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Factors Affecting Behavioral Intention to Use the Integrated Platform of Newspaper

신문사 통합형 플랫폼 사용의도에 영향을 미치는 요인

  • Received : 2014.12.01
  • Accepted : 2015.01.20
  • Published : 2015.04.28

Abstract

This research examines factors affecting behavioral intention to use integrated platform (IP), which is one of the business models regarding paid digital contents, based on extended United Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT2). IP is a service which is designed to make digital content charged. It combines digitalized format of newspaper, premium news or behind news, and additional information. The results of this paper show that effort expectancy, social influence and hedonic motivation have positive relationship with behavioral intention to use IP (BI). Satisfaction with newspaper shows negative relationship with BI, which means that newspaper and IP can be replaced with each other. Newspaper subscribers tend to have higher BI than non-subscribers. Performance expectancy, gender, age, and satisfaction with website do not have significant effect on BI.

본 연구는 신문사의 디지털 유료화 콘텐츠 수익 모델 중 하나인 통합형 플랫폼의 사용의도에 영향을 미치는 요인을 확장된 통합기술 수용모델을 기초로 고찰했다. 통합형 플랫폼이란 종이신문의 디지털 판형, 프리미엄 뉴스 혹은 비하인드 뉴스, 그리고 부가정보 등을 한 데 묶어서 서비스 하는 유료 콘텐츠 상품을 일컫는다. 연구 결과, 사용 편의성, 사회적 영향, 오락적 동기 그리고 신문 정기 구독 여부는 통합형 플랫폼 사용의도에 정(正)적인 영향을 미치는 것으로 분석됐다. 반면 종이신문에 대한 만족도는 통합형 플랫폼 사용의도에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 종이신문은 통합형 플랫폼과 대체 관계에 있는 것을 알 수 있었다. 한편, 고품질 기사에 대한 기대효과와 통합형 플랫폼 사용의도 간의 관계는 유의미하지 않았으며, 성별과 연령 그리고 뉴스 소비 습관과 언론사 홈페이지에 대한 만족도 역시 통합형 플랫폼 사용의도에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.

Keywords

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