DOI QR코드

DOI QR Code

Contribution of Emotional Labor to Burnout and Work Engagement of School Foodservice Employees in Daegu and Gyeongbuk Province

대구·경북 일부지역 학교급식 조리종사자의 감정노동이 직무 소진 및 직무 열의에 미치는 영향

  • Heo, Chang-Goo (Department of Psychology, Catholic University of Daegu) ;
  • Lee, Kyung-A (Department of Food & Nutrition, Catholic University of Daegu)
  • 허창구 (대구가톨릭대학교 심리학과) ;
  • 이경아 (대구가톨릭대학교 식품영양학과)
  • Received : 2014.10.16
  • Accepted : 2015.02.26
  • Published : 2015.04.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze differences in emotional labor strategies, burnout, and work engagement according to general characteristics of school foodservice employees as well as verify differential effects of two emotional labor strategies on burnout and work engagement. Our survey was administered to 400 school foodservice employees in Gyeongbuk from March 3 to April 25, 2014. A total of 358 completed questionnaires were returned, and 350 questionnaires were used for final analysis. For verification of mean differences, the mean scores for surface acting, deep acting, burnout, and work engagement were shown to be 2.38/5.00, 3.46, 2.67, and 3.41, respectively. The mean surface acting was significantly different according to cooking certification (P<0.001), turnover number (P<0.001), salary (P<0.001), and school level (P<0.01). The mean deep acting was significantly different according to educational background (P<0.001), cooking certification (P<0.001), employment status (P<0.001), salary (P<0.001), school level (P<0.01), and meal service time (P<0.05). The mean burnout was significantly different according to educational background (P<0.01), cooking certification (P<0.05), employment status (P<0.001), school level (P<0.001), and meal service time (P<0.001). The mean work engagement was significantly different according to cooking certification (P<0.001), employment satus (P<0.001), salary (P<0.001), school level (P<0.01), and meal service time (P<0.05). Verification of causal models found that surface acting and deep acting increased burnout and deep acting, respectively (research model). Additionally, surface acting did not influence work engagement, and deep acting did not influence burnout (alternative models). In other words, we identified that emotional labor strategies have differential influences on burnout and work engagement. Finally, implications and limitations of this study are discussed.

본 연구는 대구 경북지역 학교급식소 조리종사자들의 감정노동이 직무 소진 및 직무 열의에 미치는 영향을 확인함으로써 이들의 감정노동에 대한 기초자료를 확보하고 조리원의 감정노동에 대한 적절한 대책 및 개입요소를 알아보기 위해 실시되었다. 조사는 2014년 3월 3일부터 2014년 4월 25일까지 총 358명을 대상으로 실시되었으며 350부를 분석에 사용하였다. 조리종사자의 일반적 특성에 따른 표면행동과 내면행동, 직무 소진과 직무 열의의 전체 평균 점수를 살펴보면 표면행동 2.38/5.00점, 내면행동 3.46/5.00점, 직무 소진 2.67/5.00점, 직무 열의 3.41/5.00점으로 나타났다. 표면행동 점수는 일반적 특성 가운데 조리사 자격증의 유무(P<0.001)와 이직 횟수(P<0.001), 연봉(P<0.001), 근무학교(P<0.01) 항목에서 유의적인 차이를 보였고, 다른 항목에서는 유의적인 차이를 보이지 않았다. 내면행동 점수는 학력(P<0.001), 조리사 자격증 유무(P<0.001), 고용형태(P<0.001), 연봉(P<0.001), 근무학교(P<0.01), 1일 급식 횟수(P<0.05) 항목에서 유의적인 차이를 나타냈으나 다른 항목에서는 유의적인 차이가 없었다. 직무 소진 점수는 학력(P<0.01), 조리사 자격증 유무(P<0.05), 고용형태(P<0.001), 근무학교(P<0.001), 1일 급식 횟수(P<0.001) 항목에서 유의적인 차이를 보였고, 다른 항목에서는 유의적인 차이를 보이지 않았다. 직무 열의 점수는 조리사 자격증 유무(P<0.01), 고용형태(P<0.001), 근무학교(P<0.001), 1일 급식 횟수(P<0.001) 항목에서 유의적인 차이를 나타냈으나 다른 항목에서는 유의적인 차이가 없었다. 학교급식 조리종사자의 감정노동이 직무 소진과 직무 열의에 미치는 영향을 살펴 본 결과 그들이 사용하는 감정노동의 두 가지 전략에 따라 매우 상이한 결과를 유발하는 것으로 나타났다. 다시 말해 이들이 표면행동을 사용할수록 직무 소진이 높아졌으나 직무 열의는 변화하지 않았으며, 이들이 내면행동을 사용할수록 직무 열의가 높아졌으나 직무 소진은 변화하지 않았다. 특히 조리원의 감정노동은 표면행동이 내면행동에 비해 강한 영향력을 보여주었는데, 이는 감정노동 상황에서 주로 관심을 기울여야 할 변인은 표면행동으로 인한 직무 소진임을 말해주는 것이라 하겠다. 하지만 표면행동이 직무 열의를 낮추지는 않는다는 점과 내면행동과 표면행동의 상관관계가 매우 높지는 않았다는 점을 통해 표면행동 상황에서도 내면행동이 유발될 수 있으며, 내면행동의 증가로 직무 소진을 낮추지는 못하지만 직무 열의를 증가시킴으로써 긍정적인 직무태도를 유지시킬 수 있다 하겠다. 이상의 결과를 바탕으로 본 연구의 시사점을 살펴보면 먼저 이론적인 측면에서 감정노동의 두 가지 전략, 즉 표면행동과 내면행동을 직무장면의 주요 결과변인인 직무 소진과 직무 열의에 대하여 분석하였으며 그 결과 감정노동 전략의 차별적 영향력을 확인했다는 점이다. 다음으로 실제적인 측면에서 감정노동자의 감정노동 행위가 부정적인 결과로만 나타나는 것이 아니라 긍정적인 결과를 유발할 수 있음을 확인하였다. 따라서 향후 조리원을 대상으로 내면행동의 의미, 필요성, 결과에 대한 교육을 통해 긍정적 감정노동 전략을 학습시킴으로써 감정노동 종사자의 직무태도를 긍정적으로 전환시키는 노력을 수행할 기초자료를 확보하였다. 또한 표면행동이 직무 소진에 강하게 영향을 미치는 결과를 바탕으로 볼 때 주기적인 감정노동 진단을 통해 낮은 내면행동과 높은 표면행동을 주로 사용하는 종업원의 경우 직무 소진으로 진행하지 않도록 사전에 개입할 필요가 있다 하겠다. 본 연구는 몇 가지 제한점을 지니는데 먼저 자기보고식 설문조사 연구가 지닌 공통방법편의(common method bias)의 제한점을 본 연구 역시 지니고 있다. 즉 독립변인과 종속변인을 동일한 설문지에서 측정함으로써 변인의 영향 관계가 역전될 수 있는 가능성이 존재한다. 또한 응답자의 응답환경을 통제하지 못했다. 즉 각 작업장 별로 동일한 시간과 환경 하에서 조사가 이루어지지 못함으로써 그로 인한 오염요소가 존재했을 것으로 판단된다. 따라서 향후 연구에서는 위의 제한점이 보완되어야 할 것이며, 연구주제와 관련해서는 학교급식뿐 아니라 다양한 형태의 단체급식소에서 근무하고 있는 영양사와 조리종사자의 감정노동과 그로 인한 결과에 대한 비교연구가 진행될 필요가 있을 것이며, 감정노동 이외의 직무 소진 및 직무 열의에 영향을 미치는 요인들에 대한 연구가 진행될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. Ministry of Education. 2014. Position of school Foodservice of 2012. http://www.moe.go.kr/web/100066/ko/board/view.do?bbsId=318&boardSeq=53992#me2day (accessed Sep 2014).
  2. Kim HC, Baek SH. 2011. The structural relationship of job stress, job burnout, and turnover intention of school dietitians, school nutrition teachers and school foodservice employees. Korean J Culinary Res 17: 18-34.
  3. Kim GM, Lee SY. 2007. Effects of job stress factors on psychological job stress and job satisfaction levels of school dietitians in the Seoul and Incheon area. J East Asian Soc Dietary Life 17: 143-151.
  4. Song NC, Lee HS, Lee KE. 2007. The factors (job burnout, job engagement, the workplace safety) influencing employees' job satisfaction in school food service operations. Korean J Community Nutr 12: 606-616.
  5. Brotheridge CM, Grandey AA. 2002. Emotional labor and burnout: comparing two perspectives of "people work". J Vocational Behavior 60: 17-39. https://doi.org/10.1006/jvbe.2001.1815
  6. Lee HM, Han JS. 2014. The effects of perceived expression request on the emotional labor, job burnout and job satisfaction of hotel employees: A case of five star hotels in Seoul. Korean Journal of Hospitality Administration 23: 105-122.
  7. Na YS, Cho SH, Lee OJ. 2011. Effect of emotional labor and emotional dissonance on burnout and turnover intention of hotel and foodservice culinary employees; focusing on the culinary-related service. Korean J Culinary Res 17: 104-116.
  8. Hochschild AR. 1983. The managed heart: commercialization of human feeling. University of California Press, Berkeley, CA, USA. p 7.
  9. Dollard MF, Dormann C, Boyd CM, Winefield HR, Winefield AH. 2003. Unique aspects of stress in human service work. Australian Psychologist 38: 84-91. https://doi.org/10.1080/00050060310001707087
  10. Brotheridge CM, Lee RT. 2002. Testing a conservation of resources model of the dynamics of emotional labor. J Occup Health Psychol 7: 57-67.
  11. Judge TA, Woolf EF, Hurst C. 2009. Is emotional labor more difficult for some than for others?: A multilevel, experience-sampling study. Personnel Psychology 62: 57-88. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2008.01129.x
  12. Yi R, Gim WS, Shin KH. 2006. The role of emotional labor strategies in the job demand-resource model with burnout and engagement: call centre employee case. Korean J Industrial and Organizational Psychology 19: 573-596.
  13. Heo CG. 2014. The mediating role of perceived customer-related social stressor on the relation between emotional labor and burnout. J Korea Academia-Industrial Cooperation Society 15: 3524-3533. https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.6.3524
  14. Choi EY, Kim HA. 2012. Effect of job stress on job burnout of nutrition teachers and dietitians in school foodservice. Korean J Food Cookery Sci 28: 97-110. https://doi.org/10.9724/kfcs.2012.28.2.097
  15. Choi KB, Shin KJ, Lyu ES. 2009. A study on the factors influencing job satisfactions of school foodservice employees in Busan area. Korean J Food Cookery Sci 25: 619-631.
  16. Im HJ, Lee YE. 2011. Job satisfaction of school foodservice employees in Chungbuk province. Korean J Human Ecology 20: 651-663. https://doi.org/10.5934/KJHE.2011.20.3.651
  17. Cho IJ, Lee HS. 2012. The job satisfaction and the turnover intention of dietitians working at foodservice of the correctional institutions in Korea. Korean J Community Nutr 17: 321-328. https://doi.org/10.5720/kjcn.2012.17.3.321
  18. Kim HA. 2010. Contribution of emotional labor to job stress of dietitians in school foodservice. Korean J Food Cookery Sci 26: 41-53.
  19. Lee HY. 2014. The effects of emotional labor on emotional exhaustion of school dietitians: comparison on level of self-efficacy. Korean J Food Cookery Sci 30: 84-91. https://doi.org/10.9724/kfcs.2014.30.1.084
  20. Kim HA, Jung HY. 2012. Understanding relationship among emotional intelligence, job attitude, and organizational performance in kitchen staff. Korean J Food Culture 27: 354-366. https://doi.org/10.7318/KJFC/2012.27.4.354
  21. Diefendorff JM, Croyle MH, Gosserand RH. 2005. The dimensionality and antecedents of emotional labor strategies. J Vocational Behavior 66: 339-357. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2004.02.001
  22. Schaufeli WB, Leiter MP, Maslach C, Jackson SE. 1996. The Maslach burnout inventory-general survey. In MBI Manual. 3rd ed. Maslach C, Jackson SE, Leiter MP, eds. Consulting Psychologists Press, Palo Alto, CA, USA. p 22-26.
  23. Bakker AB, Demerouti E, Verbeke W. 2004. Using the job demands-resources model to predict burnout and performance. Human Resource Management 43: 83-104. https://doi.org/10.1002/hrm.20004
  24. Maslach C, Schaufeli WB, Leiter MP. 2001. Job burnout. Annu Rev Psychol 52: 397-422. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.397
  25. Shirom A. 2002. Job related burnout: A review. In Handbook of Occupational Health Psychology. Quick JC, Tetrick LE, eds. American Psychological Association, Washington, DC, USA. p 245-264.
  26. Cordes CL, Dougherty TW. 1993. A review and an integration of research on job burnout. Academy of Management Review 18: 621-656.
  27. Leiter MP. 1993. Burnout as a developmental process: Consideration of models. In Professional Burnout: Recent Developments in Theory and Research. Schaufeli W, Maslach C, Marek T, eds. Taylor and Francis, Washington, DC, USA. p 237-250.
  28. Schaufeli WB, Bakker AB. 2003. Utrecht work engagement scale: Preliminary manual. Occupational Health Psychology Unit, Utrecht University, Utrecht, Netherlands.
  29. Lee O, Cho M, Chang H. 2014. The organization commitment and perception of human resource management by employment types of school foodservice employees. J Korean Soc Food Sci Nutr 43: 162-171. https://doi.org/10.3746/jkfn.2014.43.1.162

Cited by

  1. Study on Relations among Emotional Labor, Burnout, Engagement and Customer Orientation of High School Foodservice Employees in Busan Area vol.31, pp.3, 2015, https://doi.org/10.9724/kfcs.2015.31.3.370
  2. Contribution of Emotional Labor and Organizational Commitment to Turnover Intention and Customer Orientation of School Foodservice Dietitian in the Busan Area vol.33, pp.1, 2017, https://doi.org/10.9724/kfcs.2017.33.1.104
  3. The effects of emotional labor(surface acting, deep acting) and job burnout on job satisfaction among securities branch clerks vol.32, pp.3, 2015, https://doi.org/10.24230/kjiop.v32i3.265-295
  4. 근로청소년의 직무열의에 관한 성별 차이 분석 vol.20, pp.9, 2015, https://doi.org/10.5762/kais.2019.20.9.495
  5. 사무 종사자의 차별경험이 직무열의에 미치는 영향 vol.37, pp.4, 2015, https://doi.org/10.12925/jkocs.2020.37.4.996