자기주도학습과 심층면담 프로그램이 이공계 학습부진학생의 학업에 미치는 영향 연구

The effects on academic of self-directed learning and in-depth interviewing program in engineering underachieved students

  • 김혜경 (한밭대학교 서울어코드활성화사업단) ;
  • 최원영 (한밭대학교 교양학부)
  • Kim, Hae-kyung (Seoul Accord Activation Center, Hanbat National University) ;
  • Choi, Wonyoung (A College of General Education, Hanbat National University)
  • 투고 : 2014.09.18
  • 심사 : 2014.11.26
  • 발행 : 2015.01.31

초록

본 논문은 자기주도학습과 심층면담 프로그램이 이공계 학습부진학생의 학업성취도에 미치는 영향을 연구한 것이다. 본 연구는 학점평균 2.5미만의 학생들 17명의 신청을 받아 진행하였으며, 15주 동안의 자기주도학습 프로그램 참여와 3차의 심층면담 결과, 평균 평점(GPA, grade point average)의 변화를 분석하였다. 그 결과 참여 과목의 학업성취도, 평균 평점(GPA, grade point average)이 높아지는 효과가 있었으며, 학습 필요성에 대한 인식이 긍정적으로 변화한 것을 확인할 수 있었다.

The purposes of the study are to investigate the effects on academic of the self-directed learning and in-depth interviewing program in engineering underachieved students. 17 students participated in program and the grade points average(GPA) of participants are less than 2.5. First, we focus on the change of academic achievement after the self-directed learning and in-depth interviewing program. According to results, it is very effective not only in improving academic achievement of the participation subject but also in increasing GPA. Second, the pre-survey and the post-survey were conducted to the participants. We found some facts from the difference between the pre and post surveys. The expectation and satisfaction about learning have improved after self-directed learning, and the participants' recognition showed the meaningful change in important factors about learning.

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참고문헌

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