DOI QR코드

DOI QR Code

Brain Based Teaching-learning Model Design about Life Drawing - Focusing on Animation Major Drawing

라이프 드로잉(life Drawing)의 두뇌 기반 교수-학습 전략 연구 - 애니메이션 전공 중심으로

  • 박성원 (청강문화산업대학교 애니메이션학과)
  • Received : 2015.02.01
  • Accepted : 2015.03.04
  • Published : 2015.03.31

Abstract

This study is a process to study the life drawing teaching method considering professional characteristics in animation and has a study objective to design the model and teaching method which applies the strategies considering the creative mechanism of the brain. Recently, study results about integrated teaching method are being announced which apply brain based learning principles as the alternative arguments about teaching methods in each area based on creativeness. In other words, integrated education based on creative mechanism in the brain is applied not only to fine arts and drawing education, but also to the entire areas of the arts. Life drawing is an area which demands comprehensive teaching method that vivid expressions could be skillfully obtained by understanding the communication methods with the objects through cognitive senses, creativeness and movements beyond the structural knowledge about human body. Therefore in this study, the strategies and methods for the skillfulness of life drawing and consequently arranged education model structure drawing are to be designed based on the creativeness, study materials and content factors which were analyzed in previous stages of this study. In order to combine the content factors based on creativeness and study materials of the brain which are the results of previous studies, the conclusion has been reached that 5 step cognitive strategy stages to wake brain senses, flexibilize the brain, purify the brain, integrate the brain and become the master of the brain. Strategic methods to execute this were designed with brain gym, right brain energization drawing and HSP(high-level cognizance) training. Teaching and learning model structure diagram which is designed based on this is to be continued to teaching and learning guidelines during the relevant semesters after the research.

본 연구는 애니메이션의 전문적인 특성을 고려한 라이프 드로잉 교수법을 연구하는 과정으로 두뇌의 창작 기제를 고려한 전략을 적용한 모형과 교수방법 설계를 목적으로 한다. 최근 들어 창의성을 기반으로 하는 각 전문분야의 교육방법에 대한 대안적인 논의로 뇌 기반 학습원리를 적용한 융합적 교수법에 대한 연구결과들이 발표되고 있다. 즉, 뇌의 창의기제를 기반으로 한 융합적 교육은 미술과 드로잉 교육뿐만 아니라, 예술전반에서 적용되고 있는 것이다. 라이프 드로잉은 인체에 대한 구조적 지식을 넘어서 인지적 감각, 창의성, 그리고 동작을 통한 대상과의 소통방식을 이해한 생동감 표현법 등을 숙련할 수 있는 종합적인 교수법을 요하는 분야이다. 이에 본 연구에서는 연구의 앞선 단계에서 분석된 창의, 학습기제와 내용요소를 바탕으로 하여 라이프 드로잉 숙련을 위한 전략과 방법 그것을 정리한 교육모형 구조도를 설계하여 본다. 그 결과 이전 연구의 결과물인 뇌의 창의, 학습 기제를 기반으로 한 라이프드로잉의 능력요소와 두뇌기반 촉진요소가 유기적으로 결합되기 위해서는 5단계 인지전략단계인 뇌 활성화 준비단계, 대뇌피질 기능 활성화, 고등사고촉진단계, 고등사고단계, 통합단계를 거쳤을 때 가능하다는 결론에 도달하였다. 또한 이를 실행하기위한 전략적 방법으로는 브레인짐(brain gym), 우뇌활성화드로잉, HSP(고차인지)트레이닝으로 설계되었다. 이를 토대로 하여 설계된 교수학습모형 구조도는 이후의 연구에서 해당 회기 동안의 교수학습지도안 설계로 이어진다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부, 뇌과학에 기반한 학생, 창의, 인성 함양 및 학습력 증진 방안 연구, 2010.
  2. 김선현, 좌뇌, 우뇌 활성화를 위한 미술치료 프로그램. 이담, 2011.
  3. Betty Edwards, 비즈앤비즈 편집부 역. 눈으로 마음으로 그리기. 비즈앤비즈, 2010.
  4. Danny Gregory, 김영수 역. 창작 면허 프로젝트. 세미콜론, 2012.
  5. 이승헌, 뇌교육원론, UBE, 2010
  6. 고영희, "한국인의 뇌", 아주대학교 논문집, 제11집.1989.
  7. 교육과학기술부, "뇌과학에 기반한 학생, 창의, 인성 함양 및 학습력 증진 방안 연구", 2010.
  8. 김영주, "뇌의 기능분화와 창의성과의 관계", 우석대학교 교육대학원 석사학위논문, 1999.
  9. 조정화, "창의적 발상을 위한 발상법유형과 좌우뇌 활용에 관한 연구". 단국대학교 시각디자인전공 박사학위논문, 2010.
  10. 우미라. "뇌과학이론에 기반한 초등문학교육모형개발". 이화여자대학교 초등교육학과박사학위논문, 2007.
  11. 조주연, "뇌과학에 기초한 창의성 교육의 원리와 방향". 서울교육대학교 학생생활연구소. 학생생할연구, 27, 2001.
  12. 최성욱, "창의성의 뇌과학적 이해와 창의성 교육의 방안", 서울교육대학교 미술대학원 석사학위논문, 2005.