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Effects of Social Exclusion on Unification Perception of Adolescents and Buffering Effect of National Identity

청소년의 사회적 배제가 통일의식에 미치는 영향 및 국민정체성의 조절효과

  • 전병주 (충북대학교 아동복지학과)
  • Received : 2015.05.26
  • Accepted : 2015.07.07
  • Published : 2015.10.28

Abstract

This study has analyzed the factors that influence the unification perception of adolescents. To achieve this, 399 adolescents who live in Gyeonggi, Chungnam and Chungbuk area were selected as study subjects. For the data analysis, PASW Statistics 18.0 was used. The main results of this study are as follows: First, the level of unification perception of general and multi-cultural family adolescents were 3.22 and 2.96 respectively showing that general adolescents were significantly higher. Second, the factors that influence the unification perception were shown to be same for each group, but significantly different for their influence of each group. The factors that influence the unification perception of general adolescents were shown in the order of national identity, unification education, exclusion of school life. The factors that influence the unification perception of adolescents in multi-cultural family were shown in the order of exclusion of family relationship, national identity, exclusion of school life. Third, in the relationship between social exclusion and unification perception, buffering effects of national identity were identified to be different in each group. Based on these results, several ways were suggested to improve the unification perception of adolescents.

본 연구에서는 청소년의 사회적 배제가 통일의식에 미치는 영향을 분석하였고, 이 과정에서 국민정체성의 조절효과를 검증하였다. 이 연구를 위하여 경기, 충남 북 지역에 거주하는 일반 청소년, 다문화가족 청소년 399명을 조사대상자로 구성하여 비교분석하였다. 본 연구에서 자료분석을 위하여 PASW Statistics 18.0을 이용하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 일반 청소년과 다문화가족 청소년의 통일의식은 각각 3.22(SD=.49)와 2.96(SD=.75)으로 나타나 일반 청소년이 유의미하게 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 조사 대상자들의 통일의식에 영향을 미치는 요인은 동일한 것으로 나타났으나, 각 요인의 영향력은 크게 다른 것으로 나타났다. 일반 청소년은 국민정체성, 통일교육, 학교생활에서의 배제 등이 크게 영향을 미치는 것으로 나타났고, 다문화가족 청소년은 가족관계에서의 배제, 국민정체성, 학교생활에서의 배제 등이 크게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 사회적 배제와 통일의식과의 관계에서 국민정체성의 조절효과는 다른 것으로 나타났다. 일반 청소년은 학교생활에서의 배제영역, 다문화가족 청소년은 가족관계와 학교생활에서의 배제영역에서 조절효과가 나타났다. 이러한 연구결과에 기초하여 청소년들의 통일의식을 고취하고, 다문화 사회에 진입한 한국에서 통일정책을 재정립하는데 기초자료를 제공하고자 하였다.

Keywords

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