Abstract
The purpose of this paper is to study renovation plan of value chain from a user's viewpoint by making practical application of digital technology. And it is surely meaningful to investigate the important motivation factors of continuous using smart-phone, and to analyze the improving effect toward to the quality of life in continuous using smart-phone. By this study we can expect the value improving effect of user experience. The results of hypothesis testing can be summarized as follows: First, the hypothesis that positive affect has a plus effect on pragmatic value is accepted. Secondly, the hypothesis that positive affect has a plus effect on hedonic value is accepted. Thirdly, the hypothesis that negative affect has a minus effect on pragmatic value is accepted. Fourthly, the hypothesis that negative affect has a minus effect on pragmatic value is rejected. Fifthly, the hypothesis that pragmatic value has a plus effect on life satisfaction is accepted. Sixthly, the hypothesis that hedonic value has a plus effect on life satisfaction is rejected. In the competition among enterprises, user experience instead of goods themselves became influential as a differential factor. And many advanced enterprises began taking a serious view of customer's happiness and user experience improvement.
본 연구의 목적은 디지털 기술을 활용한 사용자 관점의 가치사슬 혁신방안에 있다. 스마트폰을 지속적으로 이용하도록 하는 동기부여 요소가 무엇인지 살펴보고, 지속적인 스마트폰 사용이 삶의 질을 향상시켜 주는지에 대한 실증분석을 실시하고자 한다. 이러한 연구를 통하여 사용자 체험의 가치제고 효과를 기대할 수 있을 것이다. 연구모형에 대한 검정의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 긍정적 정서는 기능적 가치에 정의 영향을 미친다는 가설이 채택되고 있다. 둘째, 긍정적 정서는 감성적 가치에 정의 영향을 미친다는 가설이 채택되었다. 셋째, 부정적 정서는 기능적 가치에 부의 영향을 미친다는 가설이 채택되었다. 넷째, 부정적 정서는 기능적 가치에 부의 영향을 미친다는 가설은 기각되었다. 다섯째, 기능적 가치는 생활만족도에 정의 영향을 미친다는 가설은 채택되고 있다. 여섯째, 감성적 가치는 생활만족도에 정의 영향을 미친다는 가설은 기각되었다. 기업 간 경쟁에서 상품 자체보다 체험이 핵심 차별화 요소로 대두되며, 많은 선진기업들이 고객 행복과 사용자 체험 개선을 가장 중시하기 시작했다.