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The Traffic Accident Characteristics and Reduction Methods of Elderly Pedestrian in Accordance with the Advent of the Aging Society -Focused on Jeju

고령사회 도래에 따른 노인보행자 교통사고 특성 및 감소방안 -제주지역을 중심으로-

  • 김경범 (제주대학교 행정학과/제주대학교 사회과학연구소)
  • Received : 2014.12.15
  • Accepted : 2015.02.13
  • Published : 2015.04.28

Abstract

In this research, Check the problems through analysis of traffic accidents while the elderly walking. Propose a way to reduce elderly traffic accidents. Therefore, analyzing the characteristics(by time and place etc) in order to reduce the traffic accident in the elderly pedestrian. Proposed the following Policy alternatives. First, Build a pedestrian safety island on the center of the road. Secondly, Should install the pedestrian crossing signal facilities which show the spare time and the guard rail to prevent crosswalk. Third, Should expend the installation area of pedestrian-operating traffic signal. Fourth, the night lighting facilities shall be installed nearby Crosswalk. Finally, Should appoint the elderly care area. Measures presented in this study, I hope they can be the basic data for the elderly in traffic safety policies for the elderly in accordance with the advent of aging society.

본 연구에서는 노인의 보행중 교통사고 분석을 통하여 문제점을 파악하고, 그에 따른 노인보행자 교통사고 감소방안을 제시하였다. 따라서 노인보행자의 사망사고 특성(시간과 장소 별)과 문제점을 분석하여 그에 따른 노인보행자의 교통사고를 감소시키기 위하여 다음과 같은 정책 대안을 제시하였다. 첫째, 중앙에 보행 안전섬을 설치하여 횡단대기 공간을 제공하여야 하며, 둘째, 횡단보도 방지 가드레일과 잔여시간표시기 설치해야하며, 셋째, 보행자 작동 신호기를 확대 설치하고, 넷째, 야간 조명시설을 설치가 필요하며, 마지막으로 노인보호구역을 지정해야 한다. 이상과 같이 본 연구에서 제시된 방안이 고령사회 도래에 따른 노인을 위한 교통안전정책에 기초자료가 될 수 있기를 희망한다.

Keywords

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