DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Literature Based Philanthropic Education for Elementary School Students to Strengthen Their Democratic Citizenship

민주시민의식 함양을 위한 초등학생 문학 활용 나눔 교육 방안 연구

  • 임성관 (휴독서치료연구소, 경기대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2015.02.20
  • Accepted : 2015.03.18
  • Published : 2015.03.30

Abstract

This study started from an understanding that a true welfare society requires voluntary 'sharing' of citizens in addition to the state's legal and institutional security and that to make the culture of sharing find a firm ground in our society, 'Philanthropic Education' is needed from the childhood. This study examined three issues; first suggested the need of philanthropic education and learning methods. secondly, to find out the present situations of sharing in Korea, the study looked into sharing cultures and philanthropic education in other countries. thirdly, the study explored ways of philanthropic education for elementary school students of Korea in literature based program methods. The structure of the program was designed as structured experimental group program. And the content of this program is composed of concepts, objects, process, institutions regarding philanthropy, and finally practical behavior of it. This study implies that discussions in taking root and revitalizing the philanthropic education to encourage prosocial behaviors of children by more efforts of family, community and school.

본 연구는 진정한 복지사회가 되려면 국가의 법적 제도적 보장 외에 시민들의 자발적인 '나눔'이 있어야 하고, 나눔의 문화가 우리 사회에 뿌리내리기 위해서는 어릴 때부터의 '나눔 교육'이 필요하다는 인식에서 출발하였다. 본 연구에서 다룬 내용은 크게 세 가지이다. 첫째, 나눔 교육의 필요성과 나눔 교육의 방법을 제안하였다. 둘째, 우리나라 나눔의 현 주소를 알아보기 위해 다른 나라의 나눔 문화와 나눔 교육을 살펴보았다. 셋째, 우리나라 초등학교 과정의 어린이들에게 실시할 수 있는 나눔 교육의 방안을 문학 활용 프로그램으로 모색하였다. 본 프로그램은 형식적으로는 구조화된 경험적 집단 프로그램이고, 내용 면에서는 나눔에 대한 개념, 나눔의 대상, 나눔의 방법, 나눔과 관계된 기관에 대한 내용을 담고 있으며, 최종적으로 나눔을 실천하는 것으로 이어지고 있다. 본 연구는 앞으로 나눔 교육 프로그램을 정착시키고 활성화하기 위한 가정 및 지역사회, 그리고 학교의 적극적인 노력의 필요성을 시사해 준다.

Keywords

References

  1. 고문길. 2002. 어린이회를 통한 민주시민의식 함양 방안 연구. 석사학위논문, 제주대학교 교육대학원 국민윤리교육전공. Koh, Moon Gil. 2002. A Study on the Cultivation of Democratic Civil Consciousness through the Student Assembly in Elementary School. M.A. thesis. Graduate School of Education Jeju National University.
  2. 류숙희, 엄채윤, 송석재. 2012. 나눔교육 프로그램 개발 연구 : 교수체제설계모형과 인성지능을 활용하여. 한국윤리교육학회 학술대회 자료집, 2012년 1월 15일-16일 충북대학교 개신문화관 2층 회의실. pp. 433-460. Ryu, Sook HeeUm, ․ Chae Yoon․Song, Seok Jae. "A Study on the development of a sharing education program based on ISD model and personal intelligence." Source Book of Conference of Korea Ethics Education Association. 433-460.
  3. 맹지나. 2010. 그림책을 활용한 나눔교육 활동이 유아의 나눔에 대한 인식과 친사회적 행동에 미치는 영향. 석사학위논문. 이화여자대학교 교육대학원 유아교육전공. Maeng, Ji Na. 2010. The Effect of Philanthropic Education Activities Utilizing Picture Books on Young Children's Realization About Philanthropy and Prosocial Behavior. M.A. thesis. Graduate School of Education Ewha Womans University.
  4. 박순규. 2012. 공공도서관과 시민의식의 관계 연구 : 충청남도 논산지역의 공공도서관 서비스 이용자를 중심으로. 석사학위논문. 한국교원대학교 교육정책전문대학원 인적자원정책전공. Park, Sun Gyu. 2012. A Study on Relation of Public Library and Civic Consciousness : Focusing on User of Public Library Service in Non-san, Chungcheongnamdo. M.A. thesis. Graduate School of Educational Policy and Human Resources of Korea National University of Education.
  5. 박신영. 2015. 초등학생 공동체 의식과 친사회적 행동 증진을 위한 나눔교육 프로그램 효과성. 석사학위논문. 이화여자대학교 대학원 사회복지학과. Park, Shin Young. 2015. A Study on Evaluating the Impact of Philanthropy Education on Elementary School Student's Sense of Community and Prosocial Behavior. M.A. thesis. Graduate School of Ewha Womans University.
  6. 박재창, Seliger, B. J. 2007. 민주시민교육의 전략과 과제. 서울: 오름. Park, Jae Chang & B. J. Seliger. 2007. Strategy and Tasks of Democratic Citizenship Education. Seoul: Oreum.
  7. 박춘기. 2013. 동화를 통한 나눔교육 활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향. 석사학위논문. 가천대학교 교육대학원 . Park, Choon Hee. 2013. The Impact of Sharing Education on Prosocial Behavior of Children through Utilizing the Fairy Tale. M.A. thesis. Graduate School of Education Gachon University.
  8. 송용구. 2010. 프랑스의 학교 시민교육에 관한 연구 : 한국의 학교 시민교육에 시사하는 바를 중심으로. 시민교육연구, 42(2): 83-118. Song, Yong Goo. 2010. "What French Citizenship Education Suggests to Korean Citizenship Education. Theory and Research in Citizenship Education, 42(2): 83-118.
  9. 신경희. 2010. 나눔 문화 확산을 위한 서울시 실천전략. 서울: 서울시정개발연구원. Shin, Kyung Hee. 2010. The Practical Strategy for Culture Sharing it's spread. Seoul: Seoul Development Institute.
  10. 신두철. 2010. 유럽연합의 정체성과 시민교육네트워크(NECE)에 대한 고찰. 한독사회과학논총. 20(4): 87-104. Sin, Du Chel. "Identity of European Union and Networking European Citizenship Education (NECE)." Journal of Koreanisch-Deutsche Gesellschaft Fuer Sozlaiwssenschaften, 20(4): 87-104.
  11. 아름다운재단. 2005. 2005 나눔교육 교사연수 자료집. 서울: 아름다운재단. Beautiful Fund. 2005. 2005 Source Book of Teacher Training Program for Philanthropic Education. Seoul: Beautiful Fund.
  12. 우맹식. 2005. 공동체주의적 자유주의 시민성의 시민 교육적 함의에 관한 연구. 석사학위논문. 서울대학교 대학원 국민윤리교육과. Woo, Maeng Sik. 2005. (A) Study on Civic Education and Communitarian Liberalistic Citizenship. M.A. thesis. Graduate School of Seoul National University.
  13. 윤종원. 2014. 민주시민의식 함양을 위한 학급공동체 운영 프로그램 개발과 적용. 석사학위논문. 경인교육대학교 교육대학원 초등사회과교육전공. Yoon, Jong Won. 2014. Development and Application of Community Operation Program to Promote Democratic Citizenship. M.A. thesis. Graduate School of Education Gyeongin National University of Education.
  14. 이상오. 2014. 독일의 학교민주주의와 시민교육에 대한 연구. 교육의 이론과 실천. 19(2): 23-52. Lee, Sang O. 2014. "A Study on School Democracy and Citizenship Education in Germany." Theory and Practice of Education. 19(2): 23-52.
  15. 이수호. 2014. 시민의식 함양을 위한 독서지도 방안 연구. 석사학위논문. 가톨릭대학교 교육대학원 교육학과 독서교육전공. Lee, Soo Ho. 2014. A Study on Reading Education for Democratic Disposition. M.A. thesis. Graduate School of Education Catholic University.
  16. 이경은. 2007. 아동의 친사회적 행동 향상을 위한 나눔교육 프로그램의 적용 및 효과성 연구. 석사학위논문. 연세대학교 사회복지대학원 사회복지학전공. Lee, Kyoung Eun. 2007. A Study on the Application and Effectiveness of Philanthropic Education Program for Prosocial Behavior of Children. M.A. thesis. Graduate School of Social Welfare Yonsei University.
  17. 이소진. 2015. 초등학생의 학교생활만족도 향상을 위한 일상나눔프로그램 개발. 석사학위논문. 청주교육대학교 교육대학원 초등상담교육전공. Lee, So Jin. 2015. A Study on the Development of Daily life Sharing Program for the Improvement of Elementary student's School Satisfaction. M.A. thesis. Graduate School of Education Cheongju National University of Education.
  18. 지은림.선광식. 2007. 세계시민의식 구성요인 탐색 및 관련변인 분석. 시민교육연구 39(4): 115-134. Chi, Eun Lim & Kwang Sik Sun. 2007. "Analyzing the Construct of Global Citizenship and Related Variables." Theory and Research in Citizenship Education, 39(4): 115-134.
  19. 최서연. 2012. 초등학생을 위한 나눔교육 프로그램 국제 비교. 석사학위논문. 서울교육대학교 교육대학원 국제사회문화교육전공. Choi, Seo Yeon. 2012. An International Comparison on Philanthropy Education Programs for Primary School Students. M.A. thesis. Graduate School of Education Seoul National University of Education.
  20. Bjorhovde, P. O. 2002. Teaching Philanthropy to Children: Why, How, and What. New Directions For Philanthropic Fundraising, No. 36:7-19. CA: Jossey-Bass Publisher.
  21. Mickel, W. W. 1995. Politische Bildung. In D. Nohlen(Hg). Worterbuch Staat und Politik. Bundeszentrale fur die politische Bildung. pp. 561-563.
  22. Payton, R. 1989. Major Challenges to Philanthropy. Working Papers Series, 95-19, IN: Indiana University Centeron Philanthropy.
  23. Poggeler, F. 1981. Erwachsenbildung: nur Wenige? Theorie der Erwachsenenbildung als Theorie der Partizipation. In F. Poggeler & B. Weiterhoff(Hg). Neue Theorien der Erwachsenenbilding. Stuttgart; Berlin; Koln; Mainz: Verlag Kohlhamm, 76-88.
  24. 藤井佐知子. 2007. フうンス市民性形成論(1). 東京: 日本放送出判協會, 108-140.
  25. Go-Givers. [cited 2015. 2. 20].
  26. Giving Nation : Helping students help others. [cited 2015. 2. 20].
  27. Oxfam. [cited 2015. 2. 20].