수학사학회지 17(3) (2004),109-120.)
- LEE M., RIM H., A Design and Effect of STEAM PBL Based on the History of Mathematics, School Mathematics 15(1) (2013), 159-177.(이민희, 임해미, 수학사를 활용한 융합적 프로젝트기반학습(STEAM PBL)의 설계 및 효과 분석, 학교수학, 15(1) (2013), 159-177.)
- LEW H., JANG I., The Strategic Thinking of Mathematically Gifted Elementary Students in LOGO Project Learning, Journal of Educational Research in Mathematics 20(4) (2010), 459-476.(류희찬, 장인옥, LOGO 를 이용한 프로젝트 학습에서 나타난 초등수학영재 학생들의 전략적 사고, 수학교육학연구 20(4) (2010), 459-476.)
- Ministry of Education and Science Technology, Curriculum of Mathematics (No. 2011-361), 33-36.(교육과학기술부, 수학과 교육과정 (제 2011-361호), 33-36.)
- MOON Y., LEE H., The Effects of the Project Approach Method on Young Children's Measurement Ability and Mathematical Attitudes: "Wheel" Project Activity, Korea Journal of Child Care and Education 54 (2008), 141-161.(문연심, ' 바퀴' 프로젝트 활동이 유아의 측정능력 및 수학적 태도에 미치는 효과, 한국영유아보육학 54 (2008), 141-161.)
- NAM S., RYU S., BAEK S., A Study on Developing and Using Mathematics Learning Program Which Can Be Used To Connect Schooling and Home Education for the Other Days of 5 Days-Schooling: Centered on Project Learning, Journal of Korea Society of Educational Studies in Mathematics 10(1) (2008), 79-103.(남승인, 류성림, 백선수, 주 5일 수업제 시행에 따른 학교와 가정을 연계한 수학학습프로그램 개발과 활용에 관한 연구, 학교수학, 10(1) (2008), 79-103.)
- PARK J., LEE H., A Study on the Awareness of the Gifted for the Camp of Mathematical Creative Solving Problem, Education for Scientific Talent 2(3) (2010), 17-29.(박종률, 이헌수, 수학 창의문제 해결 대회에 대한 영재학생들의 인식, 과학영재교육 2(3) (2010), 17-29.)
- PARK S., A Draft on the Nature, Objective, Teaching-Learning, and Evaluation of the Revised Mathematics Curriculum, A Forum on the Policy Research for the 2015 Revised Mathematics Curriculum Development, 2015, 21-46.(박선화, 개정 수학과 교육과정의 성격, 목표, 교수.학습 및 평가 시안, 2015 개정 수학과 교육과정 시안 개발 정책 연구 공청회, 2015, 21-46.)
- POLYA G., How to solve it, Princeton: Princeton University, 1945.
- Programme for International Student Assessment, PISA 2012 results: Creative problem solving, OECD, 2012.
- REEFF J. P., New Assessment Tools for Cross-Curricular Competencies in the Domain of Problem Solving, URL (31.07. 2006): http://www.ppsw.rug.nl/-peschar/TSE.pdf, 1999.
- SHIN D., The Content Organization and Relating Issues on the High School Mathematics Common Subject 'Mathematics Problem Solving', A Forum on the Policy Research for the 2015 Revised Mathematics Curriculum Development, 2015, 91-93.(신동관, 고등학교 수학과 보통교과 '수학과제탐구' 내용 구성 및 관련 사항, 2015 개정 수학과 교육과정 시안 개발 정책 연구 공청회, 2015, 91-93.)
- SHIN S., CHO W., The Effects on Project-Based Learning Using UCC on Affective Domains: Focused on the "A Mathematician", Bull. Sci. Edu. 30(1) (2015), 1-16.(신수진, 조완영, UCC를 활용한 프로젝트 기반 수업이 수학의 정의적 영역에 미치는 영향, 과학교육연구논총 30(1) (2015), 1-16.)
- SON J., A Case Study on Project Learning of Architectural Design in Job-Specialized High School Based on PDIE Model of STEAM, The Korean Journal of Technology Education 12(3) (2012), 132-155.(손주민, STEAM의 PDIE모형을 적용한 특성화고 건축디자인 프로젝트 수업 사례 연구, 한국기술교육학회지 12(3) (2012), 132-155.)
- YANG H., HONG J., SHIM K., Sutdy on Improving of Creativity of Gifted Students Using the Project-Based Task, Journal of Gifted/Talented Education 18(1) (2008), 111-137.(양희선, 홍진구, 심규철, 프로젝트 수행 활동을 통한 영재들의 창의성 신장에 대한 연구, 영재교육연구 18(1) (2008), 111-137.)
- YOON E., Some Problems of the Project Approach in Practice, The Journal of Child Education 15(3) (2006), 187-198.(윤은주, 프로젝트 접근법의 반성적 실천 : 그 이해와 오해, 유아교육 15(3) (2006), 187-198.)