DOI QR코드

DOI QR Code

An Informetric Analysis of Topics in University's General Education

대학 교양교육 주제영역의 계량적 분석연구

  • 최상희 (대구가톨릭대학교 도서관학과)
  • Received : 2015.11.30
  • Accepted : 2015.12.11
  • Published : 2015.12.30

Abstract

As the topics of general education in universities become more diverse, it is not an easy task to identify the topics of general education courses. This study aims to identify and visualize the topics of A university's general education courses using informetric analysis methods. 214 syllabi were collected and titles, course introduction, goals, and weekly plans were analyzed. 278 topic words were extracted from the data set and grouped into 8 clusters. In the network analysis, topic clusters were divided into two areas, personal and social. Personal area has 14 sub-topic clusters and social area has 11 sub-topic clusters. In personal area, 'language', 'science', and 'personality' were major topic clusters. In social area, 'multi-culture' cluster was the core cluster with connected to four other clusters. The topic network generated in this study can be used for the university and the university library to enhance general education or to develop collections for general education.

대학의 교양교과 주제가 다양한 영역으로 분화되고 복합적인 주제로 융합되면서 점차 교양교육의 주제를 파악하는 것이 어려워지고 있다. 이 연구의 목표는 A 대학의 교양교육과정으로 개설되어 있는 교과목의 주제적 영역을 계량정보학적으로 분석하여 시각화하는 것이다. 분석을 위하여 수집된 계획서는 총 214개이며 분석에 적용된 요소는 교과목명, 교과개요, 목표, 주별 수업계획이다. 분석 대상에서 추출된 주제어는 모두 278종이며 총 8개의 주제 클러스터로 군집화 되었다. 주제 클러스터간 관계를 네트워크기법으로 분석한 결과 개인적 영역, 사회적 영역으로 나뉘어지는 것으로 나타났다. 개인적 영역은 다시 14개 하위 주제 클러스터로, 사회적 영역은 11개 하위 주제 클러스터로 분류되었다. 개인적 영역에서는 '언어', '과학', '인성'이 주요 주제 클러스터로 파악되었고 사회적 영역에서는 '다문화' 주제 클러스터가 4개의 다른 주제 클러스터와 다각적인 관계를 맺고 있는 것으로 분석되었다. 주제 네트워크로 교양교과목의 주제 영역을 분석한 방법은 교양교육을 강화하고 개선하거나 대학도서관이 교양교육을 위한 장서개발을 하는데 필요한 기초자료를 생산하는 목적으로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 강범일, 박지홍. 2013. 프로파일링 분석과 동시출현단어분석을 이용한 한국어교육학의 정체성분석. 정보관리학회지, 30(4): 195-213.(Kang, Bumil and Jihong Park. 2013. "Profiling and co-word analysis of teaching Korean asa foreign language domain." Journal of the Korean Society for Information Management,30(4): 195-213.) https://doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.4.195
  2. 김판준. 2011. 저자 프로파일링 기법을 이용한 국내 독서 연구 영역 분석. 한국비블리아학회지, 22(4): 21-44.(Kim, Pan Jun. 2011. "Domain Analysis of Reading Research in Korea using Author Profiling."Journal of the Korean Biblia Society For Library And Information Science, 22(4), 21-44.)
  3. 김하진, 송민. 2014. 동시출현단어 분석을 통한 국내외 정보학 학회지 연구동향 파악. 정보관리학회지, 31(1): 99-118.(Kim, Ha Jin and Min Song. 2014. "A study on the research trends in domestic/ internationalinformation science articles by co-word analysis." Journal of the Korean Society forInformation Management, 31(1): 99-118.) https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.1.099
  4. 김현주. 2011. 인문교양교육과 독서토론. 교양교육연구, 5(1): 229-261.(Kim, Hyun-Ju. 2011. "A Liberal Arts Education of Humanities and Reading Discussion." KoreanJournal of General Education, 5(1): 229-261.)
  5. 김희정. 2011. 네트워크 분석을 기반으로 한 웹 아카이빙 주제영역 연구. 한국비블리아학회지, 22(2): 235-248.(Kim, Hee-Jung. 2011. "A Study on Web Archiving Subject Analysis Based on Network Analysis."Journal of the Korean Biblia Society For Library And Information Science, 22(2): 235-248.) https://doi.org/10.14699/KBIBLIA.2011.22.2.235
  6. 서선경, 정은경. 2013. 동시출현단어 분석기반 오픈 액세스 분야 지적구조에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 24(1): 207-227.(Seo, SunKyung and Eunkyung Chung. 2013. "Domain analysis on the field of open access byco-word analysis." Journal of the Korean Biblia Society For Library And InformationScience, 24(1): 207-227.) https://doi.org/10.14699/KBIBLIA.2013.24.1.207
  7. 손동현. 2009. 교양교육의 새로운 위상과 그 강화 방책. 교양교육연구, 3(2): 5-22.(Son, Dong-Hyun. 2009. "New Status of General Education and Projects for its Enrichment."Korean Journal of General Education, 3(2): 5-22.)
  8. 이숙정, 이수정. 2012. 대학 교양교육의 방향과 과제. 교양교육연구, 6(2): 11-42.(Lee, Sook-Jeong and Soo Jung Lee. 2012. "A New Direction of Undergraduate General Education:Through a Case Study of Competence-based Education." Korean Journal of GeneralEducation, 6(2): 11-42.)
  9. 이재윤. 2006a. 국내 최신 동향 파악을 위한 새로운 지적 구조 분석법. 한국정보관리학회 13회 학술대회 논문집, 145-152.(Lee, Jae-Yun. 2006a. "Towards a new method for examining current domestic intellectualstructure of knowledge domains." Proceeding of the 13th Annual Conference of KoreanSociety for Information Management, 145-152.)
  10. 이재윤. 2006b. 지적 구조 분석을 위한 새로운 클러스터링 기법에 관한 연구. 정보관리학회지, 23(4): 215-231.(Lee, Jae-Yun. 2006b. "A novel clustering method for examining and analyzing the intellectualstructure of a scholarly field." Journal of the Korean Society for Library and InformationScience, 23(4): 215-231.) https://doi.org/10.3743/KOSIM.2006.23.4.215
  11. 이재윤. 2013. tnet과 WNET의 가중 네트워크 중심성 지수 비교 연구. 정보관리학회지, 30(4): 241-264.(Lee, Jae-Yun. 2013. "A Comparison Study on the Weighted Network Centrality Measures oftnet and WNET." Journal of the Korean Society for Library and Information Science,30(4): 241-264.) https://doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.4.241
  12. 이희용. 2012. 한국대학의 교양교과목 개발의 실태와 방향성 고찰. 교양교육연구, 6(4): 263-292.(Lee, Hee-Yong. 2012. "Development Status of the Convergent Subject in General Educationand it's Development Direction." Korean Journal of General Education, 6(4): 263-292.)
  13. 최상기, 안인자, 노영희, 김주섭. 2013. 국내외 문헌정보학 주요교과목 강의계획서 분석을 통한 수업내용 및 방법 비교 연구. 한국문헌정보학회지, 47(2): 223-245.(Choi, Sang-Ki, In-Ja Ahn, Younghee Noh, and Ju-Sup Kim. 2013. "A Comparative Study onCurriculum Contents and Teaching Methods Based on the Syllabi of Library andInformation Science in Korea and Foreign Universities." Journal of the Korean Societyfor Library and Information Sciences, 47(2): 223-245.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.2.223
  14. 최상희. 2013. 대학도서관 서비스를 위한 서지분석기반 학과의 주제적 특성 분석 연구. 정보관리학회지, 30(1): 237-258.(Choi, Sanghee. 2013. "Bibliometric Analysis to Analyze Topic Areas of Faculty for Academiclibrary Selvice." Journal of the Korean Society for Library and Information Science,30(1): 237-258.) https://doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.1.237
  15. 최인수, 이화선, 이건희, 김선진. 2012. 국내 대학의 창의성 교과목 현황 및 내용분석. 교육과정연구, 30(2): 179-199.(Choe, In-Soo, Hwa-Sun Lee, Gun-Hee Lee, and Sun-Jin Kim. 2012. "A detailed analysis ofcreativity courses provided by prestigious Korean universities." The Journal of CurriculumStudies, 30(2): 179-199.)
  16. 허고은, 송민. 2013. 저자동시인용 분석과 동시출현단어 분석을 이용한 의료정보학 저널의 지적구조 분석. 정보관리학회지, 30(2): 207-225.(Heo, Go Eun and Min Song. 2013. "Examining the Intellectual Structure of a Medical InformaticsJournal with Author Co-citation Analysis and Co-word Analysis." Journal of the KoreanSociety for Information Management, 30(2): 207-225.) https://doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.2.207
  17. Bar-Ilan, J. 2008. "Which h-index? - A comparison of WoS, Scopus and Google Scholar." Scientometrics, 74(2): 257-271. https://doi.org/10.1007/s11192-008-0216-y
  18. Buter, R. K. and E. C. M. Noyons. 2002. "Using bibliometric maps to visualise term distribution in scientific papers." In Proceedings of sixth international conference on information visualisation, 697.
  19. Callon M, J. Law and A. Rip. (Eds.). 1986. Mapping the Dynamics of Science and Technology: Sociology of Science in the Real World. London, MacmillanPress.
  20. Callon, M., J. P. Courtial, W. A. Turner, and S. Bauin. 1983. "From translations to problematic networks: an introduction to co-word analysis." Social Science Information, 22: 191-235. https://doi.org/10.1177/053901883022002003
  21. Hrycaj, P. 2006. "An analysis of online syllabi for credit-bearing library skills courses." College & Research Libraries, 44: 193-215.
  22. Janssens, F., J. Leta, W. Glanzel, and B. Moor. 2006. "Towards mapping library and information science." Information Processing & Management, 42(6): 1614-1642. https://doi.org/10.1016/j.ipm.2006.03.025
  23. Kerr, G., C. Patti, and M. Chien. 2004. "A new discipline with an old learning approach: A syllabi analysis." In Proceeding of the Australia and New Zealand Marketing Academy Conference, Wellington.
  24. Kousha, Kayvan and Mike Thelwall. 2008. "Assessing the impact of disciplinary research on teaching: An automatic analysis of online syllabuses." Journal of the American Society for Information Science and Technology, (59)13: 2060-2069.
  25. Macain, Katherin W. 1995. "R&D themes in information science: A preliminary co-descriptor analysis." Proceedings of the 5th Biennial Conference of the International Society for Scientometrics and Informetrics. Pine Forest, Il. June 7-10: 275-282.
  26. Morris, Steven A. and Betsy Van der Veer Martens. 2008. "Mapping Research Specialties." Annual Review of Information Science and Technology. Edited by Blaise Cronin. Medford NJ: Information Today.
  27. Porter, A. L. 2005. "QTIP: quick technology intelligence processes." Technological Forecasting & Social Change, 72: 1070-1081. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2004.10.007
  28. Schvaneveldt, R. W. (ed). 1990. Pathfinder of Associative Networks: Studies in Knowledge Organization. Norwood, Nj: Ablex.
  29. Smith, M., A. Ceni, N. Milic-Frayling, B. Shneiderman, E. Mendes Rodrigues, J. Leskovec, and C. Dunne. 2010. NodeXL: a free and open network overview, discovery and exploration add-in for Excel 2007/2010/2013/2016. Downloaded from .
  30. Stapleton, L. and W. Leite. 2005. "Teacher's corner: A review of syllabi for a sample of structural equation modeling courses." Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 12: 642-664.
  31. White, H. D. 2000. "Toward ego-centered citation analysis." In B. Cronin, & H.B. Atkins (Eds.). The web of knowledge: A festschrift in honor of Eugene Garfield. Medford, New Jersey: Information Today, Inc.
  32. Williams, L., S. Cody, and P. Parnell. 2004. "Prospecting for new collaboration: Mining syllabi for library service opportunities." The Journal of Academic Librarianship, 39: 270-275.