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A Study on the Strategies for Improving User Satisfaction and Continuous Usage of Social Network Service

SNS(Social Network Service)의 사용자 만족과 지속적사용 향상을 위한 방안

  • Kim, Dae Jin (College of Business and Economics, Chung-Ang University) ;
  • Kim, Jin Soo (College of Business and Economics, Chung-Ang University)
  • 김대진 (중앙대학교 경영경제대학) ;
  • 김진수 (중앙대학교 경영경제대학 경영학부)
  • Received : 2015.01.23
  • Accepted : 2015.03.27
  • Published : 2015.04.30

Abstract

SNS provider's biggest interest lies in enhancing user satisfaction through user request analysis and developing services to induce continuous use of those devices. In particular, setting up management directions to develop SNS at maturity is important and it is also important to identify the functions which SNS users are pursuing for and identify what's considered unsatisfiable among the services currently provided in light of user expectations. To this end, this study further presents sociality quality and personal emotional quality reflecting the characteristics of SNS to the existing quality factors and expands to Expected Confirmation Model. This study further took into account of sociality quality and personal emotional quality reflecting the characteristics of SNS and approached to them from the perspective of quality in a comprehensive way, analyzed the degree of impact on recognition factors, and presented the factors that had an impact on the satisfaction with usage and intention to use continuously.

SNS 기업들의 최대 관심사는 사용자들의 요구분석을 통한 만족도 제고 및 지속적 사용을 유도할 수 있는 서비스 개발에 있다. 특히, 성숙기에 접어든 SNS는 서비스를 전개하는데 있어 관리의 방향성이 중요하게 고려되고 있다. 이를 위해 SNS에서 제공하는 서비스 중 사용자 기대에 비추어 만족하지 못하는 부분들을 파악하고, 궁극적으로 소비자들이 추구하는 기능을 파악하는 것이 중요하다. 따라서 본 연구에서는 다양한 이론 및 선행 연구들을 분석하여 사용자의 SNS 이용 만족 및 지속적 사용의도에 영향을 미치는 다양한 요인들을 도출하였다. 이를 위해 기대일치이론(Expected Confirmation Model : ECM)을 기반으로, 기존 품질요인에 SNS 특성을 반영한 사회성 품질, 개인 감성 품질을 추가적으로 고려하여 품질 관점에서 통합적으로 접근하였다. 그리고 인지요인들과의 영향정도를 분석하여 이용 만족 및 지속적 이용의도에 영향을 미치는 요인을 제시하였다. 이를 통해 SNS 기업들의 서비스 전개 방향성 및 이용 만족 모형을 개발하는데 유용한 가이드라인을 제시하였다.

Keywords

Cited by

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  2. SNS 사용자들의 사회적 라포 현상 연구 vol.19, pp.1, 2015, https://doi.org/10.15813/kmr.2018.19.1.003
  3. 모바일 앱 서비스 특성이 사용자 만족과 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인 vol.26, pp.3, 2015, https://doi.org/10.21219/jitam.2019.26.3.099
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