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열방출량 (Heat Rejection Rate)을 이용한 PTC (Powertrain Cooling) 성능 추정

Estimation of PTC (Powertrain Cooling) Performance with Heat Rejection Rate

  • 민선기 (아주자동차대학 자동차계열)
  • Min, Sunki (Division of Automotive Engineering, Ajou Motor College)
  • 투고 : 2015.01.29
  • 심사 : 2015.05.07
  • 발행 : 2015.05.31

초록

새로운 엔진과 차량을 개발하여 엔진을 차량에 탑재할 때, 중요하게 고려해야 할 사항 중의 하나는 냉각 성능이다. 만약 냉각 성능이 열악하다면 엔진은 과열되어 파손되게 된다. 그러나 자동차회사에서 일반적으로 엔진은 차량보다 훨씬 빠른 시기에 개발이 진행되게 되어 엔진을 차량에 탑재한 조건에서 냉각 성능을 시험할 수 없다. 본 연구에서는 몇 가지 시험과 계산 결과를 이용하여 엔진의 냉각 성능을 추정하였다. 첫 번째로 엔진의 열정산 시험이 진행되었다. 두 번째로 냉각수 유동 시험이 진행되었다. 이 시험에서 라디에이터로 유입되는 유량을 구할 수 있다. 그리고 차량의 냉각 시험 성능 조건으로부터 차량의 부하와 속도를 구하고, 이로부터 엔진의 토크와 rpm이 계산되었다. 그리고 이러한 결과를 비교하여 엔진의 냉각 성능이 추정되었다.

It is important to consider powertrain cooling performance, when engine is applied to new vehicle. If the performance is poor, engine will be damaged by overheating. But, the development timing of engine is faster than timing of vehicle, it is difficult to test the cooling performance of new engine and vehicle. In this study the powertain cooling performance was estimated with some test and calculation data. First, the heat rejection test was conducted. From this test, the heat rejection data at required rpm and load was acquired. Second, coolant flow test was conducted. From this test coolant flow rate to radiator was measured. Then engine torque and rpm was calculated from vehicle load and speed. Vehicle load and speed was calculated from test mode. Then by comparing these data, the powertrain cooling performance was estimated.

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참고문헌

  1. Sungpil Won, Jonggap Youn, "Computer Simulation of an Automotive engine Cooling System", Transcations of KSAE, Vol. 11. No. 4, pp. 58-67, 2003.
  2. Kichan Kim, Moonsoo Chon, J. Yun, Sunki Min,, "An Experimental Study on Engine Cooling System Improvement", Proc. of KSAE Autumn Conference 2000-03-2128, pp47-52, 2000.