A Fundamental Study for the Phenomenology of Communication

커뮤니케이션 현상학에 관한 기초 연구

  • Received : 2015.04.01
  • Accepted : 2015.05.26
  • Published : 2015.06.15

Abstract

The phenomenology of communication represents a starting point in the union of consciousness and experience, analogue and digit, expression and perception, person and lived-world, rhetoric and ethic, constitute human communication. A phenomenological definition of communication requires that analysis proceed through a phenomenological description, reduction, interpretation. This analysis thus far has taken up the general issue of fact versus value, consisting in a subdivision into intention and punctuation on the factual side, and convention and legitimation on the value side. It has treated of the relationships among intention and metaphysics, punctuation and epistemology, convention and logic, and legitimation and axiology.

커뮤니케이션 현상학은 커뮤니케이션 현상을 현상학적으로 접근해서 설명하는 학문이다. 의식과 경험의 결합, 아날로그와 디지털의 결합, 표현과 지각의 결합, 개인과 생활세계의 결합, 수사와 윤리의 결합 등과 같은 인간 커뮤니케이션 구성 요인은 연구 대상이고, 현상학은 인식론(방법론)인 것이다. 이러한 인간 커뮤니케이션 현상을 현상학적으로 개념 규정하기 위해서는 반드시 현상학적 기술, 현상학적 환원, 현상학적 해석 등을 통한 분석이 요구된다. 이러한 분석을 통해 제시되는 커뮤니케이션 현상학 표준 이론 구성 요소들이 지향, 구두점 찍기, 관행, 합당화 등인데, 지향은 의식 경험의 대상으로서, 구두점 찍기는 상징 형성 과정으로서, 관행은 이상적 말 행위로서, 합당화는 사회적 합당화로서 구분된 커뮤니케이션을 각각 그 내용으로 한다. 이러한 연구 대상 및 방법론 논의를 포괄하는 커뮤니케이션 현상학은 '철학 및 언어학 개념으로 구성된 커뮤니케이션 이론'으로도 볼 수 있고, 커뮤니케이션학에의 질적 방법 적용 연구 접근이자 학제 간 연구의 한 모델로서도 평가된다.

Keywords