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A Survey Research on the Auction and Ar t Pr ice Index

미술품의 경매와 가격 지수에 대한 조사 연구

  • Received : 2015.01.10
  • Accepted : 2015.04.20
  • Published : 2015.05.31

Abstract

In this paper, we survey the auction on the art and the art price index in the international and Korea art market. The auction plays a role on the art market from art creators to art collectors. The auction will grow because it utilizes the open art market. The art price index which is developed to give a guide in art investment. However, the history of art index is short and the developed art index is not well widely used. Since, the art price is opened in the auction, so it provides the necessary condition to develop art price index. In this study, we compare the foreign art price index with the domestic one and we examine the properties and utilization of the art price index in Korea.

본 연구에서는 미술품의 경매 현황에 대해 알아보고 미술품 가격 지수의 국외 및 국내 현황에 대해 조사한다. 경매는 공개된 경쟁 입찰을 통해 미술품의 창작자로부터 수집가로 통하는 시장의 역할을 수행한다. 미술품의 사적 거래를 통한 음성적인 거래가 아직은 큰 부분을 차지하고 있는 국내 미술품 시장의 현황에서 경매의 역사는 짧지만 양성적인 거래인 경매에 의한 효과가 크기 때문에 앞으로는 경매가 더욱 활성화 할 것이다. 미술품 가격 지수는 선진국에서는 투자자들에 대한 투자 지침으로 역할하며 개발되어 잘 활용되고 있다. 그러나 아직 국내에서는 미술품 가격 지수에 대한 개발역사가 일천하며 개발된 미술품지수조차도 널리 활용이 되지 않고 있는 실정이다. 경매에서 낙찰된 작품들에 대해서만 가격정보가 투명하게 공개되므로 경매는 가격지수 개발을 위한 필수적인 토대라고 할 수 있다. 본 연구에서는 선진국과 국내 미술품 가격 지수에 대한 비교를 통해 한국형 미술품 가격지수들의 특징과 활용방안에 대해 검토한다.

Keywords

References

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