Attitude toward Uniform and Evaluation Criteria toward Uniform according to Individualism-collectivism of Middle and High School Girls

여자 중·고등학생의 개인주의-집단주의에 따른 교복태도와 교복선택기준

  • Park, Eun-Hee (Dept. of Home Economic Education, Secondary Institute of Education, Kyungbook National University)
  • 박은희 (경북대학교 가정교육과.중등교육연구소)
  • Received : 2015.03.19
  • Accepted : 2015.06.18
  • Published : 2015.09.30

Abstract

The purpose of this study is to classify individualism-collectivism into groups and analyze the difference of attitude toward uniform and evaluation criteria toward uniform. Questionnaires are being administered to 369 middle and high school girls in Deagu province. The Frequency, factor analysis, reliability analysis, cluster analysis, correlation analysis, ANOVA, Duncan-test, and t-test are used for data analysis. Individualism-collectivism factors are found to be other focus, individuality focus, competition consciousness, love of family, and self-esteem. Attitude toward uniform are categorized into fashion pursuit, symbol of role, conformity, color, and neatness. Evaluation criteria toward uniform is categorized into 7 factors: practicality, care, promotion, aesthetics, service, brand focus, and regulation focus. Individualism-collectivism are classify into three groups such as high individualism-collectivism, low individuality, and high individuality. Individualism-collectivism shows a significant correlation with the sub-variable attitude toward uniform and evaluation criteria toward uniform. The groups show a significant difference in the attitude toward uniform and evaluation criteria toward uniform. There is a significant difference among individualism-collectivism, attitude toward uniform, and evaluation criteria toward uniform by the middle and high school girls.

Keywords

References

  1. 김미영. (1995). 의복구매과정에 따른 의복평가기준의 변화에 관한 연구. 한국의류학회지, 16(3), 271-284.
  2. 김민수, 김문숙. (2003). 의류제품에 대한 소비자의 품질평가기준. 복식문화연구, 11(1), 47-65.
  3. 김용숙, 전채령. (2007). 고등학생의 교복변형과 패션 액세서리 착용행동. 한국생활과학회지, 16 (3), 587-599.
  4. 김윤명. (2009). 청소년과 성인이 지각하는 한국인의 특성: 집단주의-개인주의 문화차원에서. 청소년문화포럼, 21, 10-44.
  5. 김혜림. (2013. 1. 22.). 교복 현명하게 고르려면... 활동성․실용적 세부 기능 살펴야. 국민일보. 자료검색일 2015. 03. 15, 자료출처 http://www.kmib.co.kr
  6. 박광희, 최원경. (2001). 개인주의-집단주의 문화적 가치성향이 의복행동에 미치는 영향. 소비자학연구, 12(1), 101-114.
  7. 박은희. (2013). 남성의 유행선도력에 따른 화장품 구매실태와 평가기준. 패션비즈니스, 17(5), 84-100.
  8. 박은희. (2014). 개인주의-집단주의 성향에 따른 유행선도력과 외모관리 기대가치. 한국생활과학회지, 23(1), 85-99.
  9. 백선영, 이선재. (1999). 고교생의 가치성향과 의복행동 및 의복구매동기에 관한 연구 : 개인주의/집단주의를 중심으로. 복식, 47(9월), 48-60.
  10. 서지민, 이지연, 박명자. (2011). 중.고등학생의 의복 동조 성향에 따른 교복 브랜드에 대한 태도와 구매행동. 복식문화연구, 19(6), 1320-1333.
  11. 손민석, 박혜선. (2001). 의복쇼핑성향에 따른 청소년 집단들의 의복 구매행동. 한국의류학회지, 25(6), 1179-1190.
  12. 신경희, 서추연. (2011). 여고생의 브랜드 교복 착용실태 조사 및 브랜드교복 제품치수 비교분석에 관한 연구. 대한가정학회지, 49(10), 49-56.
  13. 심정희. (2007). 개인주의-집단주의 성향에 따른 의복행동, 의복 추구 이미지의 차이에 관한 연구. 한국의류학회지, 31(11), 1574-1585.
  14. 양은지, 정수진. (2013). 여고생의 교복 개선 요구 및 교복 선호도에 관한 연구. 한국디자인문화학회지, 19(3), 425-435.
  15. 위은하, 권유민. (2009). 신체이미지와 교복변형행동 연구 : 여고생을 중심으로. 대한가정학회지, 47(10), 73-85.
  16. 유은주, 최혜선, 이경화. (2011). 남자 중학생의 교복 착용 실태에 관한 연구. 한국의류학회지, 35 (10), 1175-1187.
  17. 이애경, 이혜자, 한영숙. (2006). 청소년의 의복행동과 교복만족도 및 교복변형행동. 한국가정과 교육학회지, 18(3), 133-148.
  18. 이인자, 이경희, 신효정. (2001). 의상심리. 서울: 교문사.
  19. 전채령, 김용숙. (2007). 고등학생의 교복태도에 따른 교복변형과 패션 액세서리 착용. 복식, 57 (2), 132-142.
  20. 정혜경, 김세희. (2004). 여고생의 교복 및 장식 행동에 관한 연구 : 경상남도 마산.창원 지역을 중심으로. 복식문화연구, 12(1), 136-150.
  21. 정혜정, 김하연, 이유리. (2008). 청소년들의 자기 표현과 외모 관심에 따른 교복제품 구매행동에 관한 연구. 한국의류학회지, 32(5), 777-787.
  22. 제은숙. (2014). 여가활동 소비자의 패션관여와 의복선택기준, 패션정보원에 관한 연구. 복식, 61 (7), 51-66.
  23. 조윤진, 최주현, 백현국. (2010). 성별과 연령에 따른 기능성 소재 의류제품 평가기준과 정보원연구. 복식, 60(9), 150-161.
  24. 최종명. (2004). 대학생의 의류소재 인지도 및 의복구매시 선택기준과 소재의 영향. 한국생활과학회지, 13(6), 935-941.
  25. 한경미, 나영주. (2004). 청소년의 라이프스타일과 개인주의-집단주의에 따른 선호감성 분석. 한국의류산업학회지, 6(1), 51-61.
  26. 한미화, 이은희. (2009). 청소년의 교복행동과 외모에 대한 태도와의 관련 연구. 한국가정과교육학회지, 21(2), 23-43.
  27. Eckman, M., Damhorst, M. L., & Kadolph, S. J. (1990). Toward a model the in-store purchase decision process: consumer use of criteria for evaluating women's apparel. Clothing and Textiles Research Journal, 8(winter), 13-22. https://doi.org/10.1177/0887302X9000800202
  28. Komarraju, M., Dollinger, S. J., & Lovell, J. L. (2008). Individualism-collectivism in horizontal and vertical directions as predictors of conflict management styles. International Journal of Conflict Management, 19(1), 20-35. https://doi.org/10.1108/10444060810849164
  29. Ryan, M. S. (1966). Clothing: A study in human behavior. New York: Hort, Rinehart and Winston.
  30. Triandis, H. C., Bontemnpo, T., & Marcelo, J. (1988). Individualism and collectivism: Cross-cultural perspectives on self-ingroup relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 54(2), 323-338. https://doi.org/10.1037/0022-3514.54.2.323