DOI QR코드

DOI QR Code

Structural Performance Evaluation of Prestressed Concrete Trapezoidal Girders Using Socket Joint System

소켓연결 방식을 이용한 프리스트레스트 콘크리트 제형 거더의 구조성능 평가

  • Shim, Won-Bo (Research Institute for Engineering & Technology, Chungcheong University) ;
  • Min, Kyung-Hwan (Research Institute for Engineering & Technology, Chungcheong University) ;
  • Choi, Hong-Sik (Department of Civil Engineering, Chungcheong University)
  • Received : 2015.06.11
  • Accepted : 2015.11.06
  • Published : 2015.11.30

Abstract

In this study, in order to asses the structural performance of trapezoidal PSC girder using a socket joint system and it is possible to calculate the optimized cross-section of the web element tests were carried out for each specimens. we conducted a socket joint performance test, web bending and shear performance tests and all tests were performed at 4 point loading method. The initial crack load of socket joint specimen was significantly lower than the reference specimen but post peak behavior was no significant differences. And the length of the loop joint of the reinforcing bars had no significant effect on the maximum load. As a web shear tests, to obtain a maximum load of the specimen has a prestressing rod reinforced at tension side. As a web flexural tests, to obtain higher diagonal cracking load in specimen of reinforced using prestressing rod than reference specimen.

본 연구는 소켓연결방식을 이용한 PSC 제형 거더를 구성하는 프리캐스트 부재의 소켓연결 성능을 검증하고 복부 부재의 최적화 단면을 산정할 수 있도록 단위부재 실험을 수행하여 거더의 구조성능을 평가하였다. 실험은 연결부의 성능실험과 복부의 휨 및 전단 성능 실험을 수행 하였으며 모두 4점 재하방식으로 수행되었다. 실험결과 소켓연결을 실시한 시험체에서의 초기균열하중은 기준시험체 대비 크게 저하 되었으나 최대하중 이후의 거동은 큰 차이가 없음을 알 수 있었다. 또한 철근의 고리 이음부 길이는 최대하중에 큰 영향을 미치지 않았다. 복부 전단 실험 결과 프리스트레싱 강봉으로 전단 보강을 실시한 시험체에서 기준시험체 대비 높은 사인장 균열하중을 나타내었다. 복부 휨 실험 결과 인장측에 프리스트레싱 강봉으로 보강한 시험체에서 가장 큰 최대하중 결과를 얻을 수 있었다.

Keywords

References

  1. Collins, M. P., Mitchell, D., Prestressed Concrete Structures, Prentice Hall, 1999.
  2. Park, M. G., Park, J. B., Design of New PC Bridge, E&G book, pp. 1-7, 2007.
  3. Virlogeux, M., "New trends in prestressed concrete bridge", Structural Concrete, Vol. 3. No. 2, pp. 67-97, 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.1680/stco.2002.3.2.67
  4. Korea Ministry of Land Infrastructure and Transport (2008), Highway Bridge Design Handbook, Vol. 5, pp. 508/8-508/11, Korea Ministry of Land Infrastructure and Transport.
  5. Hassan, N., Feldman, L.R., "Behavior of lap-spliced plain steel bars", ACI Structural Journal, Vol. 109, No. 2, pp. 235-243, 2012.
  6. Vecchio, F.J., Collins, M.P., "The modified compression field theory for reinforced concrete elements subjected to shear", ACI Journal Proceeding, Vol. 83 No. 2, pp. 219-231, 1986.