A Note on the 'Comparing Objects' Unit as Storytelling in the Elementary School Mathematics Textbooks

초등학교 수학 교과서에 제시된 스토리텔링 방식의 '비교하기' 단원에 대한 교육적 고찰

  • Received : 2015.10.15
  • Accepted : 2015.11.21
  • Published : 2015.11.30

Abstract

Storytelling is one of the important features in the elementary school mathematics textbooks of the 2009 revised curriculum. In particular, the whole 'comparing objects' unit in the first grade mathematics textbook is based on storytelling method. In this study, we investigate the contents of the stories and the mathematical activities in the 'comparing objects' unit from both mathematical and character educational viewpoints. Based on our investigations, we analyze educational problems on teaching and learning mathematics as storytelling, suggest reconstructed alternative mathematical activities, and drew their educational implications.

2009 개정 교육과정에 따른 초등학교 수학 교과서의 주요한 특징 중의 하나는 단원 도입에 스토리텔링을 적용한 것이다. 특히 1학년 수학 교과서의 '비교하기' 단원은 단원 전체가 스토리텔링 방식으로 구성되었다. 본 논문은 비교하기 단원을 중심으로 교과서에 제시된 스토리의 내용과 학습 활동을 수학 교육적인 관점과 인성 교육적인 관점에서 분석하였다. 이를 바탕으로 스토리텔링 방식의 수학 교수 학습에 나타날 수 있는 문제점을 논의하고, 재구성한 활동을 대안으로 제시하고, 교육학적인 시사점을 도출하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2009). 수학 1-1. (주)두산.
  2. 교육과학기술부 (2013). 초등학교 1-2 학년군 수학 (3). (주)천재교육.
  3. 교육부 (2014a). 수학 1-1. (주)천재교육.
  4. 교육부 (2014b). 수학 2-1. (주)천재교육.
  5. 교육부 (2015). 수학 1-1 교사용 지도서. (주)천재교육.
  6. 권종겸, 이영혜, 이봉주 (2013). 초등학교 1, 2학년 스토리텔링 기반 수학교과서 적용을 통한 교사의 인식변화. 학교수학, 15(4), 683-699.
  7. 박만구 (2013). 초등수학교육에서 스토리텔링의 의미와 적용 방안. 한국초등수학교육학회지, 17(3), 413-430.
  8. 서보억 (2013). 수학교육에서 스토리텔링(storytelling)에 대한 문헌 분석 연구. 수학교육, 52(1), 65-82.
  9. 신준국 (2015). 중학교 수학교과에서 인성교육을 위한 교수-학습 자료 개발 연구. 한국교원대학교 박사학위논문.
  10. 안병곤 (2014). 초등 수학 교과서에서 스토리텔링에 대한 효과. 한국초등수학교육학회지, 18(1), 19-35.
  11. 안병곤 (2015). 현행 초등 수학 교과서에 대한 개선점과 개선 방향. 한국초등수학교육학회지, 19(3), 289-304.
  12. 정인수, 박성선 (2013). 스토리텔링을 통한 초등학교 수학학습에 대한 고찰. 한국초등수학교육학회지, 17(3), 541-554.
  13. 하수현, 방정숙, 주미경 (2010). 초등수학교육 연구동향 - 최근 5년간 게재된 국내 학술지 논문을 중심으로 -. 수학교육, 49(1), 67-83.
  14. 황신웅 (2014). 스토리텔링, 교육을 아우르다. 성균관대학교출판부.
  15. 허윤라, 김용태 (2014). 초등교사들의 스토리텔링을 적용한 수학교과서의 효율적인 지도 방안에 대한 연구. 한국초등수학교육학회지, 18(2), 169-187.
  16. Altieri, M. B., Balka, D. S., Day, R., Gonsalves, P. D., Grace, E. C., Krulik, S. et al. (2009). Math connects, grade 1, volume 2. Macmillan McGraw-Hill.
  17. Charles, R. I., Crown, W., & Fennel, F. (2005). Mathematics, grade 1. Pearson Education.
  18. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  19. Norwood, K. S., Roby, T., Mendoza Epperson, J. A., Dixon, J. K., Scheer, J. K., Wright, D. G et al. (2009). HSP math grade 1. Harcourt School Publishers.
  20. Reys, R., Suydam, M., Lindquist, M., & Smith, N. (1998). Helping children learn mathematics (5th edition). Boston: Allyn and Bacon.