DOI QR코드

DOI QR Code

SNS상의 범죄행위 설명에 있어 사회학습이론과 보완적 논의의 검증

An Empirical Test of Social Learning Theory and Complementary Approach in Explanation of University Students' Crimes in Social Network Services

  • 투고 : 2015.10.05
  • 심사 : 2015.12.13
  • 발행 : 2015.12.31

초록

이 연구는 SNS상의 범죄행위를 설명하기 위해 기존의 범죄학이론 중 사회학습이론을 중심으로 주 요인인 차별접촉, 정의, 차별강화, 그리고 모방의 영향력을 살펴보았다. 아울러 이 연구에서는 사회학습이론의 보완적 논의로 사회학습요인들이 낮은 자기통제력, 하위문화 환경, 그리고 기회요인들과 함께 작용할때더큰 영향력을 갖게 될 것이라는 점에서 그 상호작용효과를 검증하였다. 서울시 대학생 SNS이용자 486명을 조사한 본 연구에서는 사회학습요인들 중 차별접촉과 차별강화의 영향력은 대체로 유의미하지 않았던 반면 법위반에 호의적 정의와 모방의 경우는 어느 정도 SNS에서의 범죄행위에 유의미한 영향력을 갖는 것을 제시했다. 그리고 상호작용효과의 결과를 보면 어느 정도 본 연구의 가설을 지지하는 것으로 나타났다. 사회학습요인들 중에서 법위반에 대한 정의는 그것을 허용하는 하위문화 환경의 조건에서 범죄에 영향력을 갖는다는 것을 제시했고, 차별강화로서 보상은 기회요인과 함께 상호작용효과를, 그리고 모방은 자기통제력이 낮은 사람에게서 더 영향력을 갖는 것으로 나타났다.

This study tests the effects of differential association, definitions, differential reinforcement and imitation from social learning theory in the explanation of university students' crimes in social network services. In addition, this study tests the interaction effects between social learning factors and other factors such as low self-control, subcultural environment, and crime opportunity for the integrated approach. Using data from 486 university students in Seoul, results show that both definition and imitation have significant influences on crimes, even though differential association and differential reinforcement factors have no significant influences on crimes in social network services. Results also reveal that there are significant interaction effects between definition and subcultural environment, which meana that definition has a strong effect on crimes in high subcultural environment. In addition, it is found that reinforcement has also a strong effect on crimes in high crime opportunity and that interaction effect between imitation and low self-control is significant, which means that imitation has a strong effect on crimes in low self-control students.

키워드