The Effects of millitary lesson students' self-control and stress coping behavior are related to the level of smartphone addiction.

군사학과 학생의 자기 통제력과 스트레스 대처방식이 스마트폰 중독수준에 미치는 영향

  • 정순철 (대전보건대학교 / 의무부사관과) ;
  • 이영선 (한국심리상담협회)
  • Received : 2015.05.04
  • Accepted : 2015.05.19
  • Published : 2015.05.30

Abstract

The purpose of this study was to determine the status using the smartphone targeting millitary lesson students, and self-control and coping investigate the influence on smartphone addiction level. The results were also analyzed were to affect this age of smartphones college hours per day using a smartphone to an hour or more self-important 95.3% in individual daily levels of smartphone addiction to sex differences. Smartphone addiction levels showed a higher female than male students, the higher the self-control and self-control over the smartphone results of analyzing the relationship between addiction smartphone addiction has been analyzed to be lowered. In addition, even between coping and smartphone addiction emerged as significant results. In conclusion, the self-control necessary for use in smartphones and use time period, and this was demonstrated that coping problem-oriented coping strategies are required. Were discussing the implications of the study on the basis of these findings, we discuss the future research challenges and limitations.

본 연구의 목적은 군사학과 학생을 대상으로 스마트폰 사용실태를 파악하고, 자기통제력과 스트레스 대처방식이 스마트폰 중독 수준에 영향을 미치는가를 알아보았다. 결과는 대학생의 스마트폰 사용기간이 1일 기준 사용시간이 1시간 이상자가 95.3%로 스마트폰이 개인 일상생활에 중요하게 영향을 미치는 것으로 분석되었으며, 성별에 따른 스마트폰 중독 수준의 차이도 있었다. 스마트폰 중독 수준은 여학생이 남학생 보다 더 높은 것으로 나타났으며, 자기통제력과 스마트폰 중독 간의 상관관계를 분석한 결과 자기통제력이 높을수록 스마트폰 중독은 낮아지는 것으로 분석되었다. 또한 스트레스 대처방식과 스마트폰 중독 간에도 유의미한 결과로 나왔다. 결론적으로 스마트폰 사용기간과 사용시간에 대하여 자기통제력이 필요하며 스트레스 대처방식이 문제 지향적 대처방식이 요구된다는 것을 실증 하였다. 이러한 연구결과를 토대로 연구의 함의를 논의 하였으며, 추후 연구과제와 한계를 논의하였다.

Keywords

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