An Analysis of the Elementary Parent and Students' Perceptions of Value on Computer Science after Creative Computer Science Education

창의적 정보과학교육이 학부모와 초등학생의 정보과학교육에 관한 가치 인식에 미치는 영향 분석

  • 윤일규 (고려대학교 일반대학원 컴퓨터교육학과) ;
  • 김자미 (고려대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공) ;
  • 이원규 (고려대학교 정보대학 컴퓨터학과)
  • Received : 2015.07.13
  • Accepted : 2015.09.21
  • Published : 2015.09.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze variables affecting parents' and elementary school students' value of computer science after creative computer science education, through multiple regression. Many researches on Informatics subject have focused on the effect of the subject contents on students but hardly dealt with parents' recognition. Thereupon, this study pays attention to the value of computer science recognized by parents and analyzes variables substantially affecting value variables of computer science related to parents' support for learning Informatics subjects. This paper did not verify the difference in recognition of parents and students but calculated more concrete influence by conducing multiple regression on the variables affecting the value recognized by each group. This is one of the reasons why this study is meaningful. According to the result of the analysis, variables affecting the value of parents on computer science the most are interest and satisfaction, and in students' case, self-efficacy is the variable affecting the value of computer science the most.

본 연구는 초등학생을 대상으로 하는 창의적 정보과학교육 이후, 학부모와 학생의 정보과학교육에 대한 가치에 영향을 미치는 변인을 분석하기 위해 다중회귀분석(multiple regression)을 실시하였다. 정보교과에서는 많은 연구들은 학생의 교과 내용에 대한 효과에 집중하고 있으며, 학부모에 대한 인식 연구는 거의 진행되지 않았다. 이에 본 연구는 학부모들이 인식하는 정보과학교육에 대한 가치에 집중하였으며, 실질적으로 학부모들이 정보교과 학습 지지에 관련 있는 정보과학교육에 대한 가치변인에 영향을 미치는 변인을 분석하였다. 따라서 학부모와 학생의 인식 차이 검증을 실시하지 않았고, 각 집단이 인식하는 가치에 영향을 미치는 변인을 다중회귀분석으로 진행하여 보다 구체적인 영향력을 산출하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 분석결과, 학부모가 인식하는 학생의 정보과학교육에 대한 가치 인식에 가장 큰 영향을 미치는 변인은 흥미 및 만족도 변인이며, 학생들은 자기효능감의 변인이 정보과학교육에 대한 가치 인식에 가장 큰 영향을 미치고 있었다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부(2007). 중학교 재량활동의 선택과목 교육과정 -정보-.
  2. 이홍우(2008). 지식의 구조와 교과. 서울: 교육과학사.
  3. Eccles, J., & Wigfield, A. (1985). Teacher expectations and student motivation. Teacher expectancies, 185-226.
  4. 김아영(2004). 자기효능감과 학습동기. 교육방법연구, 16(1), 1-38.
  5. 김아영(2008). 한국 청소년의 학업동기 발달. 한국심리학회지 : 사회문제, 14(1), 111-134.
  6. 봉미미(2000). 학습동기 관련 연구의 최근 동향. 교육과학연구, 31(3).
  7. 심미옥(2003). 초등학교 학부모의 자녀 교육지원활동에 관한 연구. 초등교육연구, 16(2), 333-358.
  8. 이순형(2003). 학부모 참여에 의한 학교교육의 혁신 - 미국의 사례를 중심으로 -. 비교교육연구, 13(2).
  9. Michael L. B., Jason L. Horowitz, Gerald J. August, Chih-Yuan S. Lee, George M. Realmuto., Bonnie Klimes-Dougan(2009). Understanding Parent Participation in a Going-to-Scale Implementation Trial of the Early Risers Conduct Problems Prevention Program. Journal of child and family studies, 18(6), 710-718. https://doi.org/10.1007/s10826-009-9277-7
  10. John P. Dolly., D. Paticia Page(1983). The lack of parent participation in rural school. Rural Education, 1(2), 53-54.
  11. Paul, J. H., Judith, A M(2009). Parent Participation in Schools: Evaluating an Innovative Organizational Model. The International Journal of Knowledge, Culture and Change Management, 9(6), 113-126.
  12. 문외식(2005). 초등학생의 논리적 사교력 및 문제 해결 능력 향상을 위한 컴퓨터 프로그래밍 교육과정 모델 - 재량.특별활동시간에 비주얼베이직언어를 중심으로 -. 정보교육학회논문지, 9(4), 595-605.
  13. 송정범(2008). 스크래치 프로그래밍 학습이 학습자의 동기와 문제해결력에 미치는 영향. 정보교육학회논문지, 12(3).
  14. 이승헌, 김갑수(2008). 초등학생을 위한 프로젝트기반 프로그래밍 수업모형 개발 및 적용. 컴퓨터교육학회논문지, 11(2).
  15. Bandura, A(1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ:Prentice-Hall.
  16. Bandura, A(1986). Social foundations of thought and action: A social-cognitive view, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  17. Bandura, A., Wood, R. E(1989). Effect of perceived controllability and performance standards on self-regulation of complex decision making. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 805-814. https://doi.org/10.1037/0022-3514.56.5.805
  18. Bandura, A., Schunk, D(1981). Cultivating competence, self-efficacy, and intrinsic interest through proximal self-motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 41, 586-598. https://doi.org/10.1037/0022-3514.41.3.586
  19. Locke, E. A., Frederick, E., Lee, C., Bobko, P(1984). Effect of self-efficacy, goals, and task strategies on task performance. Journal of Applied Psychology, 69, 241-251. https://doi.org/10.1037/0021-9010.69.2.241
  20. Schunk, D. H., Gunn, R. P(1986). Self-efficacy and skill development: Influence of task strategies and attributions. Journal of Educational Research, 79, 238-244. https://doi.org/10.1080/00220671.1986.10885684
  21. Schunk, D. H(1990). Goal setting and self-efficacy during self-regulated learning. Educational Psychologist, 25, 71-86. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2501_6
  22. Multon, K. D., Brown, S. D., Lent, R. W(1991). Relation of self-efficacy beliefs to academic outcomes : A meta-analytic investigation. Journal of Counseling Psychology, 38, 30-38. https://doi.org/10.1037/0022-0167.38.1.30
  23. Pajares, F(2003). Self-efficacy Beliefs, Motivation, and Achievement in Writing : A Review of the Literature. Reading & Writing Quarterly, 19, 139-158. https://doi.org/10.1080/10573560308222
  24. Jhon Dewey(1913). Interest and effort in education, Boston: Riverside Press.
  25. Thorndike, E. L(1935). The psychology of wants, interests, and attitudes. New York: Appleton-Century.
  26. Todt, E., Schreiber, S(1998). Development of interests. In L. Hoffmann, A. Krapp, AX. Renninger, & J. Baumert (Eds.). Interest and Learning. Proceedings of the Seeon-Conference on Interest and Gender (pp. 25-40). Kiel: IPN.
  27. Krapp, A., Hidi, S., Renninger, KA(1992). Interest, learning and development, Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  28. 김정규, 김영수(1988). 교육방법 및 교육공학, 서울 : 형설출판사.
  29. 황지희(2003). 집단미술활동이 초등학교 아동의 창의성과 학습흥미에 미치는 효과, The Journal of Play Therapy, 7(1), 105-123.
  30. 김민정(2005). e-Learning 환경에서 인식되는 사회적 실재감과 성취도, 만족도, 학습 지속도의 관계 규명. 석사학위논문, 이화여자대학교.
  31. Stein, J. J(1997). Asynchronous computer conferencing as a supplement to classroom instruction in higher education : The impact of selected learner characteristics on user satisfaction and the amount of interaction. Unpublished doctoral dissertation, Wayne State University, Michigan.
  32. 추정훈(2005). 가치화의 과정과 가치교육의 문제. 사회과교육연구, 12(2), 237-261.
  33. Jere, B(1999). Toward a Model of the Value Aspects of Motivation in Education : Developing Appreciation for Particular Learning Domains and Activities. Educational Psychologist, 34(2), 75-85. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3402_1