A Study on Symbolism of Shaman's Costume in China - Focusing on Naje, Deokgang-hyun, Guiju-seong -

중국 무속복식의 상징성에 관한 연구 - 귀주성 덕강현 나제를 중심으로 -

  • Kim, Eun-Jung (Dept. of Clothing & Textiles, Chonnam National University) ;
  • Kim, Cho-Young (Dept. of Clothing & Textiles, Chonnam National University) ;
  • Zhang, Quo Qiang (Korean Dept. Dalian University of Foreign Languages)
  • Received : 2015.02.02
  • Accepted : 2015.03.24
  • Published : 2015.06.29

Abstract

This study inferred the symbolism of shaman's costume in China from shamanism and types of shaman's costume in Naje, Deokgang-hyun, Guiju-seong, China through field survey. Shamanism in China has complicated aspects due to negotiations with other culture for a long time while maintaining its own consistency based on ethnicity. Symbolism of shaman's costume in Naje, Guiju-seong, China is observed as follows. First, the shaman's costume in China appears differently from every Jangcha in relation to the position of god appearing in Jangcha when Tolosa takes the position of god as a symbol of sex and god. In Naje of China, the most important shaman's costume indicating the position of god has a unique mask for every deity. It communicates that Tolosa wearing a costume appropriate for the god of wine shall become the god in that Jangcha. Second, the shaman's costume in China has something to do with Yin-Yang and the five elements theory of Taoism as a symbol of shamanism visio of the universe and system of reason. Most of Tolosas hosting Naje are men but dress up as women by wearing Nagun looking like a skirt. Nagun is usually red, the color of Yang, which symbolizes that by wearing such costume that takes color of Yang, Tolosa expels an ominous thing by balancing yin and yang and taking god's strong power. Third, Tolosa takes an eight-breadth Nagun, as a symbol of people. An eight-breadth worn by Tolosa in Naje strengthens the spirit of union and fight of the Tujia nationality who live in Deokgang-hyun, Guiju-seong through folk legends. In this course, a symbolic meaning of the national spirit has been provided on an eight-breadth Nagun, a shaman's costume.

Keywords

References

  1. 김은정. (2002). 한국무복변화에 관한 연구. 전남대학교 대학원 박사학위논문.
  2. 김은정, 김용서. (2000). 제석거리 무복의 상징성에 관한 연구. 복식, 50(3), 5-12.
  3. 김정자. (2004). 전통복식에 나타난 상징성 고찰. 한복문화, 5(4), 7-14.
  4. 김정호. (2012). 동아시아 무속의례의 이야기 수용 연구 : 굿.나희.가구라를 중심으로. 어문논집, 50, 229-264.
  5. 김혜란. (2013). 조선시대 궁중복식에 나타난 색채 및 상징성 분석 연구. 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 박춘순, 조우현. (2002). 중국 소수민족 복식. 서울: 민속원.
  7. 양미경. (1997). 한국무복의 비언어적 커뮤니케이션에 관한 연구. 복식, 31, 5-16.
  8. 양미경. (2000). 하위문화맥락에서 본 패션형태의 변화(1). 한국의상디자인학회지, 3, 5-15.
  9. 염흔. (2013). 한국.중국.일본 가면의 의미 연구. 배재대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 이자연. (1997). 무속복식의 상징적 의미에 관한 연구. 복식, 32, 213-214.
  11. 이정옥. (2000). 중국복식사. 서울: 형설출판사.
  12. 조만호, 정유선. (2010). 中國京劇服裝圖譜의 帔.靠.褶. 중어중문학, 46, 71-110.
  13. 최해율. (2001). 몽골 여자 복식의 변천 요인에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  14. 한국중국희곡학회. (1999). 중국의 탈과 탈놀이. 서울: 신아사.
  15. 홍나영, 신혜성, 이은진. (2011). 동아시아 복식의 역사. 파주: 교문사.
  16. 陶立璠. (1994). 중국의 假面문화. 비교민속학, 11, 407-425.
  17. 李薇. (2010). 中國傳統服飾圖鑑. 北京: 東方出版社.
  18. 張國强. (2011). 한국과 중국의 무속신 비교연구. 서울: 박문사.
  19. 中國 貴州省 德江縣 民族宗敎事務局. (2003). 儺韻. 貴陽: 贵州民族出版社.
  20. 百度百科. (2014. 10. 11). 五方五老. 자료검색일 2015. 1. 29, 자료출처 http://baike.baidu.com/view/301920.htm
  21. 百度百科. (2014. 11. 08). 五老冠. 자료검색일 2015. 1. 28, 자료출처 http://baike.baidu.com/view/15247117.htm