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A Study on the Utilization Small Disused Station

소규모 폐 역사의 활용방안 연구

  • Lee, Jin-Wook (Department of Interior Architecture, Tongmyong University)
  • Received : 2015.02.09
  • Accepted : 2015.05.07
  • Published : 2015.05.31

Abstract

More than 100 years of railway history in Korea, many of disused stations and railroads are happening. Many of disused stations are designated as registered cultural properties because of their historical value, and should be utilized considering their historical meaning. The purpose of this study is to analyse the status and utilization of disused station designated as registered cultural properties, research the domestic and foreign cases of successful reutilization, and provide basic materials for desirable utilization of underused space. Status and utilization of 23 stations are classified as closed-type, continued-type, changed-type, toured-type, and different alternatives are analysed from foreign cases. From case study utilization appling user and detailed utilization are classified as follows; Proprietor(Manager)'s Private Use, Proprietor(Manager)'s Public Use, Community's Public Use, Participant's Cooperative Use, and Tourist's Purposeful Use. The successful utilization of small disused station will be carried out with respect for disused station as cultural heritage, using place of coexistence and symbiosis for community, and effort to make spontaneous growth by participation of various users.

100년이 넘는 철도 역사를 거치며 우리나라에도 많은 폐 역사와 폐 선로들이 발생하고 있다. 상당수의 폐 역사들은 그 역사적 가치를 인정받아 등록문화재로 지정되고 있으며 이러한 역사적 의미를 고려한 활용 방안들이 마련되어야 할 것이다. 본 연구는 현재 우리나라에 등록문화재로 지정된 폐 역사들의 현황과 함께 이용 실태를 살펴보고, 우수한 사례들을 발굴함과 동시에 해외에서 진행한 관련 재개발 계획 사례들을 살펴봄으로써 앞으로 진행할 폐 역사 활용을 위한 바람직한 방향을 설정하는데 도움을 주기 위한 기초자료를 제공하는 데 목적을 둔다. 현재 등록문화재로 지정된 23건의 철도 역사의 활용 실태를 조사하여, 폐쇄형, 계속형, 전용형, 관람형으로 분류하였으며, 해외 사례들을 통해 다른 시각에서 진행되는 활용 방식에 대해 조사하였다. 사례 연구를 바탕으로 실제 이용 주체와 세부적인 활용 실태를 적용한 분류를 '소유자(관리자)의 사적 활용', '소유자(관리자)의 공적 활용', '커뮤니티의 공적 활용', '관람자의 목적성 활용', '참여자의 협력적 활용'의 다섯가지로 제시하였다. 소규모 폐 역사의 성공적인 활용방안은 폐 역사를 문화재로써 존중하며, 천편일률적인 관광자원으로 확대하기 보다는 지역 주민들과의 공존과 공생을 위한 장소로 활용하며, 다양한 주체들의 참여에 의해 자생적인 활용 모델로 만들어져 나가는 것이 지난 세월 그 지역의 교통 기점으로 지역의 역사와 함께한 폐 역사의 의미를 더욱 가치있게 만들 수 있을 것이다.

Keywords

References

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