공학 교과목의 성인지 교육 효과에 대한 학생과 교수의 인식

A Cognition of Students and Faculty on the Educational Effects of Gender Sensitivity in Engineering Courses

  • 투고 : 2014.06.30
  • 심사 : 2015.03.09
  • 발행 : 2015.03.31

초록

The purpose of this paper is to survey the educational effects of gender sensitivity in engineering courses based on the cognition of students and faculty. For the research of nationwide scale, the data from engineering courses managed by WISET Chungbuk branch, Deakyung Gangwon Branch, Gyungnam Branch, Junbuk Branch, and Chungnam Branch were selected. The results were divided into 5 categories: gender sensitivity, interests in major, interests in job related to major, the efforts for employment of major field, the efforts for success after employment. As results, students realized lectures were important for gender sensitivity ability improvement. This means that the educational effects of the engineering courses were proved. But the courses could not change students' thought of interests in job related to major, the efforts for employment of major field, the effects for success after employment.

키워드

과제정보

연구 과제 주관 기관 : 한국연구재단

참고문헌

  1. 강승희(2010). 공학계열 대학생의 성차: 학업성취도, 일반적 자기효능감, 공학 자기효능감을 중심으로. 한국공학교육학회, 13(4): 60-69.
  2. 곽삼근(2003). 고등교육기관에서의 여성인적자원개발의 문제와 과제, 인력개발연구, 5(2), 40-64.
  3. 김동익, 이영화(2009)공대 여학생의 전공 관련 심리적 특성에 미치는 WIE 프로그램의 영향, 공학교육연구, 12(4): 46-55.
  4. 김동익, 이영화(2013). 여성공학도의 전공 관련 심리적 특성에 미치는 공과대학 교육환경이 영향. Journal of Engineering Education Research, 16(2), 69-77.
  5. 김원정, 오명숙(2013). 공학계열 남녀 졸업생의 조사를 통해 본 교과과정 내의 활동의 취업 기여. 공학교육연구, 16(3), 69-78.
  6. 김지현, 정윤경, 오명숙(2011). 공대 여학생 진로장벽과 관련된 공대 교수의 성인지적 태도 탐색. 공학교육연구. 14(1): 46-54.
  7. 도승이, 오명숙(2008). 여학생 공학교육이란 무엇인가? 공학교육, 15(3): 21-28.
  8. 문선화, 조성혜(1991). 남녀 대학생의 여성문제 의식에 관한 고찰. 여성학연구, 3(1), 51-80.
  9. 민무숙, 이정희(2005). 공학분야 전공 여성들의 교육과 직업경험 분석, 교육사회학연구, 15(2), 65-93.
  10. 박미석, 송인자, 한정원(2004). 성인지 관점과 한국의 여성복지정책. 대한가정학회지, 42(2), 195-212.
  11. 박지은, 김지현, 정윤경, 오명숙(2009). 해외 여성 공학교육 프로그램의 분석, 공학교육연구, 12(3): 79-95.
  12. 송효진(2012). 여성 IT인력 과소공급해결을 위한 성인지적 관점에서의 공학교육인중. 2012 한국정책학회 하계학술대회.
  13. 신영화, 공견선, 안진경(2008). 군산대학교 공과대학 생인지력 향상을 위한 교수법 개발. 군산대학교 WIE 사업단.
  14. 오명숙(2007). 여학생 공학교육 프로그램의 장벽 및 프로그램개발. NICE 25(3): 250-255.
  15. 이진분(1993). 여대생이 인식하는 여성의 대학교육에 관한 연구. 교육연구, 12, 1-52.
  16. 이용길, 강경희(2013). 전공과 성별에 따른 대학생들의 직업가치관 분석: 공학 및 사회과학 계열을 중심으로. Journal of Engineering Education Research, 16(1), 27-34. https://doi.org/10.18108/jeer.2013.16.1.27
  17. 임춘희, 김동익(2011). 공대 여학생의 남자교수 상담에 대한 만족도와 요구도. 공학교육연구, 14(6), 3-15.
  18. 장내찬(2001). 성차와 연령에 따른 대학교수의 연구성과 비교연구. 한국교원교육학회, 18(2), 77-95.
  19. 장승진(2012). 성 인지적 관점에서의 양성평등교육 실천 방안. 한국법과 인원교육학회 학술대회. 2012년 9월.
  20. 정윤경, 오명숙, 김지현(2008). 공대 여학생의 전공 관련 심리적 특성의 탐색. 공학교육연구, 11(4): 34-45.
  21. 조벽(2004). 조벽 교수의 명강의 노하우, 노와이. 서울: 해냄출판사.
  22. 한경희, 박준홍, 강호정(2010). 공학과 젠더: 공학교육에 어떻게 적용할 것인가? 한국공학교육학회, 13(1), 38-51.
  23. 한지영, 한승우, 김영석(2010). 공과대학 여학생들을 위한 맞춤형 교육프로그램 개발을 위한 요구조사. 한국공학교육학회, 13(4), 130-142.
  24. 허창수(2006). 성인지 관점의 양성평등 교육과정 운영과 교사양성제도에 대한 제언. 교육과정연구, 24(4), 55-81.
  25. 홍경선, 김동익, 구수연, 안진경(2010). 성인지적 교수전략을 활용한 수업실태 분석 및 효과 연구. 한국공학교육학회, 13(3), 34-52.
  26. 홍경선, 김동익, 구수연, 안진경(2011). 성인지적 교수전략을 바탕으로 한 수업 성찰과 멘토링 효과. 공학교육연구, 14(2): 40-50.
  27. Cozzens, S. E.(2008). Gender issures in US science and technology policy: Equality of what? Science Engineering Ethics, 14: 345-356. https://doi.org/10.1007/s11948-008-9061-x
  28. Jones, M. G. and Wheatley, J.(2006). Tender differences in teacher-student interactions in science classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 27(9): 861-874. https://doi.org/10.1002/tea.3660270906
  29. Lynch, T., & Nowosenetz, T. (2008). An exploratory study of students' constructions of gender in science, engineering and technology. Gender and Education, 21(5): 567-581.
  30. Maree, D. J. F. & Naree, M.(2007). Assessing the impact of gender training on engineering students. In Gender and engineering: Strategies and possibilities. L. Welpe. & B. Reschka, & J. Larkin(eds.). 191-210. Frankfort am Main: Peter Lang.
  31. Pintrich, P. R. & Schunk, D. H.(2002). Motivation in education. Upper Sanddle River, NJ; Merrill, Prentice Hall.
  32. Robbins, S. P. (1991). Organizational behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc., pp.82-83.
  33. Saymour, E., and Hewitt, N. M.(1994). Talking about leaving. Why undergraduates leave the science. CO: West View Press.
  34. Wighield, A.(1994). Expectancy-value theory of achievement motivation. Educational Psychology Review, 6, 49-78. https://doi.org/10.1007/BF02209024
  35. Wigfield, A. & Eccles, J. S.(1992). The development of achievement task values. Developmental Review, 12, 265-310. https://doi.org/10.1016/0273-2297(92)90011-P