DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Visual Perception Training Program on Writing Intelligibility and Visual Perception Ability of Children with Spastic Cerebral Palsy

시지각 프로그램이 경직성 뇌성마비 아동의 글씨 쓰기 명료도와 시지각 능력에 미치는 영향

  • Kim, Eunhye (Dept. of Occupational Therapy, Kyungnam College of Information & Technology) ;
  • Bae, Minjung (Dept. of Occupational Therapy, Kyungnam College of Information & Technology) ;
  • Jun, Hyunyong (Dept. of Occupational Therapy, Kyungnam College of Information & Technology) ;
  • Jang, Chel (Dept. of Occupational Therapy, Kyungnam College of Information & Technology) ;
  • Song, Minok (Dept. of Occupational Therapy, Kyungnam College of Information & Technology)
  • 김은혜 (경남정보대학교 작업치료학과) ;
  • 배민정 (경남정보대학교 작업치료학과) ;
  • 전현용 (경남정보대학교 작업치료학과) ;
  • 장철 (경남정보대학교 작업치료학과) ;
  • 송민옥 (경남정보대학교 작업치료학과)
  • Received : 2014.11.26
  • Accepted : 2015.03.20
  • Published : 2015.03.30

Abstract

Purpose: This study intends to investigate if visual perception training program has influence on writing intelligibility and visual perception ability of the children who have spastic cerebral palsy. Methods: The subjects were 12 children of 4-8 years old. Classifying them into 2 groups - cerebral palsy children group(6) and normal children group(6), visual perception training program was conducted to the cerebral palsy children group twice a week for 4 weeks. Korean alphabet writing test and Korean-version development test on visual perception(DTVP-2) were used for the test. Result: First, the cerebral palsy children group had significantly lower scores on visual perception than the normal children group. Second, Two groups didn't show significantly difference between before and after the visual perception training program. Third, The normal children group significantly increased at three parts without the visual perception training program. Forth, The cerebral palsy children group significantly increased at the only a part after the visual perception training program Conclusion: For the visual perception ability improvement of cerebral palsy children, it is necessary to systematic and continued intervention. And the study about the effect of the visual perception training program application according to by type characteristic of the cerebral palsy child wishes to proceed.

Keywords

References

  1. 김승국, 김옥기(1995). 사회성숙도검사. 서울, 중앙적성출판사.
  2. 김지영, 김훈주, 안선정 등(2012). 뇌성마비 아동의 활동 능력과 참여 사이의 상관관계. 한국산학기술학회논문지, 13(1), 211-219. https://doi.org/10.5762/KAIS.2012.13.1.211
  3. 문수백, 여광응, 조용태(2003). 한국판 시지각 발달 검사. 서울, 학지사.
  4. 민경철(2008). 학령전기 아동의 글씨 쓰기 명료도와 시지각 능력과의 상관관계 연구. 연세대학교 대학원, 석사학위 논문.
  5. 박재환(1991).시지각훈련 프로그램이 유치원 아동의 학습준비도 기능신장에 미치는 효과.동래여자전문대학논문집, 10.
  6. 백은희(1994).일반화를 위한 과정적 전략 교수훈련 방안에 대한 고찰. 특수교육 논총, 11, 20-45.
  7. 삼육재활학교(1985). 뇌성마비 아동의 쓰기 훈련 프로그램 개발 및 적용: 특수교육시범 운영보고서. 서울, 아동학교.
  8. 서봉연, 주영희(1987). 언어의 발달과 지도. 서울, 한국방송통신대학 출판부.
  9. 신동경(2000). 시지각 훈련 프로그램이 중도 뇌성마비아동의 문자학습에 미치는 효과. 대구대학교 대학원, 석사학위 논문.
  10. 여광응(1993). 시지각 훈련 프로그램. 대구, 대구대학교출판부.
  11. 여광응(2001). 시지각 훈련프로그램-이론과 실제. 경기도, 한국학술정보(주).
  12. 오수옥(2007). 시지각 훈련 프로그램이 뇌성마비 아동의 쓰기속도에 미치는 효과. 대구대학교, 석사학위 논문.
  13. 이정은(2009). 시지각 훈련 프로그램이 뇌성마비 아동의 시지각과 손기능에 미치는 효과. 충남대학교, 석사학위 논문.
  14. 정해동(2001). 뇌성마비 아동의 쓰기 동작 특성에 관한 연구. 단국대학교 대학원, 박사학위 논문.
  15. 정혜원(2008). 시지각 훈련 프로그램이 경직성 뇌성마비 유아의 시지각과 눈-손협응 동작에 미치는 영향. 단국대학교, 석사학위 논문.
  16. 허선희(1995). Frostig 시지각 훈련 프로그램이 유아의 시지각 및 학습준비도에 미치는 효과. 대구대학교 교육대학원, 석사학위 논문.
  17. 홍은경(1987). 유아의 한글 쓰기에 있어서의 오류 및 글자의 안정성에 관한 연구. 중앙대학교 교육대학원, 석사학위 논문.
  18. 황연자(1994). 시지각 훈련 프로그램이 유아기 쓰기 준비 학습기능에 미치는 효과. 대구대학교, 석사학위 논문.
  19. Abercrombie MJL(1996). Perceptional and visuomotor disorder in cerebral palsy In S. Makhamra, The influence of bodyimage on the perception of human walking patterns in teenagers with cerebral palsy. Toronto: University of Toronto.
  20. Amundson SJ(2001). "Prewriting and handwriting skills". In Occupational therapy for children. 4th ed, by Case-Smith J. Philadelphia, Mosby.
  21. Ayres AJ(1979). Sensory integration and the child. Los Angeles, Western Psychological Services.
  22. Bal D(2006). "Occupation of school: Handwriting". In Pediatric skills for occupational therapy assistants, 2nd ed, by Solomon J W. Philadelphia, Mosby.
  23. Cornhill H, Case-Smith J(1996). Factors that relate to good and poor handwriting. Am J Occup Ther, 50(9), 732-739. https://doi.org/10.5014/ajot.50.9.732
  24. Frostig M(1972). Pictures and patterns for the developmental program in Visual Perception. Chicago, Follett Educational Corporation
  25. Kirk SA, Chalfont JC(1984). Academic and developmental learning disabilities. London, Love publishing.
  26. Marozas DS, May DC(1986). Research on effects of color reversal on the visual perceptual and visuomotor performances of spastic cerebral palsied and other exceptional individuals. Perceptual and motor skills, 62(2), 595-607. https://doi.org/10.2466/pms.1986.62.2.595
  27. Miller E. & Rosenfeld G(1952). The Psychological evaluation of children with cerebralpalsy and its implications in treatment.
  28. Slavin R, Karweit N, Wasik B(1994). Preventing early school failure: Research, policy, and practice. Needham Heights, MA, Allyn & Bacon.
  29. Stephens LC, Pratt PN(1989). "School work tasks and vocational readiness". In Occupational therapy for children 2nd ed, by Pratt PN, and Allen AS. St. Louis, Mosby.
  30. Zaba J(1984). Visual perception versus visual function. J Learning Disabilities, 17, 182-185. https://doi.org/10.1177/002221948401700311