DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Service Quality Evaluation of Children's Libraries Using LibQUAL+

LibQUAL+를 적용한 어린이도서관 서비스 품질 평가에 관한 연구

  • 성은혜 (전북대학교 문헌정보학과 대학원) ;
  • 김수정 (전북대학교 문헌정보학과, 문화융복합 아카이빙 연구소)
  • Received : 2015.11.29
  • Accepted : 2015.12.14
  • Published : 2015.12.30

Abstract

This study aims to measure the service quality of children's libraries using LibQUAL+ and to analyze the effect of service quality on users' satisfaction. To do that, a survey was conducted with 210 users in three children's libraries located in J city. In three service quality dimensions - 'Affect of Service', 'Information Control', and 'Library as Place' - the users' perceived service level was less than the minimum service level, which implies that the current services should be improved immediately. It was also found that 'Affect of Service' and 'Library as Place' influenced the users' satisfaction. Based on the statistical results and the content analysis of the users' comments about the library services, this study suggests recommendations for improving library services in the children's libraries.

본 연구는 도서관 서비스 품질 평가도구인 LibQUAL+를 어린이도서관에 적용하여 서비스 품질을 평가하고 서비스 품질이 이용자 만족도에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 이를 위하여 J시에 소재하는 3개관의 어린이도서관을 이용하는 210명의 부모들을 대상으로 설문을 실시하였다. 통계분석 결과, 연구대상 어린이도서관 서비스의 품질은 3개의 차원, 즉 '서비스 영향력', '정보 제어', '장소로서의 도서관'의 차원에서 이용자의 서비스 품질에 대한 실제인식치가 최소인식치에도 미치지 못하여 서비스 개선이 매우 시급한 상황인 것으로 나타났다. 또한, '서비스 영향력'과 '장소로서의 도서관' 차원만이 이용자 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 이러한 통계분석 결과와 이용자 의견에 대한 내용분석을 바탕으로 어린이도서관 서비스에 대한 개선사항을 제시하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 전북대학교

References

  1. 강미희, 홍현진 (2012). 어린이도서관의 공간특성과 이용행태에 관한 이용자 인식조사. 정보관리학회지, 29(1), 253-277. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2012.29.1.253 Kang, Mi-Hee, & Hong, Hyun-Jin (2012). Survey on the user's recognition about spatial characteristics and user behaviors in the children's library. Journal of Korean Society for Information Management, 29(1), 253-277. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2012.29.1.253
  2. 강보경 (2002). 학부모가 지각한 유아의 어린이도서관 이용실태와 부모의 요구도 조사. 석사학위논문, 성균관대학교 교육대학원, 교육학과. Kang, Bo-Koung (2002). A study for usage of children's library of preschool children and parents' needs which parents recognize. Master's thesis, Graduate School of SungKyunKwan University, Department of Early Childhood Education.
  3. 곽윤정 (2007). 대학도서관 서비스 품질과 이용자 만족 및 재이용의도의 관계에 관한 연구. 석사학위논문, 충남대학교 대학원, 문헌정보학과. Gwahk, Yun-Jeong (2007). A study on relationship between service quality, user satisfaction and re-use in the university library. Master's thesis, Graduate School of Chungnam National University, Department of Library and Information Science.
  4. 권세준 (2012). 원격대학 도서관 서비스품질 요인 및 이용자 인식 연구. 한국문헌정보학회지, 46(2), 29-54. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.2.029 Kwon, Se-Jun (2012). A study on the evaluation of library service quality factors and user perception. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 46(2), 29-54. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.2.029
  5. 김동숙 (2006). 라이브퀄플러스(LibQUAL+)를 적용한 대학도서관 서비스 품질 평가 연구. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 문헌정보학과. Kim, Dong-Suk (2006). A study on the service quality evaluation of university library applying the LibQUAL+. Master's thesis, Graduate School of Ewha Womans University, Department of Library and Information Science.
  6. 김미성 (1995). 공공도서관 아동열람실 이용에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 석사학위논문, 성균관대학교 대학원, 문헌정보학과. Kim, Mi Sung (1995). A study on factors affecting the use of children's reading rooms in public libraries. Master's thesis, Graduate School of Sungkyunkwan University, Department of Library and Information Science.
  7. 김소연 (2011). 라이브퀄 플러스(LibQUAL+)를 이용한 학교도서관 서비스 품질 평가에 관한 연구. 석사학위논문, 공주대학교 교육대학원, 문헌정보교육. Kim, So Yeon (2011). A study on evaluation of service quality in school library using LibQUAL+ model. Master's thesis, Graduate School of Education Kongju National University, Department of Library and Information Science Education.
  8. 김윤실 (2002). 정보 서비스 품질 평가모형의 적용: 라이브퀄 플러스를 중심으로. 정보관리연구, 33(3), 1-26. http://dx.doi.org/10.1633/JIM.2002.33.3.001 Kim, Yun-Sil (2002). Service quality model for library and information center: Focusing on LibQUAL+. Journal of Korean Institute of Science and Technology Information, 33(3), 1-26. http://dx.doi.org/10.1633/JIM.2002.33.3.001
  9. 김정희, 김태수 (2009). 도서관 서비스 품질 평가를 통한 전문도서관 이용자 만족도 연구. 정보관리학회지, 26(3), 69-87. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2009.26.3.069 Kim, Jung Hee, & Kim, Tae-Soo (2009). A study on special library's user satisfaction with the library service quality evaluation. Journal of Korean Society for Information Management, 26(3), 69-87. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2009.26.3.069
  10. 김지원 (2009). 학교도서관 서비스 품질 및 이용자 만족에 관한 연구. 석사학위논문, 연세대학교 교육대학원, 사서교육 전공. Kim, Ji-Won (2009). A study on service quality and user satisfaction in school libraries. Master's thesis, Graduate School of Education Yonsei University, Department of School Librarianship.
  11. 김진숙 (2007). 부모의 어린이도서관 이용에 관한 연구. 석사학위논문, 중앙대학교 대학원, 문헌정보학과. Kim, Jin-Sook (2007). A study on parents' utilization of the children's library. Master's thesis, Graduate School of Chung-Ang University, Department of Library and Information Science.
  12. 나은영 (2011). 법률도서관 서비스 품질 개선 방안에 관한 연구. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 문헌정보학과. Na, Eun Young (2011). A study on the improvement of service quality for law libraries. Master's thesis, Graduate School of Ewha Womans University, Department of Library and Information Science.
  13. 류주현, 이상복 (2012). LibQUAL+를 적용한 공공도서관 서비스 품질 평가에 관한 연구: 서울시 소재민간위탁 공공도서관을 중심으로. 한국비블리아학회지, 23(2), 271-294. http://dx.doi.org/10.14699/kbiblia.2012.23.2.271 Ryu, Ju-Hyun, & Lee, Sang-bok (2012). A study on the service quality evaluation of public libraries by the use of LibQUAL+: The case of public libraries in Seoul that contracting out to private sector. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 23(2), 271-294. http://dx.doi.org/10.14699/kbiblia.2012.23.2.271
  14. 변제연, 심원식 (2013). 도서관 이용자 코멘트 데이터 분석도구 리뷰 및 적용: LibQUAL+ 설문 데이터를 중심으로. 정보관리학회지, 30(3), 157-181. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.3.157 Byun, Jea Yeon, & Shim, Won Sik (2013). A review and application of library user comments data analysis tool: Focused on the LibQUAL+ survey comments. Journal of Korean Society for Information Management, 30(3), 157-181. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.3.157
  15. 서형석 (2010). LibQUAL+를 적용한 전문대학 도서관 이용자 만족도 연구. 석사학위논문, 전북대학교 정보과학대학원, 정보과학과. Seo, Hyeong Seok (2010). Research of user satisfaction index of college library using LibQUAL+. Master's thesis, Graduate School of Chonbuk National University, Department of Information Science Library and Information Science.
  16. 심원식, 이은철 (2013). LibQUAL+를 활용한 국내 대학도서관 서비스 품질 측정 사례 조사. 정보관리학회지, 30(2), 245-268. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.2.245 Shim, Won Sik, & Lee, Eun-Chul (2013). Service quality assessment of university libraries in Korea using LibQUAL+: A case study. Journal of Korean Society for Information Management, 30(2), 245-268. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.2.245
  17. 오동근 (2007). 공공도서관 어린이서비스 평가지표 개발 사업. 서울: 국립어린이청소년도서관. Oh, Dong-Geun (2007). Developing the evaluation measures for public library service to children. Seoul: The National Library for Children & Young Adults.
  18. 이수현, 김명순 (2003). 우리나라 어린이 도서실 사서의 서비스 정도 및 취학전 자녀와 부모의 도서실 이용에 대한 실태조사, 아동과 권리, 7(2), 1-27. Lee, Su Hyeun, & Kim, Myeong-Soon (2003). A study on the librarians' services and the visitors' utilization at the children's reading rooms. Journal of Korean Council for Children & Rights, 7(2), 1-27.
  19. 정효재, 황연숙 (2013). 어린이도서관 아동열람실 이용행태에 관한 연구. 한국실내디자인학회지, 15(1), 208-211. Chung, Hyo-Jae, & Hwang, Yeon-Sook (2013). Studies on the usage patterns of children's library children's reading room - Focused on JUNGNANGSUP children's library. Journal of the Korean Institute of Interior Design, 15(1): 208-211.
  20. 도서관현황. 국가도서관통계시스템. Retrieved from http://www.libsta.go.kr
  21. LibQUAL+ homepage. Retrieved from http://www.libqual.org