DOI QR코드

DOI QR Code

Development of STEAM Program using App Inventor -Focusing on the Concept of Speed in Elementary Science Education-

앱인벤터를 활용한 STEAM 프로그램 개발 -초등학교 과학의 '속력' 개념을 중심으로-

  • 신승기 (조지아대학교 학습설계공학전공) ;
  • 최익선 (조지아대학교 학습설계공학전공) ;
  • 배영권 (대구교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2014.12.11
  • Accepted : 2015.03.17
  • Published : 2015.04.28

Abstract

We live in the modern society which is called as Knowledge-Information society. The national and social goal is to raise the creative person for preparing the rapidly changing society. Thus, the schools and families concentrate on and effort to enhance the creativity and problem solving ability. Specially, the school is pushing forward the STEAM education and Software education for raising the creativity person and enhancement of national competitiveness. In this study, we suggested for STEAM education the way how we utilize the App Inventor which was supported by MIT and came up as a computer programming language for Software education, and we verified and evaluated through professional group verification. We completed STEAM instructional design according to the results from the professional group verification, and we suggested the authentic instruction for STEAM education. In addition, we suggested the further prospects of Software education and instructions through going through the characteristics and application plan of App Inventer in terms of educational computer programming language.

우리는 지식정보화사회라고 일컬어지는 현대사회를 살아가고 있다. 급변하고 있는 미래사회를 준비하기위해 국가적 사회적으로 창의성이 높은 인재양성을 요구하고 있으며, 이에 따라 학교와 가정에서도 창의성과 문제해결력을 기르기 위한 노력과 관심을 기울이고 있다. 특히, 교육현장에서는 '글로벌 창의 인재'육성 및 국가경쟁력 강화를 위하여 STEAM교육과 소프트웨어 교육을 도입하여 추진하고 있다. 따라서 본 연구에서는 소프트웨어교육을 위한 프로그래밍 언어로 언급되고 있는 비주얼 프로그래밍 언어 중 MIT에서 개발한 앱인벤터(App Inventor)를 활용하여 STEAM 교육에 활용할 수 있는 방안을 제시하고 전문가집단 평가를 통해 검증 및 평가를 실시하였다. 평가결과는 수정 및 보완하여 앱인벤터를 활용한 STEAM 프로그램을 완성하였으며, 이를 토대로 실제적인 STEAM 교수학습 방법을 제시하였다. 본 연구의 목적은 앱인벤터를 활용한 STEAM 프로그램을 개발하는 것이며, 이를 위하여 기존의 STEAM 프로그램이 갖는 한계점을 분석하고, 앱인벤터를 활용한 STEAM 프로그램을 개발하고 제시함으로써 이를 극복하고자 하였다. 아울러, 앱인벤터가 갖는 교육용 프로그래밍 언어로써의 특징과 활용방안을 살펴봄으로써 향후 소프트웨어 교육의 방향과 교수학습방안도 함께 제시하였다.

Keywords

References

  1. 소순성, 지식정보화사회에 따른 사회과 교육과정 및 교과서 변화 분석: 사회.문화 교과서를 중심으로, 성균관대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2011.
  2. International Society for Technology in Education, National Education Technology Standards for Students, Washing ton DC: ISTE, 2007.
  3. Larson, Lotta C, Miller, "21st Century Skills: Prepare Students for the Future," Kappa Delta Pi, Vol.47, No.3, pp.121-123, 2011. https://doi.org/10.1080/00228958.2011.10516575
  4. 교육과학기술부, 초등학교 교육과정 해설 총론, 교육과학기술부, 2009.
  5. 교육과학기술부, 2011년 업무보고 창의인재와 선진과학기술로 여는 미래 대한민국, 교육과학기술부, 2011.
  6. 미래창조과학부, 소프트웨어 중심사회 실현 전략보고회: 판교 테크노벨리, 미래창조과학부, 2014.
  7. 김병호, 안드로이드 앱 인벤터를 활용한 컴퓨터 프로그래밍 교육, 한국정보통신학회논문지, 제17권, 제2호, pp.467-472, 2013. https://doi.org/10.6109/JKIICE.2013.17.2.467
  8. 박찬정, 강재희, 김명진, 유예림, 김효상, 고정욱, 앱인벤터를 이용한 실시간/비실시간 질의-응답앱 설계 및 개발, 한국컴퓨터교육학회 하계 학술발표논문지, 제16권, 제2호, pp.63-66, 2012.
  9. 김진수, STEAM 교육론, 서울: 양서원, 2012.
  10. 김진수, STEAM 통합 교육의 수업 자료 제작을 위한 PDIE 모형 개발, 대한공업교육학회 하계학술대회 발표논문, pp.386-392, 2011.
  11. 박현주, 김영민, 노석구, 이주연, 정진수, 최유현, 한혜숙, 백윤수, "STEAM 교육의 구성 요소와 수업 설계를 위한 준거 틀의 개발", 학습자중심교과교육연구, 제12권, 제4호, pp.533-557, 2012.
  12. 박주연, 모듈 방식을 이용한 안드로이드 앱 개발시스템, 전남대학교, 석사학위논문, 2014.
  13. 설문규, 손창익, "워터폴 모델을 적용한 앱 인벤터 프로그래밍 교재개발 연구", 한국정보교육학회지, 제17권, 제4호, pp.409-419, 2013.
  14. J. Tyler, App Inventor for Android, CH: John Wiley & Sons, 2011.
  15. D. Wolber, H. Abelson, E. Spertus, and L. Looney, App Inventor, CA: O'reilly, 2011.
  16. 임화경, "초등학생들 대상으로 앱 인벤터를 활용한 안드로이드용 앱 제작교육", 멀티미디어학회논문지, 제16권, 제12호, pp.1495-1507, 2013.
  17. R. Morelli, T. de Lanerolle, P. Lake, N. Limardo, E. Tamotsu, and C. Uche, "Can android app inventor bring computational thinking to k-12," Proc. 42nd ACM technical symposium on Computer science education (SIGCSE'11), 2011.
  18. Y. Hsu, Y. Ching, Mobile App Design for Teaching and Learning : Educator's Experiences in an Online Graduate Course, 2013.
  19. S. Grover and R. Pea, "Using a Discourse-Intensive Pedagogy and Android's App Inventor for Introducing Computational Concepts to Middle School Students," ACM Special Interest Group an Computer Science Education, pp.723-728, 2013.
  20. Roy, Krishnendu, "App inventor for android: report from a summer camp," Proceedings of the 43rd ACM technical symposium on Computer Science Education, ACM. 2012.
  21. A. Wagner, J. Gray, J. Corley, and D. Wolber, "Using app inventor in a K-12 summer camp," Proceeding of the 44th ACM technical symposium on Computer science education, ACM. 2013.
  22. Urness, Timothy and Eric D. Manley, "Generating interest in computer science through middle-school android summer camps," Journal of Computing Sciences in Colleges, Vol.28, No.5, pp.211-217, 2013.
  23. Georgette Yakman and J. S. Kim, "Using BADUK to Teach Purposefully Integrated STEM/STEAM Education," 37th Annual Conference International Society for Exploring Teaching and Learning, Atlanta, USA. 2007.
  24. Georgette Yakman, STEAM Education: an overview of creating a model of integrative eduation, Intellectual Property, 2008.
  25. 김진수, "STEAM 교육을 위한 큐빅 모형", 한국기술교육학회지, 제11권, 제2호, pp.124-139, 2011.
  26. 김진수, "STEAM 교육을 위한 피라미드 모형과 큐빅 모형", 한국현장교육학회 학술대회 심포지엄 주제발표 논문, 2011.
  27. 김성원, 정영란, 우애자, 이현주, "융합인재교육(STEAM)을 위한 이론적 모형의 제안", 한국과학교육학회지, 제32권, 제2호, pp.388-401, 2012. https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.2.388
  28. 최유현, 노진아, 이봉우, 문대영, 이명훈, 장용철, 박기문, 손다미, 임윤진, 이은상, "창의적 융합인재양성을 위한 STEAM 교육과정 모형 개발", 한국기술교육학회지, 제12권, 제3호, pp.63-87, 2012.
  29. 금영충, 배선아, "STEAM 교육에 대한 초등교사의 인식과 요구", 대한공업교육학회지, 제37권, 제2호, pp.57-75, 2012.
  30. 노상우, 안동순, "초등학교 융합인재교육(STEAM)의 발전 방향 모색", 교육종합연구, 제10권, 제3호, pp.75-96, 2012.
  31. 이지원, 박혜정, 김중복, "융합 인재 교육(STEAM) 연수를 통해 교수.학습 자료 개발 및 현장적용을 경험한 초등교사들의 인식 조사", 초등과학교육, 제32권, 제1호, pp.47-59, 2013.
  32. 서영민, 이영준, "초등학교 정보교육에서의 STEAM의 의미와 적용방안 연구", 한국컴퓨터교육학회 동계 학술발표논문지, 제16권, 제1호, pp.1-5, 2012.
  33. 박현주, 김영민, 노석구, 이주연, 정진수, 최유현, 한혜숙, 백윤수, "STEAM 교육의 구성 요소와 수업 설계를 위한 준거 틀의 개발", 학습자중심교과교육연구, 제12권, 제4호, pp.533-557, 2012.
  34. 김병호, "안드로이드 앱 인벤터를 활용한 컴퓨터프로그래밍 교육", 한국정보통신학회논문지, 제17권, 제2호, pp.467-472, 2013. https://doi.org/10.6109/JKIICE.2013.17.2.467
  35. 문외식, "스크래치 프로그래밍을 활용한 초등학교 STEAM학습모형", 한국정보교육학회논문지, 제17권, 제4호, pp.457-466, 2013.