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Suggestions of Improvements on Visual Information System in Subway Transfer Station -Mainly with Service for Destination Information in Sindorim Station-

지하철역 환승구간 내 시각정보체계 개선 제안 -신도림역 행선안내서비스를 중점으로-

  • 인선아 (이화여자대학교 디자인대학원 UX디자인전공) ;
  • 최종훈 (이화여자대학교 조형예술대학 영상디자인전공)
  • Received : 2015.03.11
  • Accepted : 2015.04.15
  • Published : 2015.07.28

Abstract

The subway is one of the representative urban public transportation systems. Since its being opened in 1974, the Seoul Subway has been continually extended, and new lines are being added in the metropolitan and outskirt areas, even at present. As a result, the numbers of transfer stations and transfer sections have been significantly increased, making the usage of the subway system more and more complicated. In the transfer stations with big floating population and overlapped flows of traffic in the subway, passengers want their movements to be more precise and faster, without taking the wrong trains by mistake. Therefore, the visual information system for the subway inside the stations is extremely important. At the same time, the visual information system is required to be easy to understand and use, even if the passengers do not have previous experience of using the subway. In this research we studied the problems existing in the visual information system which is currently working in the subway system, and suggest the direction of the improvement of the subway service based on our studies. This research was mainly performed at Sindorim Station, one of the busiest stations in Seoul Subway with huge floating population and complex transfer sections. The purpose of this research is the investigation of behavioral and recognitive characteristics of passengers in the transfer sections through preceding research and qualitative analysis, to draw the direction for future improvement of the current system and suggest the improved experience of using the subway system.

지하철은 도시대중교통의 대표적인 이동수단이며 교통체증 없는 빠른 이동으로 복잡하고 밀집된 도시이동에 적합하다. 서울 지하철은 1974년 개통 이래 현재까지도 수도권과 외곽지역에 노선을 증축중이며 이로 인해 환승역과 환승구간이 늘어나 지하철역 이용이 나날이 복잡해지고 있다. 유동인구가 많고 동선이 겹치는 환승역에서 빠른 이동과 정확한 열차이용을 위해 역사 내에서 제공하는 시각정보체계는 매우 중요하며, 지하철 이용경험이 없는 사람일지라도 관련정보를 쉽게 제공받을 수 있어야 한다. 이를 위해 본 연구는 현재 제공되고 있는 시각정보체계의 문제점을 알아보고 서비스 개선방향을 제안하고자 하였다. 평소 유동인구가 많고 1,2호선의 집결지인 신도림역을 중심으로 연구가 이루어졌으며, 선행연구와 정성적 조사를 통해 환승공간에서 이용자의 행태와 인지특성을 통해 1호선 환승센터와 승강장에서의 열차정보이용이 어렵다는 것을 알게 되었다. 이를 근거하여 방향성 있는 유도사인을 통해 동선을 제시하고 즉각적인 안내정보의 피드백과 대중교통 초보도 이용하기 쉬운 신도림역 정보제공 서비스를 제안함으로써 지하철 사용경험을 개선하고자 하였다.

Keywords

References

  1. http://data.seoul.go.kr/
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