DOI QR코드

DOI QR Code

The Structural Relationship among Task Commitment, Self Regulation Learning Ability, Parent Support, Satisfaction and Achievement in Gifted Education

영재교육에 있어서 과제집착력, 자기조절학습능력, 부모지원, 만족도 및 성취도 간의 관계

  • Received : 2015.07.09
  • Accepted : 2015.09.01
  • Published : 2015.08.31

Abstract

The purpose of the present study was to verify the structural relationship among task commitment, self regulation learning ability, parent support, satisfaction and achievement in gifted education. In this study, factors affecting the performance of gifted education are based on Differentiated Model of Gifted and Talent($Gagn{\acute{e}}$, 2004). Participants attended a 182 student in institutes for the gifted education in the city office of education in Korea. A hypothetical model was proposed, which was composed of task commitment, self regulation learning ability and parent support as exogenous variables; and satisfaction and achievement as endogenous variables. The results of this study are as follows: First, task commitment, self regulation learning ability and parent support had significant effects on gifted education's satisfaction. Second, task commitment and parent support had significant effects on gifted education's achievement.

본 연구는 보다 나은 영재교육을 제공하기 위해 영재교육의 성과인 만족도와 성취도에 영향을 미치는 변인을 찾고 이들 사이의 구조적 관계를 살펴보고자 하였다. 영재교육의 성과에 영향 미치는 변인은 $Gagn{\acute{e}}$의 재능분화이론을 통해 과제집착력, 자기조절학습능력, 부모지원을 선정하였다. 본 연구는 경기도 영재교육원 학생 182명을 대상으로 진행하였다. 영재교육에서의 과제집착력, 자기조절학습능력, 부모지원, 만족도 및 성취도간의 관계를 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 영재교육에서의 과제집착력, 자기조절학습능력 및 부모지원은 만족도에 영향을 미쳤다. 둘째, 과제집착력과 부모지원은 성취도에 영향을 미치는 것이 확인되었다. 따라서 영재교육에서는 학생들의 과제집착력, 자기조절학습능력 및 부모지원을 높여 만족도와 성취도를 높여 나가야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 강충열 (2006). 자녀를 영재로 키우는 가정교육 '10훈'. 아동교육, 16(1), 31-48.
  2. 교육부 (2013). 제3차 영재교육진흥종합계획. 서울: 교육부.
  3. 김기원 (2001). 구조방정식모형의 분석을 위한 세 가지 Computer Program의 비교. 사회과학연구, 20(2), 223-259.
  4. 김대명 (2013). 지방대학 전업주부 대학생의 내 . 외재적 동기, 자기 조절학습전략과 대학생활 만족도의 구조적 관계: 전남 동부권 대학을 중심으로. 여성학연구, 24(2), 235-268.
  5. 김순영, 황덕준 (2012). 과학영재의 자기조절학습능력과 영재교육프로그램 수행수준의상관분석-과학영재교육원 중등 생물과학반 학생 대상. 과학영재교육, 4(2), 93-102.
  6. 김윤화, 김현주 (2010). 지역 교육청 영재교육원 중학생들의 과학 영재 교육 프로그램에 대한 인식 조사. 한국과학교육학회지, 30(2), 192-205.
  7. 문지영, 배진호, 소금현 (2014). 과흥분성 조절 전략을 적용한 초등 과학 영재교육 프로그램이 초등과학 영재의 과제 집착력 및 창의적 인성에 미치는 영향. 초등과학 교육, 33(3), 536-548.
  8. 박성익, 조석희, 김홍원, 이지현, 윤여홍, 진석언, 한기순 (2003). 영재교육학원론. 서울: 교육과학사.
  9. 송영명 (2011). 특목고 학생의 부모-자녀관계, 자아탄력성, 학업적 유능감이 학교 행복감에 미치는 영향. 교육심리연구, 25(3), 647-669.
  10. 이용섭, 신명렬 (2013). UCC 프로젝트 기반 학습이 과학영재 학생들의 메타인지와 과제집착력에 미치는 효과. 한국초등교육, 24(1), 271-290.
  11. 장영숙 (2007). 부모용 유아 영재성 평정 척도 개발. 미래유아교육학회지, 14(2), 1-23.
  12. 장정은, 정윤숙, 최양희, 김성원 (2013). 과학 영재들의 과제집착력 특성 탐색. 한국과학교육학회, 33(1), 1-16. https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.1.001
  13. 정미경, 김경현 (2005). 사이버 학습체제에서의 자기조절 학습모형 개발. 영재와 영재교육, 4(1), 5-23.
  14. 조석희, 안도희, 한석실 (2004). 영재의 후기 학업성취에 영향을 미치는 아동기 특성 및 환경요인. 교육심리연구, 18(2), 123-141.
  15. 조선미 (2011). 영재의 학업성취에 영향을 주는 심리적 요인들: 자기결정성, 학습목표지향성, 자기효능감, 지능관 및 자기조절학습전략을 중심으로. 영재교육연구, 21(3), 611-630. https://doi.org/10.9722/JGTE.2011.21.3.611
  16. 조명희, 이혜연, 이현우 (2013). 고교생의 진로발달, 학교생활만족도, 학업성취도의 종단적 변화와 구조적 관계. 진로교육연구, 26(2), 91-112.
  17. 주영주, 김동심, 이광희 (2014). 자율고교생과 특성화고교생의 자기효능감, 학교소속감,부모지원, 학교만족도, 학업성취도의 구조적 관계와 잠재평균 분석. 아시아교육연구, 15(3), 223-245.
  18. 최선영, 여상인 (2011). 초등과학 영재학급 학생의 영재학급 교육에 대한 만족도 조사. 과학교육논총, 24(1), 37-47.
  19. 최호성 (2014). 한국 영재교육 10년의 성과와 향후 발전 방안 : 고슴도치와 여우의 협업을 지향하여. 영재와 영재교육, 13(3), 5-30.
  20. 태진미 (2009). 영재부모 지원의 새로운 접근. 영재교육연구, 19(2), 303-332.
  21. 하종덕, 송경애 (2004). 과학영재의 스트레스, 완벽성, 낙관성과 학업성취도의 관계에 대한 연구. 영재교육연구, 14(1), 47-64.
  22. 한기순 (2006). 과학영재교육원을 통해서 본 영재교육의 가능성과 한계. 교육인류학연구, 9(1), 123-151.
  23. 황희숙, 조환옥 (2011). 과학영재와 일반학생의 리더십 생활기술, 사회적 능력 및 자기조절 능력 분석. 수산해양교육연구, 23(3), 388-399.
  24. Ablard, K. E., & Parker, W. D. (1997). Parents' achievement goals and perfectionism in their academically talented children. Journal of Youth and Adolescence, 26(6), 651-667. https://doi.org/10.1023/A:1022392524554
  25. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  26. Baker, J. A., Bridger, R., & Evans, K. (1998). Models of under achievement among gifted preadolescents: The role of personal, family, and school factors. Gifted Child Quarterly, 42(1), 5-15. https://doi.org/10.1177/001698629804200102
  27. Chen, C., & Uttal, D. H. (1988). Cultural values, parents' beliefs, and children's achievement in the United States and China. Human Development, 31(6), 351-358. https://doi.org/10.1159/000276334
  28. Curry, L. (1984). Student commitment and school organization in relation to on-task behavior and achievement. Contemporary educational psychology, 9(2), 171-184. https://doi.org/10.1016/0361-476X(84)90018-3
  29. Emerick, L. J. (1992). Academic underachievement among the gifted: Students' perceptions of factors that reverse the pattern. Gifted Child Quarterly, 36(3), 140-146. https://doi.org/10.1177/001698629203600304
  30. Gagne, F. (1993). Constructs and models pertaining to exceptional human abilities. In K. A. Heller, F. J. Monks, & A.H. Passow (Eds.), International handbook of research and development of giftedness and talent. Oxford: Pergamon.
  31. Gagne, F. (2004). Transforming gifts into talents: the DMGT as a developmental theory 1. High ability studies, 15(2), 119-147. https://doi.org/10.1080/1359813042000314682
  32. Grolnick, W. S., & Slowiaczek, M. L. (1994). Parents' involvement in children's schooling: A multidimensional conceptualization and motivational model. Child development, 65(1), 237-252. https://doi.org/10.2307/1131378
  33. Hatcher, L., Kryter, K., Prus, J. S., & Fitzgerald, V. (1992). Predicting college student satisfaction, commitment, and attrition from investment model constructs. Journal of Applied Social Psychology, 22(16), 1273-1296. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1992.tb00950.x
  34. Holahan, C. K. (1981). Lifetime achievement patterns, retirement and life satisfaction of gifted aged women. Journal of gerontology, 36(6), 741-749. https://doi.org/10.1093/geronj/36.6.741
  35. Kishton, J. M., & Widaman, K. F. (1994). Unidimensional versus domain representative parceling of questionnaire items: An empirical example. Educational and Psychological Measurement, 54(3), 757-765. https://doi.org/10.1177/0013164494054003022
  36. Kline, R. B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling (3nded.). New York: The Guilford Press.
  37. McCoach, D. B., & Siegle, D. (2003). Factors that differentiate underachieving gifted students from high-achieving gifted students. Gifted Child Quarterly, 47(2), 144-154. https://doi.org/10.1177/001698620304700205
  38. Pintrich, P. R. (1995). Understanding self-regulated learning. New Directions for Teaching and Learning, 1995(63), 3-12. https://doi.org/10.1002/tl.37219956304
  39. Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82(1), 33. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  40. Piirto, J. (2000). The Piirto pyramid of talent development: A conceptual framework for talking about talent. Gifted Child Today, 23(6), 22-29.
  41. Puzziferro, M. (2008). Online technologies self-efficacy and self-regulated learning as predictors of final grade and satisfaction in college-level online courses. The Amer. Journal of Distance Education, 22(2), 72-89. https://doi.org/10.1080/08923640802039024
  42. Renzulli, J. S. (2000). The identification and development of giftedness as a paradigm for school reform. Journal of Science Education and Technology, 9(2), 95-114. https://doi.org/10.1023/A:1009429218821
  43. Russo, C. F. (2004). A comparative study of creativity and cognitive problem-solving strategies of high-IQ and average students. The Gifted Child Quarterly, 48(3), 179-190. https://doi.org/10.1177/001698620404800303
  44. Sass, D. A., & Smith, P. L. (2006). The effects of parceling unidimensional scales on structural parameter estimates in structural equation modeling. Structural Equation Modeling, 13(4), 566-586. https://doi.org/10.1207/s15328007sem1304_4
  45. Shin, N. (2003). Transactional presence as critical predictor of success in distance learning. Distance Education, 24(1), 48-58.
  46. Treffinger, D. J. (1975). Teaching for self-directed learning: A priority for the gifted and talented. Gifted Child Quarterly, 19(1), 46-59.
  47. van Aken, M. A., & Riksen-Walraven, J. M. (1992). Parental support and the development of competence in children. International Journal of Behavioral Development, 15(1), 101-123. https://doi.org/10.1177/016502549201500106